Rata de crestere a vanzarilor de autoturisme din import este, in primele sapte luni ale acestui an, mai mare decat cea a vanzarilor de masini autohtone: 79,4% fata de 59,8%. 10 marci domina topul vanzarilor in Romania: ele au comercializat 44.728 din cele 54.234 masini vandute anul acesta. In privinta modelelor, primele 10 modele au reusit vanzari mai mari decat ale celorlalte peste 100 de modele; 27.597 fata de 26.637. In clasament conduce Renault cu modelele sale Clio si Megane.

Cresterea vanzarilor nu inseamna ca profiturile firmelor importatoare au crescut in acelasi ritm. "Promotiile, publicitatea facuta unor noi modele au muscat din profitul firmelor", este de parere presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule(APIA), Brent Valmar. Specialistii pietei spun ca si aprecierea leului in raport cu valutele a contribuit la cresterea vanzarilor modelelor din import. "Si sporirea posibilitatilor de finantare a contribuit la cresterea pietei", spune Brent Valmar. Romanii au tinut doar putin cont si de cresterea preturilor carburantilor pe piata internationala. Din cele 54.234 autovehicule din import comercializate pe piata romaneasca, 29.556 sunt pe motorina (54,5%), fata de anul trecut cand s-au comercializat 31.108 masini pe motorina, ceea ce a insemnat 53,7 % din totalul pietei autoturismelor comercializate.

Renault si Skoda sunt principalele marci de autoturisme din import comercializate anul trecut si in primele sapte luni din acest an. Ele ocupa primele doua locuri in clasamentul pe marci. Anul acesta locul trei a fost ocupat de Volkswagen care a luat fata lui Peugeot. Explicatia, spun analistii pietei auto, este lansare noului model VW Passat, care, de altfel, a intrat in topul primelor zece modele de autoturisme vandute in Romania.

La Renault, modelul Clio a inlocuit modelul Megane pe primul loc al marcilor din import. Explicatia ar fi ca modelul Clio Symbol, care are preturi sub 10.000 euro, atrage din ce in ce mai multi romani. Skoda si-a pastrat locul doi odata cu lansarea noului model de Octavia, care se comercializeaza impreuna cu vechiul model Octavia Tour. Acesta din urma a fost repozitionat in jos, din punct de vedere al pretului, undeva in jur de 12.000 euro. Intre cele doua modele Octavia, se afla un alt model Skoda: Fabia. Succesul sau este explicat de specialisti atat prin faptul ca are versiuni mai ieftine (in jur de 10.000 euro), cat si prin aceea ca exista versiuni hatchback (masina poate fi folosita mai ales prin oras), si versiuni in trei volume (masina devine una familiala, buna pentru deplasari lungi).

Citeste si:

In topul celor mai vandute modele se afla si Peugeot 307 si Peugeot 206, care au beneficiat de numeroase promotii. Modelul Peugeort 206 ar trebui scos din fabricatie anul acesta, pentru a fi inlocuit cu modelul mult mai modern 207. Zvonuri din lumea auto spun, insa ca Peugeot 206 ar putea fi comercializat impreuna cu 207, fiind destinat pietelor emergente. Peugeot ar reactiona astfel la cererea mare de masini cu pretul in jur de 10.000 euro sau mai mic, cerere observata pe piata dupa succesul modelului Logan. In acest caz, similar cu cel de la Octavia, pretul va fi tras usor in jos.

Locul 10 in topul modelelor importate este ocupat de Fiat Albea. Modelul este produs in Turcia doar pentru pietele emergente. Comercializat initial pe piata romaneasca la un pret de circa 12.000 euro, lansarea sa a fost un esec. Cei de la Fiat au reactioant, iar acum vand versiunea Star (cu un singur airbag si fara ABS) la un pret putin peste 9.000 euro. Anul trecut, in top 10 erau modelele VW Golf, Chevrolet Kalos si Opel Astra.

In privinta marcilor, singura schimbare in top 10 este disparitia marcii Toyota si aparitia Seat-ului.