In urma cu trei ani, actualul presedinte Traian Basescu, pe atunci primar general al Capitalei, inaugura primul metrou usor in Bucuresti, deschizand astfel seria de modernizari ale liniilor de tramvai. Fiind vorba de lucrari de multe milioane de euro, multe firme de constructii au fost interesate sa participe la aceste proiecte.

Una din firmele care au reusit sa lucreze in aceste proiecte este Mari Vila, care a colaborat cu firma franceza TSO pentru modernizarea liniei 41. "Ei erau antreprenorii generali si noi executam. Avand experienta si cifre de afaceri mari, firmele de afara castiga de cele mai multe ori aceste licitatii, dar ei nu vin decat cu managementul, iar noi practic facem lucrarea", povesteste Marin Mandrila, directorul general la compania Mari Vila.

La linia de tramvai 41 au fost doua tronsoane de care s-au ocupat doua firme, iar partea executata de compania condusa de Marin Mandrila a costat 3,7 milioane de euro, din care francezii de la TSO au luat aproximativ 600.000 de euro pentru ca au asigurat managementul. "Pe romaneste, firmele mari de afara vin iau contractele, isi iau banii, dupa care noi muncim", precizeaza managerul firmei Mari Vila.

Clientii politici calca pe sine

Lucrarile de infrastructura la liniile de tramvai din Bucuresti reprezinta o "paine" buna de mancat pentru firmele de constructii ale diferitilor oameni politici.

Urmatoarea linie modernizata a fost cea a liniei de tramvai 32. Aceasta lucrare a fost adjudecata tot de francezi avand ca subcontractori firma Mari Vila. Contractul a fost in valoare de aproximativ 11 milioane de euro, din care francezii au luat mai bine de 1,2 milioane de euro. La o astfel de lucrare, managerul de la Mari Vila spune ca poate sa ramana un profit de aproape 10 la suta din totalul lucrarii. "La linia 32 aveam 11 kilometri de linie de tramvai de reabilitat in sase luni, eram cu firma frantuzeasca dar lucram singuri. Atunci mi s-a zis sa dau o parte din lucrare unei firme apartinand unui om politic. Dupa o luna-doua am vazut ca nu face treaba si i-am zis sa plece. Ei cred ca daca a dat x telefon eu le dau lucrari fara sa faca nimic si le mai dau si bani, iar eu nu fac asa", spune Marin Mandrila.

41, 32, 35 numere castigatoare

Citeste si:

Avand experienta similara la liniile 41 si 32, Mari Vila a putut sa contracteze singura un tronson de 3,5 kilometri la linia 35. De asemenea, si la aceasta lucrare au fost doua recomandari de la oameni grei pentru ca doua firme sa subcontracteze de la Mari Vila, iar dupa o luna Marin Mandrila i-a dat afara de pe lucrare pentru ca nu si-au facut treaba. Termenul de executie pentru realizarea tronsonului a fost de patru luni, iar valoarea contractului a fost de peste 3,5 milioane de euro. In prezent, compania condusa de Marin Mandrila desfasoara lucrari la depoul Giurgiului, unde este asociata cu alte doua firme, iar partea firmei sale este de aproximativ 3 milioane de euro.

De asemenea, mai au de reabilitat in zona Ferentari o portiune de 3,5 kilometri de linie de tramvai. Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 300 de miliarde de lei vechi, iar profitul a fost de 10 la suta. Pe de alta parte, Marin Mandrila spune ca prin ce-au trecut exportatorii a trecut si el, pentru ca lucreaza cu bani de afara, si au contracte in euro, astfel au pierdut destul de mult datorita scaderii monedei euro. Firma lui Marin Mandrila numara aproximativ 260 de angajati, iar pentru anul acesta patronul estimeaza o cifra de afaceri de aproximativ 9 milioane de euro, si un profit de peste un milion de euro.

A renuntat la Dacie

"Initial am vrut sa fac cam ce facea toata lumea dupa Revolutie, respectiv sa vand vata pe bat. Impreuna cu o ruda am facut o masina de facut vata pe bat si dupa care am zis ca ar fi bine sa facem o firma de constructii", povesteste Marin Mandrila.

Impreuna cu patru prieteni, a pornit la drum in domeniul constructiilor, infiintand firma Aso Vila. Capitalul investit in aceasta firma a fost cam de 50.000 de lei de fiecare, bani ce erau destinati pentru cumpararea unei Dacii. Prima lucrare a celor de la Aso Vila a fost inchiderea unui balcon, dupa care a urmat construirea unui mic magazin si amenajarea unui barulet. Dupa patru ani de activitate cu firma Aso Vila, Marin Mandrila se desparte de asociatii sai si infiinteaza compania de constructii Mari Vila, care se specializeaza in reabilitarea liniilor de tramvai. Seriozitatea si munca de calitate l-au ajutat pe fondatorul companiei Mari Vila, sa ajunga in topul firmelor de constructii din tara. "Noi cand am intrat pe o piata n-am mai putut sa iesim, mai dam lucrari si la alte firme, sub antrepriza", spune Marin Mandrila.

Capitalism pe propria piele

Una din intamplarile mai putin placute a fost in 1991, cand prima constructie realizata le-a luat foc. "Era o lucrare de 240.000 de lei, erau bani multi la vremea aceea", spune Marin Mandrila. Pentru ca in perioada respectiva nu existau asigurari, au refacut constructia pe banii lor. O alta lectie dura pe care a invatat-o in business a fost atunci cand au fost pagubiti cu aproape 60.000 de lei. "Ne-am dus sa construim un barulet, am facut un contract cu beneficiarul pe munca aferenta, dupa care cel care ne angajase ne-a mai zis: hai faceti si aia ca va platesc, mai faceti si altceva. Ca, la sfarsitul lucrarii, cand trebuia sa ne mai dea aproape 60.000 de lei, ne-a aratat contractul si ne-a intrebat: "Unde scrie ca trebuie sa va mai dau vreun ban?"", povesteste acum amuzat Marin Mandrila.