Datele valabile la sapte luni de la momentul aplicarii cotei unice arata o crestere cu 16,7% a veniturilor colectate la bugetul consolidat. Raportate insa la un PIB in crestere, ,veniturile se situeaza usor sub nivelul anului precedent, la aceeasi data", spun reprezentantii Ministerului Finantelor. Iar ministrul de resort isi propune sa aduca in cativa ani acest indicator la cel putin 35%, adica la media UE.

Impozitele mari din profit se lasa asteptate

Ceea ce se observa parcurgand cifrele Finantelor este o crestere minima, respectiv 0,6%, in termeni reali, a sumelor colectate in contul impozitului pe profit. Aceasta crestere este cu mult mai mica decat cea de 11,6% inregistrata dupa primele sase luni. ,Datele arata o reducere a efectului de crestere a impozitului pe profit colectat, in luna iulie - in care se varsa impozitul aferent trimestrului II", spune Liviu Voinea, cercetator al Grupului de Economie Aplicata. O reducere a fost sesizata si in cazul impozitului pe venit, din care s-au strans in termeni reali cu 13,2% mai putini bani. Mai mari au fost sumele colectate din TVA - cu 15,6%, in urma intensificarii consumului.

Investitiile promise - sperante desarte

Citeste si:

Una dintre sperantele artizanilor cotei unice, aceea ca vor veni investitorii, nu s-a implinit, cel putin deocamdata. In primele sapte luni, nivelul investitiilor tip ,greenfield" s-a situat la 285 milioane dolari, fiind putin probabil ca pana la finele anului se va putea atinge nivelul de anul trecut, de 712 milioane dolari.

Analistul Radu Craciun crede ca atragerea investitiilor straine directe ,va fi reala doar daca mediul fiscal va fi predictibil, dar este departe de a fi". De asemenea, trebuie luat in calcul faptul ca fiscalitatea se va mentine anul viitor la acelasi nivel, atat timp cat impozitul pe profit si pe dividendele distribuite va fi de la 1 ianuarie de 32%.

S-a supraincalzit si mai mult economia

Asupra deficitului de cont curent, accentuat si de inundatiile din acest an, miliardul de euro a indus anumite dezechilibre. La nivel macroeconomic, cota a introdus tensiuni in sistem, cu efecte negative resimtite de BNR, caci stimularea consumului s-a suprapus pe o crestere economica de 8%. O data cu reducerea impozitului pe profit si pe venit, ar fi fost preferabil sa aiba loc si o majorare a impozitelor mici (dobanzi, venituri pe piata de capital) la nivelul de 16%.