Rezerva nationala de petrol nu reuseste sa opreasca scumpirea benzinei. Desi peste 40% din petrolul procesat in Romania este extras din zacamintele interne si are un pret de patru ori mai mic decit cotatiile internationale, litrul de benzina a depasit pragul de 1 euro. Structura fostului gigant de stat Petrom si modul in care a fost negociata privatizarea explica scumpirile in cascada.

Benzina romaneasca s-a scumpit cu mai mult de zece la suta in ultimele citeva luni din cauza cresterii cotatiei internationale a barilului de petrol. Scumpirile ameninta sa continue. Conform mai multor analisti de pe piata internationala, este posibil ca barilul de petrol sa ajunga, pina la sfirsitul anului, la 100 de dolari, fata de 66, cit este acum. Cum in Romania fiecare scumpire cu 10% a petrolului inseamna 4% in plus la pretul benzinei, un baril de 100 de dolari se traduce intr-un litru de benzina cu 20% mai scump. Adica aproape de 4,5 de lei.

Petrolul romanesc nu mai este de folos

In situatii similare, SUA sau tarile Uniunii Europene exploateaza strategic rezervele proprii de titei. In Romania, acest lucru a devenit imposibil, chiar daca mai mult de 40% din consum provin din productia interna, pentru ca exploatarile petrolifere au fost vindute odata cu Petrom si au intrat intr-un circuit pur comercial. Ceea ce era la un moment dat rezerva strategica a Romaniei nu este acum decit o concesiune pe care OMV o putea avea la fel de bine oriunde pe glob.

Rezerva de 20 de eurocenti

Rezervele interne permiteau reducerea cu pina la 20 de eurocenti a pretului litrului de benzina in caz de criza. Acum, de exemplu, pretul ar fi putut fi impins sub 3 lei. Asta cu conditia ca, atunci cind a fost spart mamutul numit Compania Nationala de Petrol, sa se fi facut distinctia clara intre resurse si industrie. Ce s-a intimplat de fapt: statiile de benzina, doua rafinarii si sondele au fost tinute sub aceeasi palarie, numita Petrom. Singurul efect concret al acestei combinatii a fost ca din Petrom s-a putut fura fara sa se simta. Pentru ca, dupa o formulare care a devenit celebra, "Petrom isi ingropa pierderile in pamint".

Petrom e obligata sa vinda scump

Citeste si:

Anul trecut, intregul sistem a fost privatizat. Ceea ce inainte era o vaca de muls, in miini private a devenit o afacere legitima. Iar beneficiile fostei rezerve strategice se traduc acum in profit al actionarilor OMV. Care, de altfel, au investit un miliard si jumatate de euro in aceasta sursa de profit.

Chiar daca noilor patroni ai Petrom le-ar trece prin cap sa ieftineasca benzina, tot n-ar fi bine. Pentru ca rafinariile concurente, care n-au avantajul rezervelor proprii, ar da faliment. Aproape de faliment au fost si in vremea in care guvernul vindea benzina Petrom ieftin, pentru a-si asigura pacea sociala.

Presiune pe preturi

Pe linga faptul ca soferii trebuie sa scoata mai multi bani din buzunar, consecintele sint mai grave. Conform unei analize a publicatiei "Gulf Times", tarile central si est-europene abia incep sa realizeze impactul pe care barilul scump il va avea asupra economiei. Conform economistului londonez Reinhard Cluse, ponderea mare a alimentelor proaspete in consum a compensat, pe timpul verii, scumpirea petrolului. Insa impactul inflationist va fi maxim cind scumpirea alimentelor va coincide cu virfurile cotatiilor petroliere, arata Cluse.

Petrom vinde cu cit poate

Intrebat daca Petrom va scadea preturile folosindu-se de avantajul ca o parte din productie provine din plan intern, Gabriel Nastase, purtatorul de cuvint al grupului Petrom, ne-a declarat ca politica grupului se bazeaza pe cotatiile internationale ale motorinei si benzinei, si nu pe cele ale titeiului. Din aceasta declaratie se intelege ca Petrom vinde la pretul pe care i-l permite piata. Nastase precizeaza ca intre cotatia petrolului si profitul Petrom nu ar exista o legatura stricta.