Prima zi a anului 2005 va aduce si o taxa in plus pentru posesorii de autoturisme, microbuze, autocare si masini de transport marfa, care vor trebui sa achite o suma pentru utilizarea retelei de drumuri nationale. Taxa de drum (sau rovinieta) va fi obligatorie pentru toate tipurile de autovehicule.

FONDURI.

Rovinieta va avea o valabilitate de un an, taxa fiind diferentiata in functie de masa totala maxima autorizata, numarul de axe si emisiile poluante ale vehiculului. Banii vor fi folositi de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) pentru finantarea lucrarilor de constructie, modernizare, intretinere si reparatie a drumurilor nationale, precum si pentru garantarea si rambursarea creditelor contractate in acest scop.

BANI.

Taxa de drum are valoarea de 24 de euro pentru autoturismele non-Euro, de 21 de euro pentru modelele care respecta normele de poluare Euro I si de 16,8 euro pentru cele din categoria Euro II. Pentru miocrobuzele din categoria non-Euro, taxa anuala de drum este de 216 euro. Posesorii de microbuze din categoria Euro I vor trebui sa achite 210 euro, iar cei care detin astfel de masini din categoria Euro II vor plati 204 euro.

Si taxa pentru autocare este diferentiata in functie de emisiile poluante, astfel: 510 euro pe an pentru categoria non-Euro, 450 de euro pentru Euro I si 390 de euro pentru Euro II. Valoarea taxei pentru vehiculele de transport marfa cu masa totala maxima autorizata mai mica de 3,5 tone este de 90 euro, 78 euro, si, respectiv, 60 de euro.

Posesorii masinilor de marfa cu masa totala maxima autorizata cuprinsa intre 3,5 si 7 tone vor avea de platit intre 210 si 240 de euro, iar pentru vehiculele intre 7 si 12 tone taxa variaza intre 420 si 540 de euro, in conformitate cu nivelul emisiilor poluante.

AMENZI USTURATOARE

Citeste si:

Proprietarii autoturismelor care nu vor achita taxa de drum risca o amenda cuprinsa intre 3 si 4,5 milioane de lei. Sanctiunea pentru neachitarea taxei de catre posesorii de microbuze va fi intre 15-25 milioane de lei, pentru autocare intre 30-45 milioane de lei si intre 10-70 de milioane de lei pentru vehiculele de transport marfa, in functie de masa totala maxima autorizata si de nivelul emisiilor poluante. Rovinietele, care se aplica pe partea interioara a parbrizului pentru vehiculele inmatriculate si a caror contravaloare reprezinta de fapt taxa de drum, pot fi achizitionate de la oficiile postale, statiile de benzina Petrom si de la sectiile de Drumuri Nationale.

BENZINA NU SE IEFTINESTE

Nu este pentru prima data cand soferii vor plati taxa de drum. Pana in anul 2000, conducatorii auto plateau anual o contributie la Fondul Special al Drumurilor, aflat in administrarea Ministerului Transporturilor. La inceputul anului 2000, taxa de drum a fost inclusa in pretul carburantilor, fiind ulterior comasata cu accizele la petrol. Teoretic, reintroducerea taxei de drum ar trebui sa conduca la o ieftinire a benzinei si motorinei. "O decizie va fi luata de abia dupa publicarea normelor metodologice de aplicare a legii. Nu cred ca va fi vorba de ieftinirea benzinei si motorinei, ci mai degraba nu va avea loc o scumpire asteptata deja dupa cresterea cotatiilor internationale a petrolului", ne-au declarat surse de pe piata petrolului.

VALOAREA TAXEI DE DRUM IN EURO

Tipul vehiculului / mtma / non-Euro / Euro I / Euro II /
Amenda

Turisme 24 21 16,8 3 - 4,5 milioane lei
Microbuze 216 210 204 15 - 25 milioane lei
Autocare 510 450 390 30 - 45 milioane lei
Marfa < 3,5 t 90 78 60 10 - 15 milioane lei
Marfa 3,5 t 7 t 240 228 210 15 - 25 milioane lei
Marfa 7 t 12 t 540 480 420 25 - 40 milioane lei
Marfa = 12 t, max. 3 axe 576 510 450 35 - 55 milioane lei
Marfa = 12 t, min. 4 axe 930 840 750 45 - 70 milioane lei

mtma masa totala maxima autorizata