Extinderea bancilor, supermarketurilor si farmaciilor a dezechilibrat raportul dintre cererea si oferta de spatii comerciale, iar chiriile au crescut in prima jumatate a anului cu valori cuprinse intre 20% si 45%, in functie de zona.

"In lipsa unei oferte satisfacatoare din punct de vedere cantitativ si calitativ, cererea pentru spatii comerciale a fost si va continua sa se mentina la un nivel foarte ridicat si in perioada urmatoare", este de parere Monica Barbu, consultant in cadrul departamentului de spatii comerciale al companiei Colliers.

Pe segmentul spatiilor comerciale ultracentrale, amplasate in zona Bulevardului Magheru sau pe Calea Victoriei, cresterea chiriilor a avut un caracter accentuat in primul semestru.

"Pentru prima data au fost inchiriate spatii comerciale cu suprafete de 150 de metri patrati la un pret de 130 de euro/metru patrat pe luna, pret care era caracteristic unitatilor de dimensiuni mai mici", spune Barbu.

Bancile, companiile de asigurari, lanturile de farmacii si mai nou supermarketurile si magazinele de electrocasnice sunt principalele responsabile pentru cresterea preturilor, cred reprezentantii din piata imobiliara. "Cresterea cu peste 20% a chiriilor este determinata de raportul cerere-oferta. Cererea provine in mare parte de la banci si lanturile de farmacii, chiar daca anul acesta s-a mai redus comparativ cu 2004. In ultima perioada s-au dezvoltat insa lanturile de retail de electrocasnice si imbracaminte", a spus Luiza Moraru, directorul departamentului de spatii comerciale al companiei Eurisko.

Daca bancile sunt mai cumpatate atunci cand vine vorba de costurile extinderii, nu acelasi lucru se intampla in cazul supermarketurilor sau al farmaciilor, unde locatia este elementul cel mai important.

"Bancile au cumparat ceea ce era mai bun si au fost foarte selective. Sunt insa lanturile de farmacii si mai ales supermarketuri care au vrut sa isi asigure anumite locatii si au platit foarte mult, ceea ce a determinat cresterea pretului in zona", este de parere Corina Bors, director de marketing la compania imobiliara Neocasa.

Jucatorii din piata imobiliara spun ca tendinta de crestere a preturilor se va mentine si in urmatoarea perioada, deoarece spatiile comerciale stradale si cele din cartiere sunt deja ocupate, iar proiectele comericale de tipul mall-urilor sunt aproape in totalitate inchiriate cu mult timp inainte de a fi deschise.

Citeste si:

"Tendinta de augmentare a preturilor se va mentine. In ceea ce priveste spatiile comerciale centrale si din zona pietonala, cresterea este foarte mare, ofertele fiind intr-un numar din ce in ce mai mic", crede Sorin Slavu, broker in cadrul departamentului de spatii industriale si comerciale al Regatta.

In aceste conditii, jucatorii din piata imobiliara estimeaza ca nivelul chiriilor percepute pentru spatiile comerciale va continua sa creasca cu cel putin 10% si in a doua parte a anului.

Spatiile comerciale situate in zone secundare, cum ar fi soseaua Stefan cel Mare sau Calea Mosilor, au continuat la randul lor sa isi imbunatateasca mixul de chiriasi, apreciaza un raport de piata al companiei imobiliare Colliers.

Pe acest segment, chiriile au crescut cu aproximativ 25% de la inceputul anului, fiind situate la 20-50 de euro/metru patrat/luna, iar tendinta de crestere se va mentine si in perioada urmatoare.

Interesul retailerilor pentru zonele periferice a fost la randul sau ridicat in prima jumatate a anului, iar batalia companiilor pentru o acoperire cat mai buna a tuturor zonelor orasului este departe de a fi incheiata, potrivit analistilor.

Daca anul trecut cererea de spatii comerciale s-a concentrat in special pe zonele Pantelimon, Drumul Taberei sau Colentina, anul acesta solicitarile companiilor de retail s-au indreptat cu precadere pe zone si mai indepartate de centrul orasului, precum Rahova sau Titan, potrivit raportului Colliers.
Unul din primele efecte ale insuficientei spatiilor comerciale este limitarea extinderii pe piata a companiilor deja prezente in Romania, dar si intarzierea intrarii pe piata romaneasca a unor multinationale cu activitati de retail. De asemenea, criza spatiilor comerciale le permite proprietarilor sa ceara si sa primeasca chirii tot mai mari.

Cei mai activi jucatori pe piata spatiilor comerciale au fost in prima parte a anului institutiile bancare, care au cautat sa isi extinda acoperirea teritoriala.
Planurile de extindere ale bancilor active pe piata prevad deschiderea a 130 de unitati la nivelul intregului an numai in Bucuresti.

Cerintele bancilor vizeaza spatii cu suprafete de aproximativ 100-120 de metri patrati, cu acces facil, vizibilitate, parcare sau trafic pietonal intens.
Un alt segment important al cererii de spatii comerciale este in continuare format din companiile de retail farmaceutic si operatorii de jocuri de noroc. Datorita ofertei limitate, spatiile ce dispun de o buna pozitionare sunt inchiriate aproape imediat.