Piata auto din Romania continua sa ii uimeasca pe analisti. Atat pe cei autohtoni, cat si pe cei straini. Desi toti sunt de acord cu faptul ca piata noastra are un potential enorm, in special din cauza gradului mic de motorizare, cresterile spectaculoase inregistrate in ultimii ani depasesc chiar si cele mai optimiste prognoze.

In acest capitol, cel al uimitilor, pot fi inclusi chiar si analistii companiei britanice JATO Dynamics, firma care realizeaza periodic studii independente ale pietei de autoturisme din intreaga europa.

Conform ultimelor date furnizate, Romania are, de departe, cel mai puternic ritm de crestere in ceea ce priveste vanzarile de masini noi dintre toate statele de pe batranul continent.

Romania urca, Polonia - in vrie

Analiza realizata de JATO arata ca, in timp ce piata din Europa Centrala si de Est (ECE) a scazut in primul semestru din 2005 cu 4,03% prin comparatie cu aceeasi perioada a lui 2004, arbitrii acestei zone sunt Polonia si Romania,

Tari ale caror vanzari se afla, din punct de vedere al performantelor, la polii opusi. Astfel, in timp ce comertul cu autoturisme noi a scazut in Polonia cu aproape 33%, Romania a crescut cu nu mai putin de 71,72%.

Prin dimensiunile lor, pietele din aceste doua state tin echilibrul in aceasta parte a continentului, Polonia aflandu-se din punct de vedere al volumului pe primul loc cu 129.463 de unitati, iar tara noastra ocupand locul secund cu 108.987 unitati, dupa ce a depasit in acest an Cehia si Ungaria.

Conform firmei britanice, in Romania, Dacia este principalul factor de crestere, vanzarile modelului Logan fiind impresionante.

In acelasi timp, si celelalte marci au inregistrat rezultate foarte bune inregistrand cresteri de vanzari cuprinse intre 23 si 25%. In Polonia, situatia este exact pe dos. Aderarea la Uniunea Europeana le-a adus dealerilor de masini noi din aceast stat numai neplaceri in principal din cauza intrarilor masive de vehicule de ocazie achizitionate din Europa de Vest.

Urmarea logica a eliminarii restrictiilor si taxelor impuse masinilor second-hand importate este scaderea vanzarilor de autoturisme noi de la 192.730 in prima jumatate a lui 2004, la numai 129.463 in semestrul I din 2005.

Piata ungara, cea de-a treia din regiune, s-a restrans cu 8% in primele sase luni, desi declinul s-a atenuat in trimestrul al doilea, cand cererea a fost cu 6% mai mica decat in intervalul similar al anului trecut.

Vanzarile s-au diminuat cu 4,8% in Slovenia, in vreme ce pietele din Lituania si Estonia s-au redus cu 1,2%, respectiv cu 3,7%. O situatie diferita a fost intalnita in Cehia, unde vanzarile au fost cu 5,7% mai mari in primele sase luni, pe cand in tara vecina, Slovacia, cererea de autoturisme a avansat cu 1,6%.

In afara Romaniei, Letonia, cea mai mica tara din regiune, este singurul stat in care piata a crescut simtitor (+37,8%).

Logan, mai cumparat decat Fabia

Citeste si:

Cea mai puternica marca din punct de vedere al vanzarilor in ECE ramane Skoda. Producatorul ceh isi mentine cota de piata impresionanta de aproximativ 15% pe care o avea si in urma cu un an insa evolutia Dacia din ultimul an da fiori reci firmei cu baza la Mlada Boleslav.

Constructorul roman a inregistrat o crestere de 134% fata de primul semestru din 2004 si a urcat in topul marcilor vandute in aceasta zona de pe locul 9 pana pe 2, dar se afla inca la mare distanta de Skoda. Pe locurile imediat urmatoare se claseaza in ordine marcile Renault, Opel si Toyota.

Daca cehii sunt cu mult peste romani in ceea ce priveste marcile nationale ca si in anii trecuti, din punct de vedere al modelelor, topul de vanzari a suferit modificari majore. Astfel, Dacia Logan a devenit de curand cel mai vandut model in ECE, depasind cu putin fostul best-seller Fabia. Pe locurile urmatoare se claseaza modelele Octavia, produs tot de Skoda, Megane-ul francezilor de la Renault si insipidul Ignis produs de Suzuki in Ungaria.

Creste clasa mica

Vanzarile pe segmentul mini au fost puternic afectate de cererea ridicata din Polonia pentru masini second hand, cota de piata diminuandu-se cu 3,8%.

Clientii din Romania s-au reorientat dinspre modelul din clasa mini Daewoo Matiz catre un autoturism dintr-o clasa superioara, Dacia Logan, in timp ce cumparatorii din Ungaria au renuntat la modelul de productie autohtona Suzuzki Wagon R+ in favoarea noului model din clasa mica Suzuki Swift.

In urma acestor repozitionari, cererea pentru masini din clasa mica a marcat un salt de 10,9%, iar cota de piata a urcat cu 6,5 puncte procentuale, la 47,6%. Logan conduce acest segment, unde au prezenta semnificativa modelele Skoda Fabia, Peugeot 206, Suzuki Ignis si Renault Symbol/ Thalia.

In contrast cu evolutia din primul semestru pe piata Europei Occidentale, clasa medie s-a confruntat cu un recul sever, de 17% la nivelul vanzarilor. Opel Astra este modelul de volum al acestui segment in Europa Centrala si de Est.

Desi palierul mediu inferior premium acopera doar 1,4% din piata, vanzarile au fost stimulate de cresterea cererii pentru Volkswagen Bora in Romania, dar si de succesul modelelor Audi A3 si BMW Seria 1.

Clasa medie-superioara a consemnat vanzari in scadere cu 6,2%, cea mai abrupta diminuare a vanzarilor (-12,4%) fiind raportata in cazul modelelor premium, segment condus de Skoda cu modelul Superb. Cu Audi A6 pe prima pozitie, cererea din clasa Executive a urcat cu 12,3% in zcel de-al doilea trimestru, conducand la un avans de 6,4% in primele sase luni.

Evolutii spectaculoase se inregistreaza si in clasele MPV si SUV. In timp ce vehiculele cu multe locuri si extrem de spatioase destinate in special calatoriilor cu familia se vand din ce in ce mai slab (-15,68%), puternicele masini de teren sunt tot mai iubite de estici care, poate fortati si de starea infrastructurii rutiere, au achizitionat cu 37,35% mai multe SUV-uri decat in semestrul 1 din 2004.

Evolutia pietei de autoturisme din ECE

Tara Sem. I 2005 (unitati) Sem. I 2004 (unitati) Evolutie (%)
Polonia 129.463 192.730 -32,83
Romania 108.987 63.469 +71,72
Ungaria 94.272 102.544 -8,07
Cehia 76.031 71.919 +5,72
Slovenia 34.884 36.639 -4,79
Slovacia 30.554 30.083 +1,57
Estonia 9.306 8.976 +3,68
Letonia 7.295 5.294 +37,80
Lituania 4.815 4.757 +1,22
Total 495.607 516.411 -4,03