Viitor stat membru al UE, Romania nu indrazneste nici macar sa-si propuna un obiectiv de realizare a unui sistem de trenuri de mare viteza care sa lege principalele orase autohtone cu restul Europei, ci se multumeste doar sa spere ca acest vis i se va intampla, intr-un viitor neprecizat. Pana in anul 2021, Romania are nevoie de peste 10 miliarde de euro, numai pentru modernizarea coridoarelor feroviare IV si IX, cele care tranziteaza Romania, legand nordul cu sudul Europei si estul cu sudul.

Potrivit strategiei pe termen lung a sectorului feroviar, costurile tuturor programelor de modernizare si reinnoire a infrastructurii feroviare depasesc 17 miliarde de euro. Eforturile financiare, pana in 2021, vor fi din mai multe surse, cum ar fi bugetul de stat, fonduri europene si imprumuturi bancare.

Coridorul IX are termen dupa 2020

Proiectul de realizare a trenurilor de mare viteza "nu are prioritate pentru Romania, iar pentru a putea emite o opinie adecvata in domeniu, este necesar ca in perioada 2005-2008 sa se intreprinda primele actiuni pentru inceperea elaborarii unui studiu preliminar privind traseul si costurile unei linii de mare viteza pe teritoriul Romaniei", se precizeaza in Strategia pe termen lung a sectorului feroviar. De asemenea, in document se arata ca trebuie efectuate unele evaluari si perioada de incepere a lucrarilor in viitor, precum si stabilita data acestora.

Romania este strabatuta de trei dintre cele 10 coridoare transeuropene dintre care numai Coridorul IV si IX reprezinta importanta pentru transportul feroviar european. In document, Coridorul feroviar IX care leaga sudul de nordul Europei si traverseaza Romania este estimat a fi finalizat in anul 2021. Valoarea totala a lucrarilor la Coridorul feroviar IX se ridica la peste 3,5 miliarde de euro.

Acest Coridor feroviar IX european are pe sectorul romanesc o lungime de 621 kilometri. De la granita cu Bulgaria pana la cea cu Moldova, el strabate Romania de la nord-est la sud, principalele localitati fiind Giurgiu, Bucuresti, Ploiesti, Buzau, Focsani, Bacau, Iasi si Ungheni. Coridorul feroviar IX european leaga orasele Helsinki-St. Petesburg-Moscova-Kiev - Chisinau- Bucuresti - Dimitovgrad si Alexandropolis.

Miliarde de euro pentru 1.400 km de cale ferata

Strategia prevede si modernizarea Coridorului feroviar IV care face legatura de la Curtici spre Constanta. Datorita costurilor mari ale proiectelor, acest Coridor feroviar european a fost impartit in doua, respectiv, ramura nordica si ramura sudica. "Coridorul IV ramura nordica are o lungime de 868 kilometri, iar costurile pentru modernizarea acestuia se ridica la circa 4,3 miliarde de euro", se arata in plan. Din lungimea totala a Coridorului IV, pana in acest moment a fost finalizat numai un segment de 90 kilometri de cale ferata, de la Bucuresti la Campina. Termenul estimat pentru finalizarea tuturor segmentelor feroviare este anul 2012.

De la granita ungara pana la Constanta, el strabate Romania de la nord-vest la sud-est, principalele localitati fiind Curtici, Arad, Simeria, Sighisoara, Brasov, Ploiesti, Bucuresti si Constanta. Ramura Sudica a acestui Coridor feroviar are o lungime totala de 468 kilometri si vor fi necesare fonduri de aproximativ 2,3 miliarde de euro.

Aceasta ramura strabate Romania pe ruta Arad-Timisoara- Drobeta Tr. Severin-Craiova- Calafat si se estimeaza a fi finalizat in anul 2015. Pe langa aceste lucrari de infrastructura mai exista linia Ramnicu Valcea-Valcele in lungime de 38 km. Desi nu face parte din coridoarele europene are o mare importanta pentru crearea unei legaturi mai scurte intre Bucuresti si vestul tarii cu circa 127 km, traversare a muntilor Carpati la o atitudine mai mare.

Pentru acest segment de cale ferata sunt estimate fonduri totale de circa 250 milioane de euro.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.