Cu toate ca piata bauturilor energizante aproape s-a dublat in ultimii doi ani, consumul de astfel de bauturi este in Romania inca foarte mic. Un roman consuma in medie 0,1 litri de bauturi energizante pe an, fata de un ungur care bea de trei ori mai mult. De asemenea, in Serbia consumul este de 0,6 litri pe cap de locuitor.

Expansiunea barurilor, a discotecilor si a restaurantelor cu program prelungit nu a tras, in aceeasi masura, dupa sine si consumul de bauturi energizante. Practic, desi numarul celor care beau energizante este in crestere, specialistii estimeaza ca anul acesta consumul va depasi infim pragul de 0,1 litri pe cap de locuitor. Astfel, potrivit previziunilor companiei internationale de cercetare de piata Canadean, anul acesta consumul total de bauturi energizante se va ridica la aproximativ 2,5 milioane de litri. Aceasta in conditiile in care bilantul pe anul trecut a indicat un volum al vinzarilor de aproximativ 1,5 milioane de litri. La nivelul anului 2002, cind piata era de abia la inceput, consumul de bauturi energizante a fost de aproximativ un milion de litri.

Bautura energizanta nu este sezoniera

In ceea ce priveste perioadele in care se beau cele mai mari cantitati de energizante, statisticile au aratat ca acest tip de bautura nu este sezoniera, precum apa minerala sau berea. Totusi, pe seama faptului ca in general piata bauturilor se misca mai incet in primul trimestru al anului, in aceasta perioada si consumul de bauturi energizante este mai scazut.

De asemenea, tinind cont de faptul ca in trimestrul trei al anului romanii merg de obicei in concediu, s-a observat o tendinta de crestere a consumului pe acest segment.

In coada Europei

Cu toate ca, din punctul de vedere al volumelor, in Romania vinzarile de bauturi energizante sint mai mari decit in unele state vecine, daca luam in calcul consumul mediu pe cap de locuitor, tara noastra este cu mult in urma. Astfel, in Croatia, pentru anul acesta se previzioneaza un consum de 800.000 de litri, ceea ce inseamna ca un cetatean croat bea in medie 0,2 litri de energizante intr-un an. Anul trecut, in aceasta tara s-au cumparat 700.000 de litri de bauturi energizante.

Cu o populatie de aproximativ 10 milioane de locuitori, in Ungaria consumul de energizante a fost anul trecut de 3,5 milioane de litri, ceea ce inseamna ca, statistic, un ungur bea 0,3 litri de astfel de bauturi intr-un an. Pentru 2005, se preconizeaza ca in Ungaria vinzarile vor ramine aproximativ la acelasi nivel ca si anul precedent.

Un consum mare, de aproximativ 0,6 litri pe cap de locuitor, s-a inregistrat, anul trecut, in Serbia. Obiceiurile de consum ale sirbilor sint insa mult diferite de cele ale romanilor. Astfel, in timp ce la noi bauturile energizante comercializate pe piata se gasesc la doze si se consuma ca energizant in afara locuintei, in aceasta tara se gasesc astfel de bauturi si la pet si sint percepute ca bauturi racoritoare.

De asemenea, in Serbia exista si un producator local de bauturi energizante. Pentru anul in curs, companiile de specialitate se asteapta la o crestere a vinzarilor pe piata din Serbia si Muntenegru de pina la 7 milioane de litri.

Consumul depinde de adolescenti

"Segmentul tinta pentru consumul de bauturi energizante este cel al tinerilor cu posibilitati financiare peste medie. De asemenea, pentru ca se consuma de obicei in baruri si discoteci, este legat si de evolutia acestora", ne-a declarat Angela Preoteasa, consultant in cadrul Canadean. Potrivit acesteia, principalul competitor al acestui gen de bautura este berea super premium. "Avantajul in cazul bauturilor energizante se refera la faptul ca nu contin alcool, si deci pot fi consumate si de soferi", ne-a mai spus reprezentantul Canadean. Preoteasa explica, de asemenea, ca romanii nu sint mari amatori de bauturi energizante si pentru ca la noi nu a existat o traditie in acest sens. Mai mult, societatea civila a ridicat in mai multe rinduri ipoteza ca aceste bauturi nu sint benefice organismului uman, avind in vedere ca au la baza si hormoni.

Actorii de pe piata

Prima companie care a intrat pe piata autohtona a bauturilor energizante a fost Red Bull Trading. In 2001 a aparut si primul competitor serios: Coca-Cola Romania care produce marca Burn. Intre timp, piata s-a aglomerat, dar multe dintre marci nu au o prezenta consistenta pe piata. "Pe piata au aparut o gramada de marci de bauturi energizante importate, dar multe dintre ele apar si dispar. In afara de Burn si Red Bull, constante pe piata mai sint Power Horse si Bomba, care sint importate din Austria, precum si Shark, imbuteliat in Romania, la Caransebes", a mai declarat Angela Preoteasa.

Bauturi, si racoritoare, si intaritoare

In timp ce unele marci de bauturi energizante "clasice" vin si pleaca de pe piata autohtona, producatorii de bauturi racoritoare au inceput deja sa se concentreze asupra energizantelor. Avantajul acestora din urma consta in pret, mult sub cel al energizantelor obisnuite. Astfel, la inceputul lunii mai, PepsiCo a lansat in Romania o noua bautura, ce se vrea si racoritoare, si energizanta. Este vorba de Pepsi X. Conform producatorului, datorita continutului de guarana, cofeina si taurina, Pepsi X ofera o infuzie de energie, gustul de cola fiind completat de o aroma aparte, provenind de la ingredientele speciale ale produsului.

Produsul se adreseaza in special persoanelor dinamice, moderne si sociabile. Noul produs al PepsiCo este disponibil pe piata in ambalaj nereturnabil de 0,33 litri, in cutii de 0,33 de litri si in ambalaj PET la 0,6 litri.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.