Ministerul Finantelor va garanta creditele ce vor fi contractate de CFR Calatori si CFR Marfa pentru achizitionarea de locomotive de la Electroputere Craiova sau de la unul dintre membrii consortiului de firme ce va cumpara Electroputere Craiova. Prevederea este inclusa in proiectul de ordonanta de urgenta, promovat de AVAS, pentru privatizarea societatii craiovene. Consortiul ce va prelua Electroputere prin incredintare directa (fara licitatie sau selectie de oferte) este format din firma germana Siemens, Asociatia Salariatilor si compania greceasca DAB. Garantiile nu se refera doar la comenzile pentru Electroputere, ci si la comenzile pentru Siemens, companie care a primit deja 320 de milioane de euro de la ministerul lui Miron Mitrea pentru controversatele automotoare Sageata Albastra. Ce inseamna garantia: CFR Marfa si Calatori (societati de stat) vor face comenzi de locomotive, rame sau automotoare de la Siemens, comenzi ce vor fi onorate de CFR prin imprumuturile pe care le va contracta. In varianta in care CFR nu va rambursa imprumuturile, ele vor fi platite de la bugetul de stat.

Paravan pentru importuri

Aceasta prevedere din ordonanta de privatizare arata clar ca vor continua comenzile guvernamentale pentru Siemens, indiferent daca vom cumpara locomotive produse de Siemens sau de Electroputere, societate la care Siemens va fi stapin pe divizia de locomotive. „Cotidianul" v-a informat, cu putin timp in urma, citind surse din societatea craioveana, despre faptul ca Siemens conditioneaza preluarea de catre Electroputere a unor comenzi masive, eventual pe 10 ani, comenzi ce s-ar ridica la circa 800 de milioane de euro. Acum, prin aceasta prevedere din ordonanta, statul a consfintit si modalitatea de finantare a comenzilor. Mai trebuie spus ca CFR s-ar putea procopsi cu alte 140 de Sageti Albastre de la Siemens (pe linga cele 120 deja contractate), ceea ce ar insemna 280 de milioane de euro, potrivit unei clauze din contractul initial pentru cele 120 de automotoare.
Piata pe care a intrat Siemens este extrem de banoasa daca ne gindim ca, pentru interconectarea feroviara la Uniunea Europeana, am avea nevoie de 150 de locomotive noi pe an in urmatorii 5 ani.

Citeste si:

„Avem nevoie de locomotive"

Contactat ieri, directorul CFR Marfa, Vasile Bucureanu, ne-a declarat ca nu stie nimic despre vreun credit pe care sa-l ia pentru achizitia de locomotive si ca a aflat acest lucru de la noi. El a spus ca sint contractate deja 5 locomotive Diesel electrice de la Siemens, in valoare de 12 milioane de euro, pe care CFR Marfa le va primi in aceasta luna. Intrebat care este programul viitor de achizitii al societatii, el ne-a spus: „Sintem in fata unei situatii noi" si ca nu poate da o cifra, dar ca „achizitiile se vor face prin licitatie". Totusi, directorul ne-a spus ca CFR Marfa are nevoie de locomotive electrice ca sa transporte garniturile romanesti in afara tarii, pe linii care sint in cea mai mare parte electrificate. Directorul CFR Calatori nu a putut fi contactat in cursul zilei de ieri.