Compania portugheza Martifer va investi in Romania 47 de milioane de euro intr-o rafinarie specializata in productia de Biodiesel, combustibil identic motorinei, dar care este fabricat din seminte de floarea-soarelui si de rapita, au anuntat ieri reprezentantii Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS) si ai firmei portugheze.

Rafinaria, care va fi terminata in 2007, va fi amplasata in Lehliu Gara (judetul Calarasi) si va produce 100.000 de tone de combustibil pe an, folosind doar plante tehnice din productia interna. In acest scop, reprezentantii Martifer au spus ca vor cumpara 50.000 de hectare de teren, pe care vor cultiva rapita, si vor incheia contracte de achizitie a culturilor de pe alte 150.000 de hectare.

Un litru de Bio la patru de motorina

"Am ales Romania pentru ca aici sint cimpii intinse unde se preteaza culturile de rapita. Cele 100.000 de tone pe an vor insemna 30% din consumul de Biodiesel al tarii, dat fiind ca, pina la finalul acestui an, Comisia Europeana a recomandat tuturor tarilor ca 2% din productia de combustibil sa fie Biodiesel. Momentan, doar Italia, Franta, Austria si Ger-mania indeplinesc aceasta conditie. Vom vinde si pe piata interna, dar si la export", a spus Carlos Gil, director al companiei portugheze.

Citeste si:

El a mai mentionat ca productia de Biodiesel in Europa creste. Daca in 1992 s-au produs 55.000 de tone de astfel de combustibil, in 2001 s-a ajuns la 780.000. In 2020, potrivit reprezentantilor ARIS, in Romania si in celelalte state membre UE procentul va trebui sa ajunga la 20% din productia totala de combustibil.

7.000 de lei in minus

Potrivit reprezentantului Martifer, acest combustibil este identic motorinei si poate fi folosit de orice motor Diesel. Gil a spus insa ca, momentan, normele UE admit o concentratie de doar 5% Biodiesel - 95% motorina clasica, dar este convins ca procentul va creste. "Mai multi producatori mari din Europa, ca Audi sau Volkswagen, au testat pe motoarele lor Biodiesel 100% si n-a fost nici o problema", spune Gil.

Mai multe state europene nu taxeaza Biodieselul, care este mai ieftin decit motorina clasica. Potrivit unor calcule, carburantul produs la Lehliu se va vinde cu 14.000 de lei litrul. In varianta in care acest combustibil (care nu figureaza inca in normativele romanesti) va fi supus accizarii cu valori identice motorinei, se vor mai adauga 9.000 de lei pe litru. La 23.000 de lei, tot este mai ieftin cu vreo 7.000 de lei decit motorina.