Conform Biroului de Credit, institutie care strange informatii de la 18 banci din Romania, suma totala a restantelor active atinge in prezent 2,7 milioane de euro, la care se adauga 1,2 milioane de dolari si 1.120 miliarde de lei vechi, in functie de moneda in care a fost contractate creditele. "Numarul total al datornicilor cu restante curente de peste 30 zile este de 160.000, acestia avand in total 217.000 de conturi bancare. Restantele maxime nerecuperate, in functie de felul creditului - in lei, euro sau dolari, se ridica la 132.475 de euro, 198.396 de dolari, si 4,8 miliarde de lei vechi," spune Serban Epure, presedintele Biroului de Credit. Cel mai mare rau-platnic are restante la noua banci, iar 21.616 persoane au datorii neplatite la mai mult de doua banci deodata, afirma Epure.

Totodata, unul dintre cei mai importanti colectori de credite ce are printre clienti si 11 banci, Coface Intercredit, gestioneaza in prezent un numar de 12.500 de credite restante in valoare de circa 8,5 milioane de euro sau 30 de milioane de lei noi.

"Ratele de crestere a numarului de debitori s-au mai ?calmat?, se pare ca existenta Biroului de Credit a descurajat aparitia noilor debitori. In prezent pe sectorul creditelor de consum 80% dintre imprumutati platesc ratele la timp in timp ce 20% dintre acestia intarzie cu peste sapte zile plata ratelor," spune Cristian Ionescu, director general al Coface.

In acelasi timp, cele mai importante cinci companii private de colectare a fondurilor restante si evidenta a platilor isi vor uni fortele in aceasta toamna, formand un nou birou de credite privat. Intre timp, Biroul de Credite, o institutie separata, creata anul trecut de 18 banci, a trecut la o noua etapa de dezvoltare prin care va atrage si informatii de la insitutii non-bancare, si ar putea prelua pe de-a-ntregul activitatea Centralei Incidentelor Bancare referitoare la informatiile creditarea persoanelor fizice.

"Coface Intercredit, Credit Reform, Delos Creditinfo, Credit Plus Consulting si Kasolvanzia vor anunta in septembrie in mod oficial constituirea unei noi Asociatii de Management al Creantelor Comerciale," spune Elena Mirea, director de marketing al firmei Delos. Asociatia va functiona ca o noua companie, oferind servicii clientilor pe baza de abonament, atat de informare, dar si de recuperare de creante.

Astfel, sistemul informatiilor despre rau-platnici, dar si al situatiei si istoricului celor ce si-au platit la timp ratele si facturile va fi partial unificat, fiecare din firmele de mai sus avand printre clienti banci diferite, companii comerciale de creditare si firme furnizoare de diverse servicii, cum ar fi telefonia. "Suntem inca in faza de studiere a posibilitatilor tehnice de interconectare a bazelor de date, intrucat acestea presupun o actualizare zilnica, in timp real, a tuturor modificarilor ce au loc in conturile debitorilor gestionati. Probabil ca interconectarea bazelor de date va deveni functionala incepand cu octombrie 2005", ne-a declarat directorul managementului Coface Intercredit, Cristian Ionescu.

Citeste si:

"Asociatia de management al creditelor se afla in prezent in faza de obtinere a autorizarii de la ministrul Justitiei, si indata ce o va primi va incepe demersurile de constituire a unui nou ?birou? de credit al incidentelor comerciale, atat ale persoanelor fizice, dar si juridice", spune Ionescu. Sistemul va functiona pe principiul confidentialitatii, urmand a fi tinuta o licitatie pentru achizitionarea sistemului informatic necesar noii structuri, care va functiona online. "Baza de date va putea fi accesata si de alte institutii sau companii interesate, prin existenta unui contract cu unul dintre membrii asociatiei", spune Ionescu.

Pe de alta parte, Biroul de Credit, o institutie creata acum un an de 18 banci comerciale care nu se ocupa cu recuperarea datoriilor, ci doar cu culegerea de informatii, ar putea impartasi, pe baza de reciprocitate, baza sa de date referitoare la rau-platnici cu noua Asociatie, spune Epure.

"Trebuie sa vedem mai intai ce baze de date au ei", spune Epure.

In acelasi timp, se poarta discutii cu Banca Nationala pentru ca Biroul de Credite sa preia in intregime partea referitoare la persoanele fizice comunicata confidential de banci Centralei Riscurilor Bancare (CRB), care va ramane astfel responsabila doar cu informatii despre creditele companiilor comerciale. Renuntarea CRB la monitorizarea datoriilor persoanelor fizice este doar o chestiune de timp, ea urmand a fi efectuata cat mai curand, dupa modificarea de catre BNR a statutului de functionare al Centralei", spun surse din piata.

Biroul de credit a intrat intr-o noua faza de dezvoltare, incepand cu luna iulie demarand monitorizarea treptata a informatiilor pozitive referitoare la clienti, si nu doar a celor legate de datorii restante, ca pana acum, spune Epure. Biroul a reusit sa atraga si prima institutie non-bancara, Credisson, iar din iulie o prima banca a inceput sa furnizeze Biroului informatii despre clientii creditati. "Denominarea si perioada de concedii au intarziat demersurile celorlalte banci, care vor intra treptat in noul sistem. Am semnat deja noi contracte cu trei insitutii non-bancare, si asteptam ca mai multe firme de leasing si creditare, dar si de asigurari, telefonie fixa si mobila, si altele, sa semneze", spune Epure.

Totodata, implementarea unui sistem automat electronic de analiza in vederea creditarii persoanelor fizice (pre-scoring electronic) a fost intarziata, intrucat s-a ajuns la concluzia ca este nevoie de un istoric de cel putin trei ani pentru ca sistemul sa functioneze eficient. Noul sistem urmeaza sa acorde credite pe baza datelor personale ale persoanelor privind achitarea facturilor, dar si varsta si zona in care se afla pe baza statisticii bunilor sau railor platnici ai unei zone geografice.