Plugarul, Doina, Saint George. Aceste marci sunt trecute ilegal granita in Romania de catre contrabandisti si vandute in targuri si piete la preturi care spulbera orice concurenta cinstita. Un pachet marca Plugarul sau Doina se poate cumpara in pietele bucurestene cu 13.500-14.500 lei vechi, in conditiile in care un pachet de Carpati costa 22.000 de lei, din care 15.000 de lei este numai acciza.

PERSPECTIVE NEGRE

Statisticile sunt ingrijoratoare, jumatate din tigarile ieftine care se vand in Romania provin din contrabanda. Marfa este adusa din Republica Moldova si din Ucraina, tari unde acciza este de trei ori mai mica decat in Romania. Concret, 1.000 de tigarete marca Saint George costa in Romania 30 de euro, in timp ce in Rusia 10 euro, iar in Ucraina 9 euro. Estimarile arata ca in viitor fenomenul va lua o amploare si mai mare, alimentat, in primul rand, de nivelul crescut al accizei din Romania comparativ cu tarile vecine.

PIERDERI BUGETARE

Analizele producatorilor legali arata ca majorarea cu un procent a contrabandei inseamna pierderi pentru stat de aproape 6 milioane de euro. Estimarile arata ca piata neagra a tigarilor este intre 5% si 9% din piata totala, ceea ce inseamna ca statul pierde intre 30-54 milioane de euro, anual.

Aceleasi probleme le-au avut si ungurii si bulgarii. In Ungaria, contrabanda a atins un nivel alarmant, respectiv 45% din piata, iar autoritatile maghiare au decis sa inghete nivelul accizei in acest an. In ciuda calendarului de aderare, ungurii au cerut o derogare pentru a rezolva aceasta problema. La randul lor, bulgarii au revenit la nivelul accizei de anul trecut.

CAUZE INTERNE

Cresterea accentuata a accizei la tigari, incepand cu 1 aprilie, a lovit in brandurile autohtone care se adreseaza consumatorilor cu venituri mai reduse. Carpati, Snagov, Winchester se lupta din greu sa faca fata concurentei neloiale pe care le-o fac tigarile din contrabanda. O alta piedica o reprezinta micsorarea diferentei de pret dintre segmentul ieftin si cel mediu si scump, ca urmare a schimbarii ponderii dintre acciza fixa si cea exprimata in procent din pretul de vanzare cu amanuntul. Concret, ponderea mixtului in structura accizei s-a schimbat prin cresterea doar a componentei specifice, la 9,10 euro/1.000. Componenta ad-volorem a ramas la 30%. Asta inseamna ca 9,10 euro se plateste drept acciza si pentru 1.000 de tigarete Marlboro si pentru 1.000 de tigarete Carpati.

Citeste si:

TENDINTE

Tendinta mondiala este migratia consumatorului catre tigaretele lights si superlights in defavoarea celor tari. Aceasta tendinta este urmata si de piata romaneasca, mai ales dupa ce se va aplica Directiva Europeana 37/2001. Incepand din 2007, consumatorii romani vor avea produse cu un continut mai mic de gudron si nicotina, iar denumirile lights si superlights vor disparea de pe pachete.

Estimarile arata ca in anul 2010, cand se va atinge un nivel al accizei de 64 de euro/1.000 de tigarete, nivel impus de Uniunea Europeana, consumatorii se vor orienta catre produse mai ieftine si vor alimenta intr-o proportie si mai mare contrabanda.

CE FAC AUTORITATILE

Autoritatile romane recunosc amploarea fenomenului, insa nu prea reusesc sa-l reduca. Surse din Politia de Frontiera afirma ca la cote foarte ridicate se mentine contrabanda cu tigari provenite din trenurile internationale care vin din Republica Moldova si din TIR-urile venite din Ucraina. Raziile efectuate de Politia Transfrontaliera au descoperit ca o data cu Trenul Prieteniei intra ilegal in tara miile de baxuri. Sunt ascunse peste tot. In gurile de aerisire, in tancurile de apa, in nisele si banchete vagonului restaurant. Si Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a declansat un control la toti cei 19 producatori romani pentru a-i depista pe cei care contrafac tigarete.

De exemplu, la fabrica de la Timisoara a lui Zaher Iskandarani s-au gasit L&M si Marlboro contrafacute. Dar inspectorii fiscali au mai descoperit si un alt fenomen. "Am constatat diferente intre stocul de materii prime sau de produse din magazii si inregistrarile din evidentele contabile", a declarat Sebastian Bodu, presedintele ANAF. Ce concluzie poate fi trasa de aici? Ca o parte din producatorii legali produc tigari atat pentru piata alba, cat si pentru cea neagra.

PIATA

Piata romaneasca de tigarete s-a cifrat anul trecut la aproximativ 35 miliarde de tigarete, iar valoarea totala a pietei oficiale s-a ridicat la circa un miliard de euro. Marii producatori, JTI, PMI si BAT, detin impreuna 88% din total, iar Galaxy Tobacco (fosta SNTR) are 6%-7% din piata, fiind urmata de Gallaher, cu o cota de 1,2%. Urmeaza producatorii locali, care detin impreuna 4%. In total exista 19 producatori. Sebastian Bodu, presedintele ANAF, a declarat ca o parte dintre producatorii mici, care activeaza la nivel local, acestia lucreaza si pentru piata neagra.