In anii urmatori, un nou tip de taxe si impozite s-ar putea adauga celor pe care le platesc romanii pentru rotunjirea veniturilor la bugetul de stat. Este vorba despre majorarea impozitelor pe casele si masinile de lux. Initiativa ii apartine ministrului de finante, Ionut Popescu, care a declarat agentiei Mediafax ca a elaborat mai multe variante ale unui proiect de lege in acest domeniu.

Ministrul este de parere ca oamenii cu bani ar trebui sa plateasca impozite mai mari. In vizorul Finantelor au intrat impozitele platite la masinile cu peste 2.000 de metri cubi. In prezent, la acestea se plateste deja un impozit local an de an, sub cateva sute de mii, la care se adauga acciza platita la cumpararea masinii (n.r. - taxa de lux), care insumeaza intre 8% si 32% din pret, in functie de capacitatea motorului sau daca masina e noua sau nu.

Pe langa masini, vor fi impozitate "la sange" vilele. In aceasta categorie sunt incluse si imobilele a caror suprafata depaseste 100 de metri patrati, sustine Popescu. Ministrul a avertizat ca se gandeste la o crestere substantiala a taxelor, insa a refuzat sa dea detalii. Totusi, Popescu a precizat ca masurile concrete vor fi facute publice in momentul in care se va lua o decizie. Popescu sustine ca proiectul de lege ar putea fi adoptat, teoretic, in sedinta de guvern de saptamana viitoare.

Opinia analistilor: "Avem o problema de abordare!"

Nu putine sunt statele membre UE care au aplicat impozitarea diferentiata si mai scumpa a luxului. Dar, fara exceptie, impunerea noilor sisteme de taxare a fost o decizie bine gandita si argumentata, sustin consultantii financiari si avocatii cu care am discutat.
"La noi este o problema de abordare. Majorarea impozitelor pentru masinile si casele de lux este o decizie motivata de dorinta de a incasa bani, de a scoate bani din ceva", spune analistul Florin Citu, de la BAC Investment.

In unele state din spatiul UE, precizeaza analistul, casele de lux au ajuns sa fie impozitate mai scump deoarece s-a demonstrat ca, in cazul lor, consumul de energie era foarte ridicat. Problema nu s-a pus altfel nici in ceea ce priveste autoturismele, criteriile de departajare fiind invariabil insotite de argumente greu de contestat.

"Este normal sa impozitezi mai scump masinile care polueaza mai mult. In Romania insa, o Dacie de litraj mediu, cu vechime considerabila, polueaza mai mult decat o masina de mare litraj, dar dotata cu Euro 4", adauga Citu.

Care este definitia luxului?

Pana acum, oficialii romani au vehiculat o definitie mai mult decat simplista a luxului, respectiv peste 100 mp in cazul caselor si capacitate cilindrica mai mare de 2.000 cmc la masini.

Analistii si avocatii atrag insa atentia ca majorarea impozitelor trebuie sa se bazeze pe criterii cel putin la fel de ireprosabile precum cele la care s-au oprit vecinii nostri europeni. "Intentia imi pare corecta si bine-venita. Dar nu trebuie sa se dea cu bata-n balta. La case, de exemplu, ar trebui sa ia in calcul si numarul de locatari. Daca intr-o casa de 500 mp locuiesc parintii, cei doi copii si bunicii, situatia se schimba. Si nu se poate spune acelasi lucru despre o casa similara, locuita de una sau doua persoane", sustine Gabriel Biris, avocat la Salans.

La randul sau, Florin Citu afirma ca definitia luxului, in ce priveste imobilele, trebuie sa tina cont de numeroase aspecte: "O vila situata la 100 de km de Bucuresti nu e totuna cu o alta din buricul Capitalei, presupunandu-se ca ele oricum sunt identice ca arhitectura si suprafata. La fel, o casa din chirpici, daca masoara peste 100 mp nu poate fi considerata de lux, in comparatie cu una din caramida care e situata la oras".

Schimbari de impozite in ultimele opt luni

Ianuarie 2005 - guvernul proaspat numit introduce cota unica prin care impozitul pe profit scade de la 25% la 16%. In privinta impozitelor pe salarii (venit), se elimina cotele de impozitare diferite, maximul de 40% inlocuindu-se cu cota unica de 16%

Ianuarie 2005 - fostul vicepremier Adriean Videanu propune ca toti romanii sa depuna la Fisc declaratii de avere prin care sa se urmareasca averile dobandite "ilegal" - ideea a fost abandonata

Citeste si:

Februarie 2005 - Romania accepta in cadrul negocierilor cu FMI sa majoreze mai repede accizele la carburanti si tutun pentru a acoperi gaurile la buget provocate de introducerea cotei unice. FMI propune majorarea TVA de la 19 la 22%, guvernul respinge ideea.

Martie 2005 - apare propunerea de majorare de la 1 la 10% a impozitelor pe dobanzi la depozite si pentru castigurile de la bursa. De asemenea, se propune introducerea impozitului de 10% pe tranzactiile imobiliare. Impozitele majorate ar urma sa se aplice de la 1 aprilie.

1 aprilie 2005 - intra in vigoare accizele majoarate la carburanti. Se majoreaza tarifele la gaze si electricitate. Se amana majorarea impozitelor pe dobanzi, castigurile de la bursa.

1 iunie 2005 - intra in vigoare noul Cod Fiscal. Din "grija" parlamentarilor, sunt omise articolele privind impozitarea castigurilor de pe Bursa in perioada 1 iunie-31 decembrie 2005.

22 iunie 2005 - Ionut Popescu anunta ca ia in calcul majorarea TVA

4 august 2005 - Ionut Popescu intentioneaza sa majoreze impozitele pe masinile si casele de lux

Ce urmeaza?

1 ianuarie 2006 - scaderea CAS-ului cu 2-3%, posibila majorare a TVA cu 2-3%

In secolele XVII-XIX, statele au inventat impozite pe "luxul" de la acea vreme

1633- 1665, Impozit pe cosurile de pe acoperisul caselor. Anglia Plateau taxe cei care aveau mai mult de 2 cosuri

1696- 1851, Impozitul pe ferestre era platit de cei care aveau Anglia case cu mai mult de sase ferestre. Oamenii au zidit o parte din ferestre

Sec XVII, Impozitul pe latimea caselor a facut ca olandezii Olanda sa construiasca locuinte foarte stramte de doar 1,5 metri latime

Sec XIX, Regele a introdus impozitul pe rotile de la caruta. Oamenii au Anglia renuntat la roti, echipandu-si carutele cu talpi de sanie, care au distrus drumurile

Sec XIX, Impozitul pe "fumarit" era platit in functie de Romania numarul de cosuri de pe casa