Daewoo Automobile Romania mai are dreptul sa produca sub licenta coreeana doar pana in luna octombrie a acestui an, cand expira valabilitatea contractului incheiat in 2002 cu compania General Motors-Daewoo Coreea.

In 2002, producatorul american de autovehicule General Motors a preluat compania coreeana Daewoo Motor, in momentul in care colosul coreean a intrat in faliment. Capacitatile de productie din Europa de Est, adica din Romania, Ucraina si Polonia, nu au fost incluse in tranzactie.
Noul proprietar al Daewoo a dat fabricii de la Craiova dreptul de a produce sub licenta Daewoo inca trei ani. In prezent, fabrica este detinuta de Daewoo Motor Coreea (in faliment, condusa de un administrator sindic), care detine 51%, si statul roman, cu 49%.

Solutii pentru salvarea fabricii

Din 2002 au existat numeroase discutii cu privire la soarta fabricii din Banie. Cum termenul-limita la care Daewoo Romania va fi nevoita sa-si opreasca productia se apropie, trebuie gasita repede o solutie. Variantele pentru salvarea fabricii sunt fie vanzarea rapida catre un investitor strategic, fie amanarea schimbarii proprietarului printr-o "nationalizare" temporara. In ambele cazuri, este nevoie de acordul actionarului coreean. Potrivit celor mai recente declaratii ale lui Codrut Seres, ministrul economiei si comertului, statul a optat pentru nationalizarea temporara, oferind 45 de milioane de euro in schimbul pachetului de 51a detinut de coreeni, desi KPMG a evaluat compania la 70 de milioane de euro.

Potrivit unor surse de pe piata, statul negociaza in prezent vanzarea fabricii de la Craiova unui investitor strategic. Sunt vehiculate numele a doi competitori, General Motors si Ford, dupa ce Renault (care dorea sa cumpere Daewoo Craiova pentru fabrica de cutii de viteze) s-a retras.

Cei doi colosi s-au mai razboit si in 1999-2000, cand au avansat oferte pentru preluarea Daewoo Motor Co. GM a iesit atunci castigator, ceea ce s-ar putea intampla si in acest caz.

"Pot sa confirm ca exista discutii serioase legate de fabrica de la Craiova!", preciza, anul trecut, Hardy Spranger, presedintele GM Daewoo Europe privitor la negocierile cu statul roman.

General Motors

Experienta
> fabrica de la Craiova e conceputa dupa o tehnologie GM Daewoo
> nu sunt necesare mari investitii cu schimbarea liniilor de productie
> ar putea sa produca toate masinile in Coreea si sa le asambleze la Craiova, scapand de taxe si accize.

Ford

Citeste si:

Productie
> Ford a mai investit intr-o fabrica in Rusia (pentru Ford Focus 2002) si una in Turcia (pentru Ford Tranzit)
Dezavantaj: ar fi necesara o investitie substantiala in modificarea liniilor de productie.

Ford, interesat de Daewoo Craiova

La inceputul anului, vicepresedintele Ford Europa, Ingvar Sviggum, a vizitat pentru trei zile Romania. In prima zi, norvegianul a participat la deschiderea a trei noi showroom-uri Ford in Capitala, dupa care a purtat discutii cu reprezentanti ai guvernului. Dupa vizitele de lucru de la Bucuresti, Sviggum a acceptat invitatia lui Ion Tiriac (importatorul Ford in Romania) de a participa la celebra vanatoare de la Balc. In legatura cu preluarea Daewoo Craiova, oficialul Ford a admis ca asteapta momentul propice pentru a lansa oferta finala, dar s-a ferit sa dea detalii. "Preferam sa nu discutam in public strategia companiei, insa vom comenta acest lucru cand vom fi pregatiti. In prezent, la nivel european, capacitatile noastre de productie sunt excedentare", a declarat Sviggum in ianuarie.

1976 Societate mixta Citroen, Franta-Guvernul Romaniei (Olcit Special, Club/ Citoren Axel)

1991 Retragerea Citroen din societatea mixta

1994 Infiintarea Daewoo Automobile Romania SA (Daewoo Motor Coreea detine 51%, iar statul roman 49%).

1996 Incepe productia - Cielo

1997 Cielo merge la export. Se produc motoare si cutii de viteze, care sunt si exportate

2000 Daewoo Motor intra in faliment

2002 General Motors preia Daewoo Motor Coreea, fara fabrica din Banie. Se acorda licenta Daewoo pentru comercializarea masinilor pana in 2005