Initial, ministrul Finantelor Publice a depus armele declarand ca acordul stand-by cu FMI a fost amanat pana la o data ulterioara, efectul inundatiilor intarindu-i aceasta decizie. Astazi, optimismul oficialului revine, chiar daca situatia lui politica nu este prea fericita, dupa nesustinerea de catre acesta a deciziei premierului de a acorda subventii uzinei Tractorul. "Vom stabili cu cei de la Fond urmatoarea intalnire. Probabil, va fi in septembrie, in conditiile in care august este o luna de concedii", ne-a declarat Popescu.

Asadar, cu sustinere politica sau nu, ministrul Finantelor va lucra in luna care urmeaza la doua mari proiecte cu implicatii in sistemul privat si de stat: bugetul de stat pe 2006 si strategia fiscala pentru 2006-2009. Dupa sase luni in care balbaielile Fiscului au bulversat mediul de afaceri, este foarte putin probabil ca statul sa se bucure de girul intreprinzatorilor pentru viitoarele masuri fiscale. "Din pacate, cuvantul "volatil" a devenit atributul emblematic al legislatiei romanesti. Codul fiscal a fost modificat sau completat, de la data intrarii in vigoare, de nu mai putin de 17 ori, prin toate tipurile de acte normative cunoscute - legi, ordonante de urgenta si hotarari de guvern", afirma Razvan Gheorghiu Testa, avocat asociat la tuca & Asociatii.

Asadar, vom trai un deja-v al situatiei, in care informatiile referitoare la intentiile statului roman in domeniul investitional, al sustinerii unor sectoare economice, sau in legislatia fiscala vor fi aflate cu foarte putin timp inainte de producerea acestora. Presiunea vizitei delegatiei FMI determina autoritatile romane sa elaboreze, destul de tarziu, un proiect de buget pentru 2006, iar tinand cont de incalcarile foarte rapide ale angajamentelor luate in fata FMI nu putem decat sa ne gandim la o alta presiune, si anume cea a raportului de tara din octombrie.

Proiect de buget pentru anul 2006

Astfel, deficitul bugetar asumat de statul roman in iunie pentru anul 2005, de 0,74%, a fost intr-o singura saptamana depasit prin anunturile premierului "demisionar", care implicau cheltuieli mai mari pentru majorarea din toamna a salariilor bugetarilor, de altfel conditionalitate in memorandumul cu FMI.

Pana la producerea inundatiilor si a revenirii in functie a aceluiasi Cabinet, in mica perioada de campanie electorala, de o saptamana, incalcarea angajamentelor asumate in fata oficialilor FMI a fost parca principala preocupare. De la majorarea salariilor bugetarilor incepand cu octombrie cu 6%, la subventionarea cu 25 de miliarde a achizitiilor de microcentrale, la sustinerea taranilor cu 2.500 miliarde de lei si cu 100 de miliarde a producatorilor agricoli care vor sa-si cumpere tractoare din productia interna, dar si banii alocati pentru diminuarea efectelor inundatiilor, de aproape 30.000 miliarde de lei, duc catre un nou memorandum cu FMI bazat pe parametrii macroeconomici diferiti.

Daca pentru sumele implicate in cazul inundatiilor este de asteptat o concesie, ramane de vazut care va fi atitudinea oficialilor FMI in fata masurilor electorale anuntate de Guvern.

Strategie fiscala pe urmatorii patru ani

Citeste si:

O alta tema importanta care creeaza deja incertitudini si instabilitate consta in anuntata strategie fiscala, de altfel cam scumpa la fata. O prima intentie de a divulga o parte a continutului acesteia a apartinut ministrului Finantelor, la inceputul lunii iunie, prin anuntul legat de majorarea TVA cu "doua sau trei procente". Reactiile au fost pe masura declaratiei, fiind dominate de revolta referitoare la modul de prezentare si la instabilitatea politicii fiscale, dupa decizia de a introduce o cota unica de impozitare de 16%.

Ca urmare, asemenea unei scoici, Ionut Popescu inchide capitolul strategie fiscala pana la certitudinea prezentarii acesteia FMI-ului. Din pacate, nici aceasta nu se dovedeste a fi o masura fericita. "Stabilitatea Codului fiscal a fost deja calcata in picioare anul acesta. In plus, este imposibil ca regula celor sase luni sa fie respectata, deja mai sunt doar cinci luni si noi nu stim care sunt intentiile Ministerului de Finante pentru 2006. Obiectiv vorbind, nu este posibil ca modificarile Codului sa fie aprobate prin lege mai devreme de sfarsitul lui octombrie", sustine Gabriel Biris, consultant al companiei Salans.

Conform acestuia, ar trebui sa existe o dezbatere publica, argumentata, cu privire la masurile ce urmeaza a fi luate si la scopul in care se doreste a fi introduse. "Exista din acest motiv o foarte mare nemultumire si senzatia ca nu exista nici un fel de strategie in privinta evolutiilor fiscale viitoare", spune Biris.

Pana in prezent, certe sunt urmatoarele: tot ceea ce ne-am angajat in fata oficialilor financiari externi a fost incalcat, nu avem inca o strategie fiscala si nici un proiect de buget pe 2006. Avem insa si o speranta: iminenta raportului de tara realizat de Uniunea Europeana asupra performantelor economiei romanesti, din octombrie 2005, act care, chiar daca nu va contine aprecieri pozitive, va determina actiuni mai ferme ale oficialilor romani.

Masuri prin care Guvernul si-a Incalcat promisiunile

• 1.000 miliarde lei pentru majorarea cu 6% a salariilor bugetarilor
• 25 miliarde lei pentru sustinerea achizitionarii de microcentrale
• 2.500 miliarde lei pentru agricultura
• 100 miliarde de lei pentru producatorii agricoli care vor sa-si cumpere tractoare din productia interna
• 30.000 miliarde lei pentru efectele inundatiilor

"Vom stabili cu cei de la Fond urmatoarea intalnire. Probabil va fi in septembrie, in conditiile in care august este o luna de concedii." Ionut Popescu, ministrul Finantelor Publice