Duminica, 11.30, spre spartul tirgului auto din Vitan. Chiar daca ziua de tirg este pe sfirsite si strazile ce inconjoara tirgul sint pline de trecatori incapabili sa se grabeasca spre case din cauza caldurii si se mai opresc sa isi traga sufletul, din cind in cind, la cite un vinzator ambulant de vechituri, tirgul este tot plin inauntru. Dublu avantaj pentru detinatorul locului pe care se desfasoara tirgul. Acesta incaseaza si taxe celor care incearca sa isi vinda masina, si celor care incearca sa isi cumpere masina.

Nu toti oamenii care sint in tirg sint in cautarea unei masini. Sint multi insotitori, asa-zisi mecanici, care sint in stare sa-ti repare orice tip de masina, si asta in strada, veniti ca nu cumva varul, fratele, vecinul sa "se pirleasca". Altii prospecteaza piata in vederea schimbarii actualului vehicul cu unul mai la moda. Unii cauta cu totul altceva: telefoane, adidasi, bauturi si mai te miri ce piese rare, dar la bani putini. Si, in final, este si asa-numita categorie a vizitatorilor gura-casca, aceia care vor sa fie la curent cu ultimele aparitii auto si, de ce nu, sa manince un mic si sa bea o bere.

Oferte bogate

Oferta de masini vechi satisface toate buzunarele, indiferent ca sint mai pline sau mai goale. Cei cu posibilitati financiare nu prea mari isi pot satisface capriciul sau nevoia de a avea o masina mai veche, adica de prin 1990-1997, cu citeva mii de euro. De exemplu, la Opel Vectra, an de fabricatie 1991, cu motor in patru cilindri, cu o cilindree de 1,8 litri si care foloseste drept carburant benzina, pretul porneste de la 3.300 de euro in jos.

Cu cit cumparatorul are o putere mai mare de convingere, cu atit vinzatorul va lasa mai mult la pret. Un Opel din aceeasi familie, dar cu sase ani mai nou, avea ca pret afisat in geam 6.000 de euro.

Pe afis mai scria ca masina este pe benzina, ca are scaune din piele, ca oglinzile si geamurile sint electrice si, nu in ultimul rind, ca pretul este urgent si negociabil. "Mai puneti 100 de euro si sa o stapiniti sanatos", ii spunea un vinzator de Opel Astra unui posibil client. Opelul arata bine, era fabricatie 1994, avea motor pe benzina si costa 4.500 de euro.

Cumparatorul inca ezita, iar vinzatorul incerca sa-l convinga pe primul ca masina este a unui var care este tintuit la pat. Nu putem sti daca insa clientul a "mai pus" cei 100 de euro solicitati, dar putem presupune ca vinzatorul era bisnitar. Cel care tine cu tot dinadinsul sa aiba un Mercedes in garaj si nu are prea multi bani se poate orienta catre modele mai vechi. Un Mercedes 190, an de fabricatie 1988, se gasea in Vitan la 3.950 de euro negociabil. Din afis nu puteai afla mai multe.

Masini la peste 7.000 de euro

Masinile mai noi costa intre 7.000 de euro si 19.000 de euro. Audi A6, fabricat in 2003, cu motor de 2,5 litri, diesel, cu 165 de cai-putere si cu o intreaga lista de optiuni, costa in tirg 18.800 de euro, bineinteles, negociabil. La distanta de citeva mii de euro, BMW 525, cu motor de 2.500 cmc, avea un pret de incepere de 16.600 de euro.

Iubitorii de Volkswagen isi pot cumpara din tirg un model Passat, an de fabricatie 2001, la pretul de 12.400 de euro, masina avind in dotare aer conditionat, geamuri si oglinzi electrice si multe alte sisteme de siguranta. Mai nou cu un an, acelasi Passat costa 13.600 de euro.


Masini scumpe

Citeste si:

Automobilistii cu posibilitati financiare mari pot gasi in tirg masini de citeva luni.

Pentru un Mercedes SLK 200, fabricat in acest an, pretul porneste de la 39.900 de euro.

Dotarile nu are rost sa le amintim, fiindca ne-ar lua prea mult spatiu.

Cluj: cetatea BMW

In tirgul din Cluj, Alfa Romeo, an de fabricatie 1988, se vinde cu 1.400 de euro, iar daca masina este mai tinara cu doi ani, clientul va incepe negocierea de la 2.300 de euro. Audi, in functie de model, variaza ca pret. De exemplu, un Audi fabricatie 1987 costa 2.500 de euro. Pentru cei care nu-si permit acest model, o varianta mai ieftina a lui Audi este cea din 1980, care se gaseste in tirg la pretul de 1.200 de euro, negociabil. BMW se vinde pe Dealul Feleacului cu 5.500 de euro, an de fabricatie 1992. Pentru un reprezentant al familiei BMW din anul 1997 cumparatorul va incepe negocierea de la 11.000 de euro.

Modelele BMW fabricate dupa anul 2000 sar de 12.500 de euro. Citroen se gaseste in tirg la un pret de 4.800 de euro, an de fabricatie 2000, iar daca masina este din 2001, pretul sare la 9.700 de euro. Pretul pentru autoturismele Volkswagen mai vechi, din 1979, pornesc de la 1.800 de lei (18 milioane de lei vechi) si pot ajunge la 1.300 de euro, pentru acesti bani clientul primind o masina fabricata in 1982.

Timisoara: "reduceri" la Ford

Si in Timisoara oferta de masini de ocazie este mare. Aici, un autoturism, an de fabricatie 1995, din familia Alfa Romeo, model 155R costa 1.100 de euro. Alfa 147, lansata de curind si in Romania, deci an de fabricatie 2005, costa 12.500 de euro, negociabil. La Audi, preturile incep, in Timisoara, de la 1.700 de euro, o masina fabricata in 1982, si pot ajunge la 14.000 de euro, masina avind trei ani vechime. In functie de anul de fabricatie, starea masinii si de nevoia de bani a vinzatorului, preturile pentru marca BMW variaza intre 4.950 euro, o masina fabricata in anul 1988, si 13.000 de euro, aceasta iesind din fabrica in anul 2000. In tirgul din Timisoara, fanii marcii Daewoo pot gasi Cielo, an de fabricatie 1996, la un pret negociabil de 4.250 de euro. Matiz din anul 2002 se vinde cu 4.200 de euro, iar un Espero din 1996 avea afisat in geam un pret de 4.200 de euro. Marca Ford este comercializata cu preturi intre 2.500 de euro, model Sierra, si 9.100 de euro, modelul facind parte din gama Mondeo. (

Iasi: A6 la pret de masina furata

Gama de second-hand este extrem de variata atit din punct de vedere al preturilor, cit si al marcilor de masini. Preturile de vinzare pornesc de la 1.500 de euro, in cazul unui Volkswagen Golf sau al unui Renault Fuego, si pot ajunge pina la 3.000 de euro, in cazul unui Opel Astra pe benzina, complet echipat. Cei mai cu dare de mina se pot orienta chiar la un Audi A6, fabricat in 2005, pentru un pret de 8.000 de euro negociabil. Majoritatea cumparatorilor prefera sa-si cumpere masina prin anunturile de mica publicitate din cotidianele locale sau sa si le aduca singuri din strainatate. "Timp de citeva saptamini, am testat piata si am ales un Opel Astra din 1994, pentru care am platit 3.000 de euro. Voi mai investi inca 2.000 de euro pentru modificari la motor si pentru tunning", a declarat Razvan Ionita, un tinar intors recent din strainatate.