Cat timp contractele de leasing sunt valabile, pacalitii nu-si pot vinde terenul, nu pot continua constructiile si nici nu le pot demola, spune Niels Schnecker, expert in drept international

Contractul incheiat cu MTS Leasing ofera finantatorului german drept de proprietate asupra cladirii construite si drept de folosinta asupra terenului

Asociatia de Leasing Bancar cere reglementarea pietei

Niels Schnecker, managing Senior Partner la Schnecker van WYK & Pearson, companie specializata in drept international, management strategic si finante, a declarat ca, atat timp cat contractele de leasing, de superficie si autorizatiile de constructie sunt valabile, clientii nu-si pot vinde terenul, nu pot continua constructiile si nici nu le pot demola. Contractul de superficie incheiat de clienti cu MTS Leasing ofera finantatorului german drept de proprietate asupra cladirii construite si drept de folosinta asupra terenului. Schnecker a precizat ca, potrivit contractului de leasing incheiat de cele doua parti, nerespectarea termenilor contractuali de catre MTS Leasing nu duce la rezilierea unilaterala a contractului, ci doar la plata unor penalitati. Singura solutie pentru anularea de catre clienti a acordurilor semnate cu MTS Leasing este apelarea la instantele romane de drept comun, potrivit clauzelor contractuale.

Schnecker apreciaza procedurile juridice ar putea dura pana la zece ani, in conditiile in care numai parcusul unei citatii internationale, de la o judecatorie din Romania, la Ministerul Justitiei, la Ministerul Roman al Afacerilor Externe, la Ministerul German al Afacerilor Externe, la Ministerul Justitiei si apoi la o judecatorie din Germania dureaza in jur de sase luni.
In cazul in care clientii fac o plangere penala la Politie, iar aceasta constata frauda, pagubitii se pot constitui parte civila intr-un proces penal. Cauza penala ar avea avantajul ca in caz de faliment al MTS Leasing, pretentiile clientilor pot ajunge pana la executarea in nume personal a membrilor conducerii firmei.

Pagubitii trebuie sa mai plateasca si... garantii

Dupa inceperea procesului in justitie, clientii vor trebui sa ia legatura cu lichidatorul german pentru a cere inghetarea unei parti din activul companiei, astfel incat, in cazul unei sentinte definitive si irevocabile favorabile sa isi poata recupera banii.

In schimbul acestei asigurari, procedura prevede plata unei garantii (cautiune) catre instanta pana la finalizarea cauzei. Niels Schnecker afirma ca, in caz de faliment al MTS Leasing, clientii si-ar putea continua contractele in forma actuala urmand ca ratele sa fie platite in contul unui refinantator si totodata creditor al companiei germane.

Exista insa si posibilitatea ca unii creditori sa aprecieze drept paguboase contractele si sa propuna renegocierea dobanzii, sustine Schnecker. MTS Leasing s-a facut cunoscuta in piata din Romania promovand o oferta cu o dobanda de doar 5% pe an. In cele mai multe cazuri, creditele ipotecare si imobiliare din piata romaneasca acordate pe o perioada cuprinsa intre 15 si 20 de ani au o dobanda anuala de circa 7-8%.

Compania germana a anuntat, recent, ca unul dintre consilierii financiari, Calin Armen, a deturnat fondurile societatii si a disparut. Potrivit sursei citate, reprezentantii din Germania ai firmei vor oferi detalii intr-o conferinta de presa, mentionand ca nu au solicitat falimentul firmei. Specializata in finantari imobiliare pentru constructii in sistem leasing, firma germana a intrat pe piata romaneasca la inceputul anului trecut prin intermediul unei reprezentante.

BNR a avertizat ca se poate ajunge la astfel de tepe

"In unele domenii - de exemplu, leasing-ul - bancile comerciale au profitat de mai slaba reglementare si supraveghere, pentru a-si maximiza profiturile intr-o piata insuficient de matura. Pe masura ce autoritatile iau masuri de reglementare si supraveghere, vor ramane tot mai putine 'portite>> pentru extragerea de rente", declara Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR) la 28 iunie. Banca centrala a fost acuzata, recent, ca ar fi refuzat sa supravegheze activitatea societatilor de leasing, ceea ce ar fi prevenit teapa data de MTS Leasing. "Comunitatea bancara a solicitat, in nenumarate randuri BNR sa ia sub aripa sa si sa supravegheze si societatile de leasing, insa a refuzat", a declarat Bogdan Baltazar, fostul presedinte al Asociatiei Romane a Bancilor, citat de publicatia electronica www.ghiseulbancar.ro.

Exista, insa, o problema. BNR functioneaza in baza unei legi organice, care ii limiteaza atributiile, si pe care nu o poate incalca. Singura institutie abilitata sa elaboreze un act normativ in aceasta privinta este Parlamentul.

Dupa cum se poate observa din declaratia guvernatorului BNR, acesta chiar a atras atentia asupra supravegherii si reglementarii aproape inexistente de pe piata leasing-ului. Din nefericire, in conditiile legii, institutia nu putea face mai mult in aceasta privinta.

Dupa scandalul MTS, Asociatia de Leasing Bancar cere reglementarea pietei

Intr-un comunicat al Asociatiei de Leasing Bancar primit ieri la redactie se solicita reglementarea de urgenta a pietei de leasing Romania prin implicare directa a Bancii Nationale a Romaniei. Redam in continuare textul comunicatului.

"Avand in vedere recentele evenimente din piata leasingului, Asociatia de Leasing Bancar revine cu insistenta asupra propunerilor sale anterioare de amendare cat mai rapida a Legii leasingului in sensul urmatoarelor aspecte:

- introducerea unui articol tranzitoriu in scopul infiintarii, in regim de urgenta, a unei autoritati de reglementare a pietei leasingului, ca parte a pietei financiare non-bancare. Propunerea ALB este ca aceasta autoritate sa functioneze sub tutela BNR si sa aiba rolul de autorizare, reglementare si supraveghere a acestei piete in scopul pregatirii pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana.

- impunerea unui capital minim social pentru societatile de leasing de 100.000 euro incepand cu data publicarii noii legi si cu o crestere graduala bine definita pana la 1 ianuarie 2007.

- impunerea leasingului ca obiect de activitate principal pentru societatile de leasing.
Impunerea si implementarea acestor norme minime cu referire la autorizarea si functionarea societatilor de leasing ca parte a pietei financiare non-bancare vor aduce incredere in sistemul financiar din Romania, in special in societatile de leasing neafiliate bancilor comerciale, atat din partea investitorilor straini, cat si din partea clientilor de toate categoriile, consumatori directi ai acestor produse financiare.

Asociatia de Leasing Bancar sustine necesitatea implementarii unui regim minimal de autorizare, reglementare si supraveghere a acestei piete si din dorinta de a oferi clientilor o sursa de protectie impotriva acelor categorii de jucatori faliti care prin frauda isi dezvolta o afacere in zone vulnerabile din punct de vedere legislativ, prin lipsa unor prevederi specifice de functionare a pietei. Asemenea experiente lovesc direct in increderea populatiei in produsul respectiv si in dezvoltarea sanatoasa a acestui segment de piata si dovedesc un comportament reactiv in locul unuia preventiv, prudential din partea autoritatilor de resort. Experiente de tipul celor inregistrate recent in piata ar fi putut fi evitate daca autoritatile de resort ar fi considerat necesara implementarea propunerilor ALB in sensul reglementarii pietei leasingului."


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.