Europenii de rand care vor alege in aceasta vara sa-si potoleasca setea cu o bautura racoritoare vor descoperi in scurt timp - surprinsi sau nu - ca pot alege dintr-o gama mult mai variata de astfel de licori decat pana acum. Nu este vorba de aparitia unei noi marci puternice de bauturi si nici de intrarea pe piata UE a vreunui nou produs, ci de o reglementare a Comisiei Europene care va limita strategia agresiva de marketing a gigantului american Coca-Cola. Prin temperarea tendintelor monopoliste ale producatorului numarul unu mondial, alte marci vor deveni ceva mai vizibile.

Pepsi in frigiderele Coca-Cola

Organismele antitrust ale executivului european si managerii imensei companii americane, care detine 50 la suta din piata europeana, au pus capat luna trecuta unei dispute vechi de sase ani in care Coca-Cola era acuzata de concurenta neloiala fata de rivalii sai, in frunte cu Pepsi. Pentru a evita sanctiunile comerciale grele din partea UE, Coca-Cola a acceptat sa renunte la o serie de conditii pe care le impunea distribuitorilor si comerciantilor cu amanuntul, conditii care sufocau practic vanzarile concurentei.

Conform intelegerii, de acum inainte, frigiderele Coca-Cola din statele UE plus Islanda si Norvegia vor gazdui, in limita a 20 de procente din spatiul interior, bauturile concurentei.

Citeste si:

De asemenea, Coca-Cola va retrage reducerile substantiale oferite distribuitorilor in cazul unor contracte de exclusivitate sau al unui volum mare de vanzari. Mai mult, vanzatorii cu amanuntul nu vor mai fi obligati de Coca-Cola sa cumpere produsele mai putin populare al companiei, ca Sprite sau Coca-Cola Vanilla, numai pentru a avea acces la cele care se vand cu adevarat bine.

Spre binele consumatorului

"Decizia va fi in beneficiul consumatorilor, prin imbunatatirea climatului concurenta pe piata europeana a bauturilor racoritoare carbonatate", a explicat Neelie Kreos, comisarul european pentru Concurenta. In cazul in care Coca-Cola va incalca intelegerea, executivul european va putea aplica o amenda de 10% din vanzarile mondiale ale companiei, care in 2004 s-au ridicat la 22 de miliarde de dolari.