Retailerii prezenti pe piata romaneasca au toate motivele sa simta o transpiratie rece pe sira spinarii. De la intentii, trecand prin zvonuri si scenarii, lantul mondial Wal-Mart a trecut la declaratii fatise privind intrarea sa in Europa de Est. Instalarea pe piata romaneasca a celui mai mare lant de magazine din lume, gigantul american Wal-Mart Stores, ar putea fi o chestiune de cateva luni. Cel putin asa lasa sa se inteleaga presedintele executiv al companiei, Lee Scott, aflat intr-o vizita strategica la Bruxelles.

La inceputul vizitei, Scott a tinut sa precizeze ca nu a venit in Europa pentru achizitii. Totusi, nu a durat prea mult pana cand oficialul companiei americane a dezvaluit planurile de extindere in spatiul est-european. Polonia, Ungaria si Rusia au fost primele mentionate de seful Wal-Mart ca tinte pentru campania de extindere. "Ceva s-ar putea intampla in urmatoarea luna sau in urmatoarele sase luni", a spus Scott intrebat fiind despre momentul in care primele miscari in acest sens vor fi vizibile.

Desi numele Romaniei nu a fost mentionat expres, analistii spun la unison ca va fi cu siguranta una dintre locatiile vizate de Wal-Mart. Strategia retelei internationale este axata pe doua modalitati de extindere: printr-o achizitie strategica a unui retailer cu o prezenta semnificativa pe plan local sau prin construirea de la zero a prezentei sale, adica prin investitie directa. Analistii spun ca achizitiile strategice par a fi preferate de gigantul american. Asa a intrat in Marea Britanie, prin preluarea companiei Asda, dupa care Wal-Mart nu a mai facut un secret din ambitia sa de a deveni un jucator pan-european.

De altfel, speculatiile privind negocieri secrete in jurul unei astfel de achizitii, care i-ar permite sa intre inclusiv in Romania, se tin lant de ceva vreme. S-a vorbit destul de mult despre discutiile pentru preluarea Carrefour, dupa care au aparut cele legate de intentia de cumparare a retailerului franco-belgian Louis Delhaize, prezent in Romania prin hipermarketurile Cora. "Discutiile privind preluarea Cora de catre Wal-Mart au inceput in urma cu cativa ani, fara a se concretiza. Se pare ca ele au fost insa reluate. Daca va veni in Romania, cel mai probabil ca Wal-Mart o va face prin intermediul unuia dintre jucatorii europeni deja prezenti pe piata autohtona", spune unul dintre analistii din piata de retail romaneasca.

Auchan are planuri mari pentru Romania

Au existat si zvonuri conform carora in vizorul americanilor ar fi si reteaua franceza Auchan, neconfirmate insa. De altfel, Auchan, care detine la nivel mondial 350 de hipermarketuri si peste 600 de supermarketuri, este in curs de a-si oficializa prezenta pe piata romaneasca pentru care are pregatite 300 de milioane de euro. Reprezentantii companiei negociaza in prezent achizitia a trei terenuri in Bucuresti destinate viitoarelor hipermarketuri, precum si unul in afara Capitalei. Surse din piata spun ca investitia pe proiect se va ridica la 25-30 de milioane de euro, iar in plan se afla construirea a zece hipermarketuri in urmatorii cinci ani. Intre timp, ceilalti jucatori din segmentul hipermarketurilor - Carrefour si Cora - incearca sa-si consolideze pozitiile prin deschiderea de noi unitati, obligati fiind nu numai de zvonurile privind iminenta venire a Wal-Mart, dar si de perspectiva concretizarii intentiilor britanicilor de la Tesco de a ataca piata romaneasca.

Citeste si:

Analistul american Brian Moore a declarat pentru revista Capital ca Wal-Mart cauta in permanenta sa se extinda. "Cu siguranta ca expansiunea spectaculoasa a pietei romanesti a ajuns la urechile sale, iar grupul a fost impresionat", spune Moore. Cert este ca venirea americanilor in Romania va produce o reasezare a regulilor jocului. Concurenta dura practicata prin politica de preturi extrem de mici ii va obliga pe retaileri sa-si revizuiasca politicile comerciale. In plus, unda de soc se va transmite si in randul furnizorilor si distribuitorilor, care vor trebui sa-si ajusteze marginile profiturilor pentru a putea intra si rezista pe rafturile Wal-Mart. Criticata pentru aspecte care pornesc de la salariile mici acordate angajatilor si pana la atitudinea discretionara in raport cu furnizorii, compania americana nu isi va dezminti renumele nici pe piata romaneasca. Ca preturile sale, bazate pe politica "always low prices" (totdeauna preturi mici), vor "boxa" cu cele ale concurentei este un lucru aproape sigur. Cu siguranta insa ca din aceasta confruntare vor castiga nu numai cumparatorii, dar si o intreaga industrie care va fi pusa sa lucreze pentru aprovizionarea zilnica a rafturilor hipermarketurilor.

WAL-MART IN CIFRE

• 285,2 miliarde de dolari este valoarea vanzarilor inregistrate de companie in anul fiscal incheiat la 31 ianuarie 2005
• 47,5 miliarde de dolari sunt vanzarile inregistrate pe plan international la finele anului fiscal 2004, cu 16,6% mai mult decat in anul anterior
• 2,3 miliarde dolari este profitul operational din 2004, in crestere cu 18,6%
• 1,6 milioane este numarul angajatilor la nivel mondial
• 3.600 este numarul locatiilor Wal-Mart din SUA, la care se adauga 1.570 de unitati in Mexic, Puerto Rico, Canada, Argentina, Brazilia, China, Coreea de Sud, Germania si Marea Britanie
• 138 de milioane este numarul persoanelor care intra saptamanal in magazinele Wal-Mart
• 155-165 de noi magazine sunt planificate pentru a fi deschise in 2005 pe pietele pe care deja activeaza
• 9,68 de dolari este salariul mediu pe ora platit de Wal-Mart angajatilor sai din SUA, cu 20-40% peste nivelul mediu de salarizare din industria de retail nord-americana.

CARREFOUR SI CORA IN ROMANIA

• Carrefour opereaza pe piata romaneasca prin patru hipermarketuri (trei deschise in Bucuresti si unul la Brasov). In acest an va fi deschisa inca o unitate, la Ploiesti, urmata in 2006 de alte doua. In total, investitiile din Romania ale grupului francez Hyparlo, principalul francizat al Carrefour, se vor ridica, la finele acestui an, la 185 milioane de euro.
• Cora are un hipermarket in Bucuresti si in acest an il va deschide pe al doilea, in cartierul Militari. Anul viitor va mai deschide o unitate la Cluj-Napoca. Strategia sa vizeaza investitii totale de circa 500 milioane de euro si deschiderea a 14 hipermaketuri.