Statisticile pentru anul in curs demonstreaza evolutia rapida a vanzarilor de masini. Inca de la inceputul anului era clar ca Romania se afla pe un trend ascendent in domeniul comertului cu autovehicule, dar rezultatele peste asteptari ne pun acum chiar in varful ritmurilor de crestere din ECE.

Comertul cu autovehicule din tarile Europei Centrale si de Est (ECE) a fost dominat clar pana acum de Polonia, insa recenta aderare a acestui stat la Uniunea Europeana, precum si cresterea nivelului de trai din Romania ne-au adus in pozitia de virtual lider al vanzarilor din aceasta zona.

In ianuarie, piata din tara noastra consemna o dublare a vanzarilor de autoturisme fata de aceeasi luna a anului 2004, in timp ce Polonia, Ungaria si Cehia, state care anul trecut se aflau pe cele trei trepte ale podiumului, raportau scaderi drastice ale inmatricularilor de masini noi. Era numai inceputul. In februarie, Romania avea un ritm de crestere la autoturisme de 88,7%, in timp ce Polonia scadea cu 29,1%, Ungaria cu 9,2%, iar Cehia inregistra o urcare de numai 2,1%.

Rezultatele pentru primul trimestru din 2005 au fost acelea care le-au aratat clar analistilor ca Cehia si Ungaria nu au nici o sansa sa isi mentina pozitiile, iar Polonia intruneste toate circumstantele pentru a fi depasita si ea de Romania daca ritmul de crestere se mentine la acelasi nivel pentru inca un an. De altfel, clasamentul tarilor ECE in functie de vanzari de autoturisme se modificase deja in favoarea tarii nostre. In primele trei luni din 2005, clientii romani achizitionasera deja 48.300 de unitati, iar cehii si maghiarii cumparau numai 27.844, respectiv 41.909 autoturisme.

Pozitia Poloniei era inca aceea de lider autoritar, insa si aici scaderea se afla la ordinea zilei, numai 66.005 unitati vandute fata de 98.460 in perioada ianuarie-martie 2004. Aceste date sustineau ideea ca Romania are un ritm de crestere mult mai rapid decat al contracandidatilor la fotoliul de lider al pietei auto din ECE, rapoartele furnizate de ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile) aratand chiar scaderi dramatice ale vanzarilor pentru Polonia, Ungaria si Cehia fata de primul trimestru din 2004. In timp ce Romania inregistra o crestere de 74,4% la autoturisme fata de trimestru 1 din 2004, Polonia scadea cu 33%, Ungaria cu 8,3%, iar Cehia cu 3%.

O situatie similara se remarca si dupa primele cinci luni ale acestui an, Romania castigand tot mai mult teren in fata Ungariei si Cehiei, iar diferenta fata de Polonia devenind din ce in ce mai mica. Pana in luna mai, piata de vehicule destinate pasagerilor (PC) din Romania a atins cifra de 85.529 unitati, cu 34.136 mai multe decat cu un an in urma, iar in Polonia au fost comercializate 106.265 de vehicule, mai putin cu 63.301 decat in 2004. Ungurii si cehii au preferat sa achizitioneze masini second-hand ca si anul trecut, iar vanzarile de autoturisme noi au fost de numai 76.063, respectiv 53.896 unitati in perioada ianuarie - mai 2005. Cresterea pietei autohtone a fost in aceasta periada de 66,4%, dintre celelate trei state, numai Cehia obtinand la acest capitol un rezultat pozitiv (2,5%), in timp ce Ungaria a scazut cu 11,4%, iar Polonia cu nu mai putin de 37,3%.

Clasamentul pe ansamblul pietei din Europa Centrala si de Est are in acest moment ca numar 1, Polonia, urmata de Romania, Ungaria si Cehia, la distanta mare aflandu-se Slovenia (27.688 unitati), Grecia (23.733 unitati) si Slovacia (22.132 unitati).

Europa Occidentala scade

Vanzarile de autoturisme in Europa de Vest au scazut drastic in ultimele trei luni. In state precum Germania, Franta, Marea Britanie sau Italia nu se remarca nici pe departe efervescenta pietelor din ECE, dar comertul cu masini continua sa se afle in impas. Scaderea totala din primele 15 state componente ale Uniunii Europene in luna mai este de numai 1,3%, insa aceasta se adauga la ritmul negativ inregistrat atat anul trecut cat si in urma cu doi ani. In a cincea luna din 2005, principala cauza a scaderii vanzarilor in aceasta zona a fost, conform analistilor ACEA, greva transportatorilor din Italia, in aceasta tara fiind comercializate cu 27,9% mai putine masini fata de mai 2004.

Lasand deoparte situatia speciala din Italia, Marea Britanie a fost singura piata, dintre cele mai mari cinci, care a raportat o scadere (- 3,4%), in timp ce Franta (+ 8,4%), Spania (+ 7,1%) si Germania (+ 6,2%) au aratat rezultate incurajatoare. De altfel, cu exceptia Greciei (- 3,2%) si a Olandei (- 3,8%), care se alatura Italiei si Angliei la capitolul scaderi, toate celelalte 11 state din (UE-15) au raportat cresteri cuantificate intre 0,5% in Austria si 14,9% in Danemarca.

Ne deosebim radical de UE

In ciuda spectaculoaselor cresteri ale pietei, Romania se afla mult in spatele viitorilor colegi de Uniune, nici chiar in 2007 tara noastra neputand emite pretentii la o pozitie mai avantajoasa. Vanzarile de autoturisme din pricipalele piete europene sunt de ordinul sutelor de mii sau chiar milioanelor, numai in primele cinci luni din acest an in Germania fiind comercializate 1.360.168 unitati, in Marea Britanie 1.068.862, iar in Franta 904.616. Pe langa aceste cifre, cele 85.529 de autoturisme vandute in Romania sunt nesemnificative, insa toti analistii considera ca potentialul pietei nostre este extraordinar.

Deosebirile majore fata de tarile din Uniunea Europeana continua si la nivelul preferintelor pentru anumite modele. Conform JATO Dynamics, cel mai vandut model in Occident este Volkswagen Golf, urmat de Ford Focus si Opel Astra, in timp ce romanii prefera Dacia Logan, Daewoo Matiz si Renault Clio.


Despre autor:

Banii Nostri

Sursa: Banii Nostri


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.