Multinationalele care nu imbuteliau bere la PET au inceput sa o faca. Plasticul nu mai este caracteristic doar segmentului economic, ci ajunge si la cel mediu. Producatorii care l-au evitat nu mai au ce face, pentru ca altfel pierd din piata, asa cum au patit-o cei de la Tuborg.

Doua companii multinationale producatoare de bere prezente in Romania care nu-si vindeau produsul ambalat in flacoane PET au intrat recent pe aceasta piata. Este vorba despre URBB, parte a concernului danez Carlsberg, cunoscut in special ca producator local al berii Tuborg, si despre Compania de Bere Romania (recent redenumita Ursus Breweries), parte a grupului sud-african SAB Miller, care imbuteliaza in Romania Ursus si Timisoreana. Cei de la Tuborg au lansat berea Skol la PET, iar cei de la Ursus, berea Ciucas la PET.

Asta dupa ce, tot recent, Brau Union a iesit cu berea Golden Brau la plastic de 1,5 litri, dar, in cazul lor, nu a fost o premiera, pentru ca mai multe sortimente de bere din portofoliul Brau Union se vind in ambalaj PET.

A aparut un PET mai bun

"Am scos Skol la PET pentru ca, pe segmentul de piata al acestei beri, eram singurii care nu aveam PET", spune Shachar Shaine, presedintele URBB. "Am lansat acest ambalaj numai dupa ce am reusit sa gasim un material mai bun care sa protejeze lichidul, pentru ca, dupa cum se stie, acest tip de ambalaj are un mare dezavantaj - permite oxigenului sa intre in sticla, or oxigenul afecteaza calitatea berii. Abia dupa ce am gasit acest nou material, cei din Danemarca si-au dat acceptul", spune Shaine.

Oficialul URBB a incercat sa demonteze ideea larg incetatenita ca berea la plastic e o bere proasta, spunind ca "pe segmentul mainstream a inceput sa apara PET mai de calitate". "Skol nu a coborit in segmentul inferior, cel economic, cu care nu concuram. Sintem pe acelasi segment cu Golden Brau (produs de Brau Union - n.red.) si cu Bergenbier (marca a Interbrew - n. red.) care se vind si la PET, dar la un PET de o calitate mai buna", spune Shaine.

Ambalaj pentru Europa de Est

"Dezvoltarea segmentului de bere la PET este un fenomen interesant in citeva tari europene, in Romania, Rusia si Bulgaria", a declarat Dieter Schulze, director la SAB Miller Romania, cu ocazia schimbarii numelui Companiei de Bere Romania in Ursus Breweries. "Aceasta piata va creste, avind in vedere ca si unii dintre competitori s-au lansat pe acest segment", a spus Schulze, la putin timp dupa ce compania a luat decizia sa imbutelieze Ciucas la PET.

In cazul celor de la Ursus, decizia de a vinde bere in plastic este mai putin surpinzatoare, pentru ca sortimentul Ciucas intra in segmentul economic al pietei.

Plasticul a ajuns la o treime din piata

Citeste si:

Berea se imparte in patru segmente: superpremium, premium, mainstream si economic. Momentan, pentru primele doua categorii nu se pune problema PET-ului, dar se vede ca plasticul nu mai este caracteristic doar segmentului economic, de bere populara ieftina, si patrunde si pe cel mainstream - cei de la Interbrew au dat tonul anul trecut cu Bergenbier, iar acum au intrat pe aceasta piata Skol si Golden Brau.

Motivul: berea la PET inseamna cam 30% din piata, procent pe care multinationalele nu mai pot sa-l ignore.

Lider pe piata berii in Romania este Brau Union (cu 24% din totalul volumetric al vinzarilor), care vinde de mult bere populara la PET, Gambrinus si Bucegi. Locul doi este ocupat de Ursus Breweries, care, inainte de Ciucas, nu imbutelia bere la PET, iar pe pozitia urmatoare se afla Interbrew. Si ei, prin populara bere Noroc, folosesc de multa vreme PET-ul.

Cum s-a schimbat ierarhia

Jucatorul de pe piata care a rasturnat ierarhia se numeste European Food, firma care face parte din imperiul controlat de fratii Micula. Acum doi ani, European Food si-a construit o fabrica de bere despre care a spus ca este cea mai mare din tara, cu o capacitate de 1,2 milioane de hectolitri anual. Producind in special bere populara la PET (Burger si, ulterior, Servus) European Food a ajuns, dupa aproximativ un an, sa ajunga pe locul patru, detronindu-i pe cei de la URBB, care, pina acum, n-au avut nici o treaba cu PET-ul. Au ajuns chiar sa ameninte pozitia celor de la Interbrew. Si, ca dovada ca plasticul este un concurent din ce in ce mai dur al sticlei in preferintele romanilor, Tuborg a ajuns pe locul sase, danezii fiind depasiti de un producator local, Bere Mures. Intimplator sau nu, Bere Mures a fost primul producator din Romania care a imbuteliat berea in PET, atunci cind au scos pe piata marca Newmarkt. Cei de la Tuborg spun insa ca, valoric, vinzarile lor sint mai mari decit cele ale muresenilor sau ale lui Micula.

Anul trecut, piata autohtona a berii s-a ridicat la circa 600 de milioane de euro si 14 milioane de hectolitri, in crestere fata de anul precedent: 550 de milioane de euro si 12,8 milioane de hectolitri.

Bem mai putina bere decit europenii

Desi in 2004 romanii au baut bere mai mult decit in oricare din anii anteriori, consumul este inca mai mic decit media UE. Anul trecut, fiecare roman a baut, in medie, 66 de litri de bere, in timp ce media europeana este de 74 de litri. In ciuda renumelui, am fost mai putin insetati decit austriecii, care au consumat 100 de litri, sau decit nemtii, cu cei 180 de litri. Potrivit estimarilor Patronatului Berarilor, am putea ajunge in 2007 la un consum de 80 de litri pe cap de locuitor.

Pe termen mediu este de asteptat scaderea ponderii marcilor locale in consumul romanilor, in favoarea marcilor nationale. Asta si pe fondul tendintei pietei de a elimina micii producatori. Daca erau cam 100 de astfel de companii acum citiva ani, in 2004 au mai ramas doar 21. Doar anul trecut, opt mici producatori au disparut de pe piata. Reprezentantii Patronatului Berarilor cred insa ca pe piata romaneasca, pe linga cei cinci-sase mari producatori, vor putea trai si 20 de producatori mici.