Benzina a ajuns sa coste aproape un euro litrul. Infricosatorul prag psihologic, care baga in sperieti pe toata lumea acum doi-trei ani, cind s-a rostit pentru prima data aceasta cifra, a fost asadar atins. De vina este si cresterea fara precedent a cotatiilor petroliere pe piata internationala, dar principala cauza este ca avem, in sfirsit, o piata a carburantilor liberalizata.

"Invatamintul e gratuit. Asistenta medicala e gratuita. Serviciul militar e obligatoriu si gratuit. Gratis e intotdeauna prea scump!". Aceasta este o maxima a unui membru de pe formul de discutii al "Cotidianului". Se aplica perfect in cazul pietei petroliere romanesti in momentele anterioare privatizarii Petrom. Romanii consumau benzina ieftina. Au platit insa scump pe de alta parte - acopera gaurile lasate de cei care primeau titeiul gratis ca sa vinda benzina ieftina. Poate ca nu exista vreo legatura directa intre pomana sociala cu benzina ieftina si fentarea bugetului, dar ambele au fost concomitente - se intimplau cind cea mai mare companie petroliera era in ograda statului.

Practic, Petrom se faulta singura: i se impunea sa vinda benzina la preturi mici, care nici macar nu acopereau costurile, dar livra titei gratis concurentei. Pe o piata normala, un actor care ar proceda asa ar trebui sa fie sinucigas.

Pretul nu mai e politic

Lucrurile s-au schimbat insa dupa ce Petrom s-a vindut. In fiecare saptamina, ba chiar uneori de doua ori pe saptamina, compania a majorat pretul carburantilor. Rareori au fost si ieftiniri. Pentru consumator, asta este, fara indoiala, o veste proasta. Pentru Romania insa, este intrarea in normalitate - cind se scumpeste petrolul, se scumpeste si benzina. Desi aceasta normalitate se plateste cu cresterea generalizata a preturilor, dat fiind efectul de locomotiva al scumpirii produselor energetice.

Pretul la benzina n-are nici o legatura cu ce salariu are consumatorul. Materia prima are un pret stabilit la Bursa (OMV nu mai taxeaza ieftin titeiul din productia interna), rafinarea costa mai mult sau mai putin in functie de cit de proasta sau de buna e rafinaria. De aceea, in mai toate tarile europene, membre ale UE, preturile se invirt in jurul valorii de un euro. Nici Romania nu mai face exceptie.

Comportament de tip cartel

Trista realitate a industriei petroliere este ca in ansamblu, companiile formeaza practic un cartel. Diferentele de pret la pompele a doua sau mai multe companii nu sint mari. Pe de o parte pentru ca se inregistreaza cam aceleasi costuri. Pe de alta parte pentru ca nimeni nu e fraier: in varianta in care un actor de pe piata ar forta o reducere a preturilor, imediat toti ar proceda la fel, si s-ar intra intr-un joc din care, pe termen lung, toti ar pierde. Asta pentru ca benzina este un produs cu o cerere neelastica. In cazul de fata, in varianta in care o companie ar scadea pretul cu, sa zicem, doua mii de lei, toate vor proceda cam la fel, dar nu se va vinde mai multa benzina din cauza asta. Asadar, o reducere initiala a preturilor nu va fi insotita de o crestere echivalenta a veniturilor din vinzari. Adica toti vor pierde.

Nici macar Lukoil nu-si mai aprovizioneaza benzinariile romanesti cu carburanti mult mai ieftini decit ai concurentei, desi, in Rusia, stau pe un lac de petrol pe care ar putea sa-l livreze rafinariilor din afara Rusiei la preturi mai mici decit cele de la Bursa.

Ca petrolistii scumpesc cam in acelasi timp si cu valori apropiate a vazut si Consiliul Concurentei, care a promis ca, dupa ce stringe datele de la toate companii, va demara o investigatie. Dupa ce a cules informatiile, n-a mai demarat nimic. Trebuie asadar sa ne consolam cu ideea.

In sfirsit, vin profiturile

Din punct de vedere al afacerilor cu petrol, liberalizarea pietei a insemnat si aparitia profiturilor. Dupa ce statul si-a luat mina de pe preturile carburantilor, rafinariile au reusit, in premiera, sa iasa din era pierderilor. Petromidia a avut, pentru prima data de la privatizare, un profit net de 4 milioane de dolari in 2004. Petrom, cu cele doua rafinarii, a inregistrat, pe ansamblu, din toate activitatile, un profit net de 76 de milioane de euro, la sfirsitul primului trimestru al anului 2005. Principalul motiv al profitului Petrom sint chiar "preturile mai mari ale produselor" asa cum se arata in raportul financiar.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.