Pana in anul 2001 ne laudam cu o autostrada care nu se ridica la standardele unei astfel de constructii. Dupa aceasta data Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania au lansat o strategie concreta care vizeaza constructia unei retele de autostrazi si drumuri expres pana in 2015. Anul acesta sunt in lucru 290 de kilometri de autostrada.

Primele rezultate ale acestei stategii au inceput sa se vada. Dupa mai bine de un deceniu de asteptare 100 de kilometri din Autostrada Soarelui (Bucuresti- Constanta) au fost dati in folosinta in cea de-a doua parte a acestui an. Desi are o istorie lunga si zbuciumata proiectul autostrazii a fost reluat in 2001 cand CNADNR a considerat-o ca fiind o prioritate, mai ales ca Romania si-a intensificat eforturile de aderare la Uniunea Europeana. Autostrada are patru benzi de circulatie si o linie mediana care separa sensurile de trafic. Limita legala de viteza a fost stabilita pentru 130 km/h. Punctul de intersectie al drumurilor secundare cu autostrada au fost transformate in pasaje astfel incat circulatia sa nu fie incetinita de intersectiile la nivelul solului.

Din aceasta vara au demarat lucrarile la Drajna-Fetesti si la tronsonul 5, Fetesti-Cernavoda. Tronsoanele 4 si 5 sunt finantate prin facilitatea ISPA. In paralel, se deruleaza proiectul pentru executia "Sistemului de Comunicatii si Control al Traficului" care va monitoriza traficul si conditiile de circulatie pe autostrada.

Tot anul acesta a demarat constructia Autostrazii Transilvania. Finalizarea proiectului, 415 kilometri, este preconizata pentru 2012. Lucrarile au inceput pe doua tronsoane in zona Surpaclu de Barcau-Bors si Cluj-Campia Turzii.

Pe coridorul IV pan-european sunt in executie variantele de ocolire ale oraselor Sibiu si Pitesti la nivel de autostrada. Varianta de ocolire a Sibiului este finantata de Guvernul Romaniei si Comisia Europeana prin facilitatea ISPA, iar cea a municipiului Pitesti de Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare.

Citeste si:

Tot pe coridorul IV pan-european se afla si autostrada Arad-Sibiu care are o importanta cruciala pentru intreg continentul. Autostrada va asigura legatura dintre Romania si Vestul Europei.

Pentru sustinerea financiara a programelor s-a introdus conceptul de parteneriat public-privat care presupune ca firme mari sa investeasca in infrastructura rutiera a Romaniei.

Avantajul imediat al implementarii conceptului de parteneriat public-privat este realizarea investitiilor fara eforturi financiare din partea statului. Astfel, trei tronsoane ale autostrazii Bucuresti-Brasov vor fi finantate in acest fel: Bucuresti-Ploiesti, Predeal-Brasov si Comarnic-Predeal.

In partea de sud a Romaniei lucrarile sunt in derulare pe drumul national 5, spre Giurgiu. Drumul va fi reabilitat la nivel de drum expres, cu patru benzi de circulatie, iar la Adunatii Copaceni se construieste varianta de ocolire a localitatii.

Dezvoltarea infrastructurii rutiere va accelera dezvoltarea economica a regiunilor prin care autostrazile incluse in programele Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale. Companiile care executa lucrarile la extinderea retelei rutiere ofera mai multe locuri de munca si contribuie la reducerea ratei somajului.