Romanii nu trebuie sa se astepte, in perioada urmatoare, la o ieftinire a benzinei si a motorinei, chiar daca pe pietele internationale cotatia titeiului a scazut. Companiile petroliere care activeaza pe piata romaneasca resping, unele chiar categoric, ideea de ieftinire, motivind ca oricum preturile carburantilor sint sub cele practicate pe pietele externe. Singurul producator care afirma ca se gindeste sa ia o astfel de masura este LukOil. Petrom, Rompetrol si Mol, care detin o cota importanta pe segmentul de distributie a carburantilor, spun ca nu vor micsora preturile.
Potrivit unui raport al bancii Godlman Sachs, preluat de Reuters, cotatiile de referinta ale titeiului erau, la inceputul acestei saptamini, la nivelul de 42,93 pe baril dupa ce au scazut, in cursul saptaminii trecute, cu peste sapte dolari. Luni, compania ungara Mol a anuntat ca reduce preturile carburantilor ca urmare a scaderii cotatiei la titei. Daca ungurii au motive de bucurie, nu acelasi lucru se poate spune despre romani. Operatorii din domeniul petrolier nu intentioneaza sa urmeze exemplul companiei din tara vecina.

"Nu lucram pe conjuncturi"

"Asteptam ca piata sa se stabilizeze. Nu lucram pe conjuncturi", declara Gabriel Nastase, director de comunicare al SNP Petrom. Nici Mol Romania nu va ieftini benzina si motorina. "In Romania, pretul carburantilor este pe cale sa ajunga din urma pretul practicat la nivel global, dar acest lucru inca nu s-a intimplat. Din aceasta cauza nu se simte efectul micsorarii pretului pe plan global. De indata ce in Romania carburantii vor avea acelasi pret ca si pe piata globala, miscarile pretului petrolului vor putea fi luate in considerare", sustine Karoly Robak, seful operatiunilor Mol in Romania.
Raspunsul primit de la Rompetrol este la fel de categoric. "In primul rind, orice influenta a cotatiilor titeiului inregistrate pe piata internationala poate fi detectata la noi abia dupa un ciclu de productie, deci dupa circa 35-40 de zile. In al doilea rind, preturile pe piata autohtona sint oricum mai mici si tind sa se alinieze celor de pe piata Uniunii Europene, asa ca nu prevedem pentru perioada urmatoare o ajustare a preturilor in acest sens. De altfel, in ultima perioada in care s-au inregistrat cresteri semnificative, Rompetrol nu a mai operat mariri la preturile de la pompa", ne-au raspuns reprezentantii Rompetrol.

LukOil ar putea ieftini

Directorul LukOil pentru Europa centrala si de est, Nicolae Ciornii, ne-a declarat ca este posibila o ieftinire. "In Romania nu s-au calculat niciodata preturile la cotatia internationala. Ultimele ajustari de pret s-au facut la un pret de 35-36 de dolari/baril. In momentul de fata se pot face calcule la nivelul de 32-34 de dolari/baril. Noi analizam aceasta posibilitate de a reduce preturile. Nu vom urma politica de preturi a Petrom", spune Ciornii.

Citeste si:

Singura ieftinire in 15 ani - 100 de lei

Mecanismul de stabilire a preturilor la carburantii comercializati pe piata romaneasca nu a fost niciodata transparent. Un element important din calculul pretului carburantilor este pretul titeiului din productia interna, care niciodata nu fost facut public. Singurul lucru stiut este ca, pe linga ajustarile periodice (o data la trei luni), in functie de valoarea euro, in care este calculata acciza, atunci cind creste cotatia internationala la titei, in Romania benzina si motorina se scumpesc. Daca insa pe plan international petrolul se ieftineste, nu acelasi lucru se intimpla si cu carburantii vinduti pe piata romaneasca. Justificari se gasesc de fiecare data. Asa se face ca singura ieftinire la benzina pe care si-o amintesc romanii este cea de 100 de lei operata de Petrom in urma cu citiva ani. In prezent, titeiul este adus din import la un pret de 42 de dolari/baril. Petrom a incheiat luna trecuta contracte pentru importul de titei la un pret de 42,3 dolari/baril. Si LukOil importa titei tot cu 42 de dolari/baril. Pretul carburantilor nu este insa calculat la nivelul preturilor internationale la petrol intrucit ar trebui sa depaseasca un euro/litru, nivel considerat prea ridicat pentru puterea de cumparare din Romania.

Evolutia pretului titeiului si scumpirile carburantilor in 2004

luna pret baril (dolari) scumpire

mai 41 800 lei benzina, 500 lei motorina
august 44 2.200 benzina, 2.300 motorina
octombrie 52 500 benzina, 400 motorina