Wolfgang Ruttenstorfer, presedintele companiei OMV care a preluat Petrom, se arata nemultumit de eficienta statiilor de carburanti detinute de societatea romaneasca petroliera. "Nu suntem suficient de atragatori. De aceea trebuie sa restructuram putin aceste benzinarii, lucru care va incepe la sfarsitul anului", a afirmat Ruttenstorfer, in cadrul conferintei internationale "A investi in Romania". Surse din piata spun ca Petrom va ramane fara jumatate din cele 600 de benzinarii pe care le detine in prezent.

Potrivit reprezentantilor Petrom, vor fi inchise acele benzinarii care nu au vad comercial si care nu sunt rentabile. Practic, vor fi desfiintate (sau vandute) toate statiile aflate in interiorul oraselor. Presedintele OMV a precizat ca in acest moment negociaza cu Guvernul roman politica sociala pe care Petrom o va aborda in urmatorii ani.

De altfel, negocieri puternice sunt purtate si cu sindicatele, neajungandu-se pana acum la o concluzie privind numarul de salariati care vor fi disponibilizati.

Activitatea se restrange pe mai multe segmente

In acest moment, la Petrom lucreaza aproape 50.000 de oameni. Politica OMV in ceea ce priveste politica sociala vizeaza un numar cat mai mic de salariati. Mentionam ca pana sa preia Petrom, OMV lucra cu doar 6.500 de salariati, iar dupa privatizare s-a trezit dintr-o data cu un personal de noua ori mai mare, pe care trebuie sa-l plateasca. Aceasta in conditiile in care productivitatea medie la Petrom este de aproximativ 42.000 euro pe angajat, fata de 1,23 milioane euro la OMV. Chiar daca a fost preluata de una dintre cele mai puternice companii petroliere din Europa, in ultimul an, Petrom a pierdut foarte mult din piata, ajungand de la o cota de 45% la o pondere de 35%, pe care presedintele Ruttenstorfer a spus ca OMV va incerca sa o pastreze.

Privatizarea Petrom s-a lasat cu o restrangere a activitatii pe mai multe segmente, considerate de noii proprietari supradimensionate. De exemplu, la ora actuala nu mai sunt folosite decat 70 de autocisterne din 250 pe care le detine Petrom. Chiar daca nu sunt utilizate, celelalte autocisterne necesita mari cheltuieli de intretinere, fapt care alimenteaza pierderile. De asemenea, noua conducere a companiei a decis ca gestionarea mijloacelor de transport sa treaca de la nivel local la nivel central, coordonarea lor fiind mult mai dificila in acest fel.

Costuri ridicate si incertitudine

Conform declaratiilor presedintelui OMV, interesele investitionale ale companiei se concentreaza pe partea de rafinare. El s-a declararat multumit de ceea ce detine in acest moment Petrom. "Rafinariile sunt foarte bune. Se vor investi cateva sute de milioane de euro pentru ca acestea sa ajunga la standardele europene".

O zona de interes pentru OMV este si cea de exploatare, strategia pe acest segment vizand investitii si extinderea in zone precum Marea Caspica, ca si gasirea unor noi surse de petrol. Insa, deocamdata, productia va fi mentinuta la nivelul actual de 200.000-300.000 barili pe zi. Costurile de productie ale Petrom sunt foarte ridicate, 10-11 dolari pe baril, mult peste media europeana. Amintim ca OMV a preluat pachetul majoritar al Petrom anul trecut, valoarea tranzactiei fiind de 1,5 miliarde de euro. In urma acestei achizitii, OMV a devenit cel mai mare grup petrolier din Europa Centrala, cu rezerve estimate la 1,4 miliarde de barili de titei si 2.400 de statii de distributie in 13 tari.


Despre autor:

Gardianul

Sursa: Gardianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.