Conflictul de zeci de ani dintre gigantii aeronauticii, Boeing si Airbus, a atins punctul culminant acum citeva saptamini cind diferendul dintre cele doua companii a ajuns subiect de arbitraj la Organizatia Mondiala a Comertului (OMC). Motivul: subventiile pe care le-au acordat (si le acorda in continuare) atit autoritatile americane, cit si Comisia Europeana fiecarei firme.

Astfel, Boeing s-a plins ca Airbus ar fi primit, din 1992 si pina in prezent, subventii publice de circa 15 miliarde de dolari, subventii considerate ca fiind anticoncurentiale de partea americana. Cei de la Comisia Europeana au cerut, la rindul lor, o lista cu toate subventiile primite de Boeing din partea statului american, spunind ca oponentul de peste Ocean al Airbus ar fi primit subventii de 22 de miliarde de dolari. Fiecare dintre cele doua state a depus cite o plingere la OMC pe aceasta tema, anul trecut. Airbus s-a oferit sa reduca subventiile cu o treime, dar cei de la Boeing n-au fost de acord. Astfel, in aceasta luna, s-a ajuns la un arbitraj international in aceasta chestiune.

De ce acum?

Citeste si:

Si europenii, si americanii si-au sustinut propria companie de mai multi ani in lupta pentru suprematie dintre Airbus si Boeing. Americanii forteaza acum nota pentru ca simt ca au pierdut deja batalia: gigantul A 380 de la Airbus, botezat si "Balena zburatoare", se impune, treptat, in rindul companiilor aviatice, in fata concurentei de la Boieng, jumbo-jet-ul 747.

In conditiile in care americanii ar putea chiar sa inchida o fabrica pentru ca nu sint suficiente comenzi (doar doua avioane 747 au fost comandate in acest an), cei de la Airbus au primit deja peste 140 de comenzi pentru modelul 380, desi acesta va intra in exploatare comerciala abia la anul. Disputa a ajuns la OMC, deoarece priveste doua noi tipuri de avioane, mai mici si mai economice, pentru ca odata cu 380, se pare ca era gigantilor apune - este putin probabil ca Boeing sa lanseze un avion mai mare. Americanii s-au plins ca tarile membre UE intentioneaza sa subventioneze cu 1,7 miliarde de dolari noul model A 350, care va concura noul 787 "Dreamliner" al lui Boeing.

Acest ultim avion, care poate transporta pina la 250 de pasageri, a necesitat costuri uriase (13 miliarde de dolari), dar aduce inovatii tehnice si are un consum redus de carburant, avantaj considerabil in contextul cresterii pretului petrolului. Boeing a strins deja circa 200 de intentii de cumparare pentru 787 si incearca sa-si reocupe astfel prima pozitie in topul producatorilor de avioane civile, de unde a fost detronata de Airbus, acum doi ani. Compania europeana incearca sa concureze "Dreamliner"-ul americanilor cu modelul A 350, tot de dimensiuni medii, care, pentru ca se bazeaza pe modelul mai vechi A 330, este si mult mai ieftin: intre 3 si 4 miliarde de euro.