Guvernul Tariceanu face astazi nota de plata pentru fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea, si ex-secretarul de stat de la Interne, generalul Toma Zaharia. Cei doi au fost denuntati la Parchetul General, imputandu-li-se un munte de fapte penale. Dupa ce ministrul Internelor, Vasile Blaga, a depus plangere impotriva lui Zaharia, cel al Transporturilor, Gheorghe Dobre, a anuntat ca a sesizat Parchetul in ceea ce-l priveste pe predecesorul sau, Mitrea.

Ambele contracte au sfidat, la vremea lor, legislatia care prevede organizarea unei licitatii pentru proiectele finantate si din bani publici, fapt incriminat si de reprezentanti ai Comisiei Europene. Ambele contracte vor continua, dupa renegocieri.

Atat afacerea Bechtel, cat si contractul EADS presupun eforturi banesti enorme pentru bugetul Romaniei, care trebuie sa co-finanteze proiectele. Inca de la lansarea proiectelor, sumele puse in joc pareau a stanjeni bugetul de stat pe termen lung, insa, dupa ce Fondul Monetar International a impus Romaniei cheltuieli austere, finantarea lor e mai dificila.

Tariceanu a anuntat ca Executivul va acorda, in acest an, constructiei autostrazii, 213 milioane dolari, desi initial spusese ca lucrarile vor fi sistate. Guvernul Nastase se angajase ca va contribui cu 340 milioane de dolari. Bugetul de stat nu poate suporta cheltuiala, in consecinta Guvernul trebuie sa se imprumute fie pe piata interna, fie pe cea externa, pe termen lung. Ministrul Dobre a anuntat ca a fost facuta o plata de 10 milioane euro pentru Bechtel.

La finele anului trecut, datoria se ridica la 91 milioane euro, iar acum, dupa mai multe plati, ea a ajuns la 78 milioane euro, a spus Dobre, adaugand ca este vorba de facturi emise pana la 30 aprilie 2005. El a reamintit ca plata datoriei va fi asigurata in urma contractarii unui credit de 100 milioane euro. Dobre a spus ca statul roman a reinceput negocierile unor clauze la contractul cu Bechtel, "clauze care acum sunt pe langa legislatia romaneasca". "Pot sa va spun doar ca una din clauze se refera la acordarea avansului", a adaugat ministrul Transporturilor.

El nu a precizat la ce valoare se ridica avansul care ar fi trebuit sa fie achitat de autoritatile romane.

Citeste si:

Securizarea frontierelor continua cu modificari

Ca si in cazul autostrazii Brasov-Bors, pentru construirea careia a fost semnat contractul cu compania americana Bechtel, Romania nu-si poate permite abandonarea contractul cu EADS, pentru ca pierde finantari europene de aproape jumatate miliard de dolari. Contractul continua, insa cu pretul modificarii unor prevederi, fiind posibila si cresterea valorii acestuia, a anuntat ministrul Administratiei si Internelor, Vasile Blaga.

Au fost eliminate suprapunerile intre actiunile finantate prin intermediul Programelor Phare si cele prevazute de contractul incheiat cu firma EADS, semnalate de Comisia Europeana. Astfel, tara noastra a reusit sa nu fie penalizata financiar si politic, in conditiile in care contractul cu EADS era sprijinit si de cancelarul german, Gerhard Schroeder. In acelasi timp, Romania nu va pierde finantarile PHARE, atat pe cele oferite pana acum, cat si pe cele viitoare. Uniunea Europeana amenintase cu pierderea acestor fonduri, daca nu renuntam la suprapuneri din contractul cu EADS.

Pana in prezent tara noastra a primit fonduri de 50 milioane de euro prin intermediul programelor PHARE. Planul de investitii pentru securizarea frontierelor era de 920 milioane de euro si implica in afacere si compania germana Siemens.

Renegocierea contractului a adus Romaniei economii de aproximativ 160 milioane euro.