Care sunt secretele unei idei de afaceri plecate de la nebunia unor indrazneti antreprenori si care sunt sfaturile lor pentru a nu se ajunge in impas? Zece oameni de afaceri celebri au povestit revistei Fortune cum trebuie sa joci la ruleta o afacere despre care multi cred ca nu o poti finaliza cu succes. In filmul Naufragiatul, Tom Hanks, actorul principal, livreaza unui client un colet FedEx, la zece ani de la momentul depunerii la posta rapida. Aceasta este de fapt si ideologia de viata a lui Fred Smith, parintele celei mai cunoscute companii de curierat rapid.

Richard Branson, parintele fenomenului Virgin, a cladit o companie de telefonie mobila prin vanzarea unor afaceri care ii erau dragi. Acum, Virgin Mobile inregistreaza cel mai important profit din industrie plecand de la principiul inchirierii de numere de la operatorii de telefonie mobila si revanzandu-le sub brand propriu.

Howard Schultz a cladit un imperiu dintr-o cafenea de cartier, aplicand principiul simplu al prieteniei intre oameni. O cafea buna, un croissant si discutii libere. Clientii lui au devenit atat de dependenti de cafeaua Starbucks, incat, acum, 50% din cifra de afaceri provine din vanzarile pentru acasa.

Pune mana pe o afacere si fii nebun

Richard Branson, 54 ani
Virgin, fondata in 1970


Muzica, telefonie mobila, companie aeriana, de cale ferata, bineinteles ca nu exista un om de afaceri mai activ, care sa fi simtit o afacere si sa nu o fi facut-o. Doar Sir Richard iti va explica ce inseamna sa finalizezi un proiect care altora li se pare mult prea indraznet.

Cand am decis sa lansam Virgin Mobile, cu patru ani in urma, a fost un efort urias pentru noi: 300 milioane de dolari. Am vazut oportunitatea, dar nimeni nu a vrut sa ma imprumute. Asa ca am vandut mai multe afaceri, unele pe care le aveam de la 20 de ani si dupa care am plans. Acum plang fondurile de investitii care m-au refuzat.

Am angajat un board de directori pentru a-mi balansa pornirile exagerate. Controlez afaceri care implica transportul a 500 de milioane de persoane, iar prioritatea numarul unu este aceea a sigurantei.

Majoritatea angajatilor parasesc companiile pentru ca nu li se permite sa participe activ la luarea deciziilor. Eu le-am oferit acestor oameni libertatea de a incerca.

Am anuntat ca vom fi prima companie care va trimite oamenii in spatiu, dar directorii mei nu au fost extrem de satisfacuti de aceasta decizie. Eu sunt insa sigur ca am sa gasesc cateva mii de oameni care vor vrea sa cheltuiasca 50 de milioane de dolari pentru a ajunge in spatiu.

Cafeaua cu miros de dolari

Howard Schultz, 51 ani
Starbucks, fondata in 1971


Schultz, care a cumparat Starbucks in 1987, pe cand era o simpla cafenea de cartier, vorbeste tot timpul despre importanta "experientei clientilor". "Managerizarea unei astfel de afaceri nu e deloc simpla: Starbucks are 8.500 de cafenele si 90.000 de angajati, iar magazinele noastre se intind din Alaska pana in Bangkok". Ultima idee a lui Schultz este aceea de a le vinde clientilor muzica cu melodiile preferate prin sistemul CD burn.

Servim peste 30 de milioane de clienti pe saptamana, iar noi credem ca fidelizarea este una dintre marile chei ale succesului. Trebuie sa avem grija cu felul in care respectam dorintele bautorilor de cafea, dincolo de intentia noastra de a face un profit cat mai mare.

Am incercat sa scot o revista Starbucks cu titlul Joe, dar am esuat. Acum pastrez ultimul numar in birou pentru a-mi aminti de greselile trecutului. A fost un esec stanjenitor.

Am cumparat brandul Frappuccino, o bautura pe care toata lumea a blamat-o la inceput. Astazi este o afacere de 500 milioane de dolari anual.

Trimite un colet in iad

Fred Smith, 60
FedEx, fondata in 1971


E putin cam bizar sa-l auzi pe fondatorul FedEx cum le spune oamenilor sa o lase mai usor. Dar de-a lungul timpului, in perioada care a urmat preluarii servicului postal american, Smith a invatat ca entuziasmul cotidian nu tine de foame, dar realismul da. Cand ajungi la varsta de 60 de ani, este foarte important sa recunosti ca inovatia vine in special de cei mai tineri decat tine. Batranetea aduce doar acea picatura de maturitate de care un om de afaceri are mare nevoie. Lucruri rele se pot intampla oricand. Chiar daca ai impresia ca deciziile tale vor avea efect pe termen scurt, trebuie sa vezi si partea goala a paharului: drumul e lung si plin de pietre sau gropi. O problema fundamentala a antreprenorilor este aceea ca nu sunt realisti in privinta cererilor pietei sau costurilor pe care le implica satisfacerea unor astfel de cereri.

Poti sa fii cel mai mare inovator, dar asta nu inseamna ca poti beneficia de gratie divina, cum ar fi sa ti se arunce o parasuta atunci cand te-ai aruncat din avion fara nimic in spate.

Un Goooogle de treaba
Eric Schmidt, 49 ani, fondatorul Google:

Felul in care conduci companiile inovatoare tine de atragerea unor persoane interesate de cauza. Trebuie ca ei sa creada in cauza; este o parte a motivului pentru care noi servim oamenilor masa. Daca le dai oamenilor de mancare, vei avea o familie in jurul tau. Am incercat sa facem acest lucru permitand inginerilor sa-si petreaca 20% din timp abordand unele proiecte personale. Ei lucreaza in echipe de cate trei persoane, iar aceste grupari au dreptul sa supravietuiasca vreme de trei-patru luni, cu exceptia situatiilor in care potentialul este mare. Trebuie sa tineti cont de faptul ca majoritatea angajatilor nostri sunt tineri, recent iesiti din facultate, obisnuiti sa lucreze in echipa.

David Neeleman, 45 ani, fondatorul JetBlue (aviatie)

Cand am infiintat compania aeriana, ne-am spus ca singura sansa de supravietuire este aceea de a avea cele mai bune servicii din Statele Unite. Toata lumea a ras de noi, plecand de la premisa ca new-yorkezii sunt puturosi. Aceasta companie a fost gandita pe principiul costurilor mici, al ofertei de calitate si al serviicilor ireprosabile. Eu cred ca secretul succesului este acela de a fi cat mai aproape de oamenii cu care lucrezi, nu de a-i urmari sau de a trimite iscoade.

Yvon Chouinard, 66 ani, fondatorul Patagonia (imbracaminte)

Am facut o analiza si am ajuns la concluzia ca bumbacul industrial provoaca alergii multor clienti. A fost extrem de dificil sa inlocuim acest produs care asigura 25% din cifra de afaceri. A trebuit sa reinventam modul in care facem imbracaminte, pentru a suplini aceasta problema, prin impunerea bumbacului ecologic, un produs de trei ori mai scump. Acum, marcile noastre cum ar fi Gap, dar si cele ale competitiei, precum Nike sau Levi's, reinventeaza modul de a produce haine. Lumea cere acum produse rezistente la apa, deoarece ploua mai mult, iar culorile sunt mai puternice, totul este trendy.

Damon Dash, 33 ani, fondatorul Rocawear (muzica)

Bineinteles ca-mi iubesc artistii si nu i-as parasi niciodata, dar este foarte greu pentru toata lumea sa faca profit in industria muzicala. Nu sunt adeptul strategiilor de impunere de margini de profit in afaceri cu muzica. Asa ca o folosesc ca un mijloc de promovare a celorlalte afaceri. Incurajez artistii sa gaseasca idei de promovat si vandut. Majoritatea si-au impus linii de imbracaminte pe care le promoveaza in toate ipostazele si care se vand excelent.

Daca vrei sa mai detii afacerea si peste doi ani, trebuie sa impartasesti ideile schimbarii, si chiar sa creezi un plan artificial de criza. In felul acesta vei evita sa te trezesti cu o multime de directori in jurul mesei, care sa-ti spuna ca un anumit lucru nu va functiona. Este foarte important sa eliminam din minte faptul ca noi suntem cei mai puternici: nimeni nu poate face tot ce-si propune de unul singur.