Valoarea nominala a accizelor pentru autoturismele cumparate in leasing s-a majorat de cinci ori ca urmare a modificarii metodei de calcul. Accizele, care ramin neschimbate ca procent, se vor aplica la valoarea de intrare in tara a masinilor importate, si nu la valoarea reziduala, cum se calcula pina luna trecuta. Masura a intrat in vigoare la mijlocul lunii noiembrie, o data cu publicarea unei hotariri de guvern care modifica normele de aplicare a Codului Fiscal.

Hotarirea 1840/2004, care completeaza normele metodologice ale unei legi cu privire la Codul Fiscal, a intrat in vigoare pe 19 noiembrie si stabileste ca accizele pentru autoturismele cumparate in leasing se vor aplica la valoarea de intrare in tara a bunurilor respective, adica la intregul pret CIP. Primii care vor fi afectati sint cei care platesc deja masini luate in leasing, dar al caror contract nu a expirat inca. Pe metoda veche, ei ar fi trebuit sa achite statului accize la valoarea reziduala. Aceasta reprezenta doar 20% din pretul CIP (fara taxe) al masinii - adica ceea ce ramine dupa expirarea perioadei de leasing. Acela era momentul cind, de fapt, masina se considera definitiv importata, iar platitorul ratelor devenea si proprietarul de drept al bunului respectiv. Daca presupunem ca masina ar fi costat 10.000 euro (pret CIP), iar valoarea reziduala era de 2.000 euro, aceasta reprezenta conform vechii metode, baza de calcul a accizei. Potrivit noii metode, statul va calcula acciza nu la 2.000 de euro, ci la 10.000 euro, adica la valoarea de intrare in tara. Astfel, socoteala initiala a celor care mai au inca rate de platit este data peste cap, pentru ca la momentul expirarii contractului de leasing vor constata ca trebuie sa plateasca statului mai multi bani decit au luat in calcul in momentul semnarii contractului.

Zeci de mii de clienti refac socotelile

Vamesii ne-au confirmat ca aplica deja noua metoda de calcul. "In lipsa unor prevederi speciale care sa se refere strict la contractele de leasing aflate in derulare, accizele trebuie platite dupa noile reglementari", ne-au spus functionarii Biroului de presa de la Autoritatea Nationala a Vamilor. Aceasta nu a putut comunica insa citi titulari de contracte vor fi nevoiti sa-si refaca socotelile.
Dar daca avem in vedere statisticile oficiale din piata de leasing, putem presupune ca e vorba de citeva zeci de mii in ultimii trei-patru ani. Intrucit cele mai multe contracte se incheie pe trei ani, cel mai probabil primii afectati de scumpire vor fi cei cu contracte parafate la sfirsitul lui 2001. Urmatorul val este compus din cei care au semnat contracte in 2002, an in care, potrivit statisticilor pietei de leasing (la autoturisme), de acest sistem de vinzare au beneficiat 10.000 de clienti. Ei vor resimti scumpirea incepind de anul viitor.

Citeste si:

Avantaj la masinile noi, de mic litraj

Majorarea valorii nominale a accizelor nu ii afecteaza pe cei care au cumparat sau vor achizitiona in leasing masini noi, cu o capacitate cilindrica de pina la 1.601 cmc, si asta pentru ca acciza este zero. Pentru masinile luate la mina a doua, chiar daca sint de mic litraj, Codul Fiscal prevede un nivel al accizei de 1,5%.
Chiar daca leasingul a pierdut un mare atu, el ramine un sistem avantajos pentru cei care prefera masinile fabricate in tari care nu fac parte din comunitatea europeana. Si asta deoarece taxa vamala de 30%, obligatorie in cazul importului de masini non-UE, se va aplica in continuare la valoarea reziduala atunci cind autoturismul este achizitionat in leasing.

Exemplu de calcul

Costul accizelor pentru o masina de 20.000 euro, cu o capacitate cilindrica intre 1.601 si 1.800 cmc sau pentru un autoturism second hand cu capacitate cilindrica de pina la 1.601 cmc.
Valoarea reziduala (reprezinta 20% din valoarea de intrare in tara a masinii): 4.000 euro
Varianta veche: acciza aplicata la valoarea reziduala = 60 euro
Varianta noua: acciza aplicata la valoarea integrala = 300 euro