Pentru prima oara in istoria post decembrista s-ar putea sa asistam la o greva a sindicatelor prin care acestea sa ceara privatizarea rapida a unei societati comerciale. Liderul sindicatului din Romaero, Dan Chelaru, a anuntat ca salaratii vor iesi in strada pentru a manifesta in favoarea privatizarii societatii. Sindicalistii sustin ca exista grupuri de interese care vor sa desfiinteze Romaero pentru a prelua terenul pe care se afla societate, a carui valoare este enorma. Terenul se afla in partea de nord a Capitalei, zona unde se construieste foarte mult in ultimul timp.

"Sunt firme interesate de terenul de sub ea. Vor sa trasforme totul intr-o afacere imobiliara" a afirmat, ieri, liderul Blocului National Sindical (BNS), Dumitru Costin. Sindicalistii spun ca grupuri de interese urmaresc sa puna mana pe pamantul de sub Romaero. Societatea se intinde pe o suprafata de 360.000 mp, iar valoarea contabila a acesteia este de 2,5 dolari/mp.

Astfel cine cumpara teren la acest pret il vinde imediat la o suma de peste 100 ori. Ba mai mult, conform unor studii imobiliare, in cativa ani pretul terenul va fi de 1000 euro/mp. Liderii sindicali afirma ca "atacul" impotriva firmei Romaero a pornit acum cativa ani, cand s-a propus ca divizia de reparatii si intretinere a Romaero sa se uneasca cu cea a Taromului si mutata pe Aeroportul International Otopeni. O mare suprafata de teren ar fi fost astfel disponibilizata pentru vanzare.

Proiectul a fost abandonat la sfarsitul anului trecut, in conditiile semnarii contractului cu Lockheed Martin. Statul roman s-a angajat sa participe cu o suma pentru tehnologizare in cadrul acestui proiect. Suma prevazuta in buget era de 80 de miliarde lei. Costin spune ca banii nu au ajuns la Romaero, ci se regasesc in cadrul companiei Romarm, "o structura parazit care pastoreste fabricile de armament pe care in buna parte le-a bagat in faliment".

Sindicalistii au cerut sprijinul Ministerului Economiei, dar de acolo li s-a raspuns ca s-a facut o eroare, iar ministrul Seres le-a spus clar ca anul acesta nu mai au cum sa primeasca alti bani. Sindicalistii spun ca astfel contractul cu Lockheed Martin nu va putea sa inceapa in septembrie. Luna viitoare, o echipa de la acesta firma va veni sa inceapa un audit la Romaero. Rezultatul s-ar putea sa fie rezilierea contractului.

Recent, propunerea de unire a sectiuniii de intretinere de la Romaero cu cea de la Tarom a fost reintrodusa pe masa Consiliului de Administratie al companiei cu sediul in Baneasa. Totodata, au inceput sa apara cereri din partea unor investitori pentru a prelua unele active nefolosite ale Romaero. Costin a amintit de o firma condusa de Sorin Pantis, membru al Partidului Conservator al lui Dan Voiculescu, care face parte din grupul Grivco.

Cererea s-a bazat pe un ordin al Ministerului Economiei prin care intrepinderile din subordinea ministerului trebuiau sa faca un inventar al spatiilor si activelor nefolosite, pentru a fi inchiriate unor alte firme. Liderul de sindicat Dan Chelaru spune ca in 1998 ar fi circulat un proiect imobiliar intitulat Business Center Nord Bucharest, care cuprindea o mare suprafata din Romaero. S-a sugerat ca proiectul ar fi apartinut tot firmei Grivco.

In acest moment, Romaero nu foloseste decat 70% din spatiile de productie, dar sindicalistii spun ca daca contractul cu Lockheed Martin ar merge bine, exista posibiliatea ca anul viitor acesta firma internationala sa poata incheia contracte mai mari. Astfel toate spatiile vor fi utilizate la maxim. Sindicalistii spun ca metoda inchierierii va duce la vinderea pe bucati a societatii, dand exemplul uzinei Faur. Ei spun ca firmele care inchireaza au drept de preemtiune asupra cumpararii terenului. Pe de alta parte, sindicalistii cer o privatizare rapida si trasparenta. Deocamdata, exista o intentie clara de cumparare din partea a PAS si a fondului de investitii israelian Polar.

Ultima ora

Seres reactioneaza: Romaero va fi vanduta catre un investitor strategic

Ministrul Economiei si Comertului, Codrut Seres, a reactionat, ieri, la protestul sindicalistilor spunand ca bugetul din acest an nu prevedea fonduri pentru investitii la societatea Romaero Baneasa.

Seres a mai afirmat ca privatizarea firmei va fi realizata cu un investitor strategic, prin vanzarea terenurilor si a activelor ca intreg. El a explicat ca, dintr-o eroare,

bugetul pentru 2005 nu prevedea investitii la Romaero, dar continea prevederi privind alocarea sumei de 198 de miliarde de lei pentru societatea Romarm.

"La rectificarea bugetara vom aloca societatii Romaero 40 de miliarde de lei. S-a finalizat si evaluarea activelor, se va face o actualizare a valorii acestora si se va trece la privatizare, dupa majorarea capitalului social", a spus ministrul.

Romaero are de lucru

Una dintre cele mai importante comenzi pentru Romaero vizeaza modernizarea avioanelor Hercules C-130 din dotarea armatei romane. Pentru acest proiect, Romaero si compania americana Lockheed Martin au incheiat, in noiembrie 2004, un contract - cadru cu o valoare minima de 30 de milioane de dolari. Romaero mai colaboreaza cu Airbus si Boeing.

De asemenea, valoarea contractului va creste in cazul in care cele doua companii vor extinde colaborarea pentru modernizarea altor avioane de acelasi tip. Acordul va facilita transformarea Romaero dintr-un centru national intr-un centru regional de mentenanta a aparatelor Hercules. Lockheed Martin este cel mai important furnizor de servicii de tehnologie a informatiei si integrator de sisteme pentru guvernul SUA. Romaero este o companie cautata si de alti parteneri straini. Ea negociaza cu reprezentantii celui de-al patrulea producator de avioane la nivel mondial, compania braziliana Embraer, termenii unui parteneriat strategic privind intretinerea aparatelor Embraer care opereaza in Europa.


Despre autor:

Sursa: Click.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.