Modelele Dacia bat pana si cele mai ciudate recorduri. Vanzarile de vehicule de ocazie din Romania evolueaza constant in ultimii ani, iar masinile autohtone detin o cota importanta in acest segment de piata. O data cu cresterea apar insa si paradoxurile.

Clientii care fac in aceste zile o vizita prin targurile de masini sau prin parcurile de vehicule second-hand pot observa o ciudatenie care ar putea lasa fara replica pana si cei mai cunoscuti producatori auto la nivel mondial. Modelul SupeRNova al producatorului autohton Dacia are in 2005 o valoare de piata mai mare decat cea pe care o detinea in in 2002 sau 2003, cand se afla inca in productie. O situatie asemanatoare se remarca si in ceea ce priveste modelul Solenza. Concret, daca in iulie 2002 un cumparator achita pentru o SupeRNova Confort noua aproximativ 3.600 de euro, in acest moment, aceeasi masina, utilizata trei ani, valoreaza nu mai putin de 4.000 de euro.

O Solenza din 2003, achizitionata cu 5.100 de euro, poate costa acum in parcurile de vehicule de ocazie cel putin aceeasi suma, daca nu chiar mai mult in cazul in care primul proprietar a mai adaugat ceva accesorii. Aceasta situatie este specifica marcii romanesti, nici un alt producator intern sau extern neputand sa se mandreasca cu o crestere a valorii de piata a unui vehicul second-hand fata de pretul din momentul primei tranzactii, daca nu luam in calcul si masinile de colectie.

Explicatia acestei situatii este, conform specialistilor in vanzari de vehicule de ocazie, extrem de simpla si nu are, din nefericire, nici o legatura cu calitatea produsului. Cele doua modele autohtone beneficiaza de motoare si transmisii Renault de generatie relativ noua si au un pret pe care nu il poate concura nici o alta oferta. Mai exact, cu 5.000 de euro pot fi achizitionate numai masini uzate cu o vechime mai mare de cinci-sase ani, depasite complet tehnologic si foarte greu de inmatriculat in cazul in care sunt importate. Cu alte cuvinte, meritul Dacia este minim, spre deosebire de pietele bine structurate din Vest, in Romania pretul si nu calitatea contand in preferintele cumparatorilor.

Citeste si:

Oferta de vehicule comparative ca pret este inexistenta

"Acesta este un fenomen care se observa mai degraba pe modelele vechi de colectie decat pe modelele recente. Situatia reflecta, de fapt, evolutia rapida a pietei auto, oferta unor vehicule noi la un pret mai mic de 5.000 de euro fiind inexistenta. Cumparatorii potentiali care dispun de asemenea bugete se orienteaza catre vehiculele de ocazie ale caror preturi se stabilesc prin legea cererii si a ofertei (fara nici o legatura cu pretul de origine al vehiculului).

Chiar daca preturile in euro intre un vehicul de ocazie si unul nou pot fi apropiate, nu trebuie uitat ca, intre timp, moneda nationala, leul, s-a apreciat cu 15%, ceea ce inseamna ca diferenta in lei este semnificativa."
Jean Michel Sicre, director comercial Dacia