Romania este singura tara din rasaritul Europei in care functioneaza comertul electronic (online) prin intermediul cardului bancar. Nici Polonia, nici Cehia, Ungaria sau alte tari mai avansate nu au create conditiile pentru functionarea acestui sistem comod de plata a produselor si serviciilor. Specialistii spun ca este un atu de care nu stim sa profitam. Cei interesati, adica statul, bancile si comerciantii, nu fac publicitate sistemului, iar populatia nu este informata. Cu toate acestea, situatia poate evolua extrem de spectaculos in urmatorii trei ani.

Volumul tranzactiilor online intermediate de sistemul 3D Secure romanesc, unde plata se efectueaza prin card, a crescut continuu dupa lansarea sa, in martie anul trecut, ajungand la suma de patru milioane de dolari in aprilie 2005. Unii specialisti spun chiar ca aceasta valoare va creste de cinci ori pana la sfarsitul anului!

Romånia, intermediar pentru tranzactii americane
Majoritatea tranzactiilor (in suma de circa trei milioane de dolari) au fost efectuate de cetateni straini - in speta nord-americani -, din magazine virtuale situate in SUA si Canada. Adica numai serviciul de autorizare a platilor a fost romanesc (Romcard) si bancile acceptatoare au fost autohtone. Explicatia acestui succes rezida in comisioanele practicate pentru acest gen de servicii - printre cele mai mici din lume. Magazinele virtuale romanesti au vandut de circa un milion de dolari. Mai putin de jumatate din valoarea produselor si serviciilor vandute de portalurile romanesti e data de achizitiile detinatorilor de carduri autohtoni. Prin urmare, suma tranzactiilor virtuale, raportata la totalul vanzarilor, ramane infima. Insa aceasta situatie este pe cale sa se schimbe, dupa cum arata mai multe studii comandate de DotCommerce, detinatorul site-ului comercial integrator Procesor.ro. Madalin Matica, directorul pentru Europa al DotCommerce, spune ca volumul tranzactiilor online de produse, raportat la volumul total al vanzarilor, va creste de la un procent mult subunitar, in prezent, la circa 15%, in urmatorii trei ani. In cazul serviciilor, cresterea va fi si mai spectaculoasa, ajungandu-se la circa 40%. Dl Matica se teme de o crestere mai abrupta, invocand incapacitatea sistemelor de securitate de a tine pasul cu tentativele de frauda - al caror numar va spori in urma expansiunii comertului online.

PayPal zice pas pietei romånesti

De o buna bucata de vreme, DotCommerce se straduieste fara succes sa-i convinga pe cei de la eBay sa intre cu sistemul PayPal in Romania. PayPal a fost fondat in 1998, cu scopul de a le permite comerciantilor si cumparatorilor, detinatori de adrese de e-mail, sa faca si sa primeasca plati online, in sistem asemanator escrow (cumparatorul vireaza banii in contul vanzatorului, dar acesta nu are acces la suma respectiva pana nu livreaza produsul). In prezent, PayPal are 64 de milioane de clienti din 45 de tari. Avand un cont deschis la PayPal (www.paypal.com), utilizatorii pot vinde si cumpara online simplu, de pilda de pe www.ebay.com, cel mai mare site de licitatii. De fapt, eBay a achizitionat PayPal in 2002.

Desi pretinde ca utilizeaza cel mai avansat sistem de prevenire a fraudelor, PayPal nu este infailibil. Romanii s-au dovedit printre cei mai priceputi la inselatorii electronice, metoda practicata adesea fiind furtul de identitate. Nu mai suntem campioni la acest capitol, francezii, englezii si grecii luandu-ne de mult fata, dar faima a ramas si e foarte daunatoare pentru imaginea noastra in lumea comertului virtual international. Acesta este, de altfel, si motivul invocat de eBay pentru restrictionarea accesului romanilor la PayPal. De fapt, explica Madalin Matica, motivul pentru care PayPal nu intra inca in Romania este unul de ordin practic: costurile aferente, implicit cele legate de securitatea sistemului, nu ar fi recuperate, intrucat numarul utilizatorilor si volumul tranzactiilor ar fi mici. Se estimeaza ca potentialul Romaniei este de 600.000 de cumparatori din magazine virtuale. Insa deocamdata numarul companiilor autohtone care profita de avantajul Internetului pentru a-si extinde aria de distributie si care accepta plata online este foarte mic, de ordinul sutelor, iar cel al clientilor cetateni romani, cu resedinta in tara, este de ordinul zecilor de mii, incluzandu-i pe cei ocazionali.

Un leu virtual, cåt se poate de real

Exista insa si alternative la PayPal. Una autohtona, alta britanica. Iar DotCommerce se pregateste sa lanseze propria solutie de tip PayPal, in a doua jumatate a anului.

La sfarsitul lunii martie s-a lansat sistemul securizat de plati online LeuVirtual™, pe site-ul www.leuvirtual.ro. LeuVirtual™ este disponibil in orice tara din lume, dar radacina sa este in Romania, creatorul sistemului fiind Great Gurov LTD, firma cu sediul in St. Vincent & The Grenadines - o insula paradis-fiscal din arhipelagul Caraibelor. LeuVirtual™ isi propune sa ofere oricarui utilizator de Internet un cont gratuit, prin intermediul caruia sa poata depozita, transfera sau cheltui orice suma. Leul virtual este un E-CURRENCY (unitate electronica), folosit numai in operatiuni de troc electronic. Paritatea monedei nationale din Romania (ROL) cu unitatea LeuVirtual este 1.

Nu se percepe taxa de inscriere in sistemul LeuVirtual™, ci doar anumite comisioane la efectuarea tranzactiilor. Sistemul LeuVirtual™ poate fi folosit atat de vanzatori si cumparatori persoane fizice, cat si de persoanele juridice. Conditia efectuarii tranzactiilor este ca atat vanzatorul, cat si cumparatorul sa aiba un cont LeuVirtual™.

Citeste si:

Cumparatorii pot trimite fonduri in contul vanzatorului fie direct, din contul lor de LeuVirtual™, fie folosind interfata de plata a sistemului. Fondurile LeuVirtual™ pot fi vandute utilizand Western Union, transferul bancar, mandatul postal sau retrase/cheltuite cu ajutorul unui card de debit LeuVirtual™, de la orice ATM bancar/la POS-urile din magazine.

In cele sapte saptamani scurse de la lansare, LeuVirtual™ a adunat mai bine de 1.500 de clienti, care au efectuat peste 3.000 de tranzactii. Se sconteaza pe 7.000 de clienti pana la sfarsitul anului. Site-urile care au aderat, pana in prezent, la LeuVirtual™ sunt: www.zile.ro, www.bidding.ro, www.murfi.com, www.licitatzii.ro, www.far-php.ro, www.integrame.ro, www.itmag.ro, www.proxycity.com, www.7shops.com, www.platestefactura.ro (pentru plata facturilor Connex, Orange sau Zapp).

Roxana Pavel, care reprezinta firma Two Rasty SRL, partenerul din Romania al Great Gurov, spune ca Great Gurov dezvolta un site "exchanger" care va permite utilizatorilor de LeuVirtual™ sa cumpere produse de pe eBay, in circa o luna. Utilizatorii vor plati produsele prin LeuVirtual™ catre site-ul exchanger, exchanger-ul platind prin PayPal catre eBay.

Moneybookers, preferatul pariorilor

Alternativa britanica la PayPal-ul american, accesibila si ea romanilor si foarte bine cunoscuta de impatimitii pariurilor online, este moneybookers. Un foarte bun ghid al utilizarii solutiei moneybookers este oferit de site-ul www.pariurisportive.com. Prin moneybookers se pot face pariuri la site-ul www.gamebookers.com, dar aceasta este doar una dintre facilitatile sistemului. Incarcarea contului de la moneybookers se poate face fie prin transfer interbancar (din contul bancar al persoanei respective, in contul site-ului si de aici in contul persoanei de la moneybookers), fie cu ajutorul cardurilor Visa emise de anumite banci din Romania. Din/in contul de la moneybookers se pot trimite/primi bani in/din strainatate (se sustine ca se percep comisioane mai mici decat cele practicate de Western Union), inclusiv in urma participarii (ca vanzator sau cumparator) la licitatiile online - eBay, Yahoo Auctions etc. Desi au avut succes, epuizandu-se rapid, cardurile Paysafe (cartele preplatite pentru incarcarea de conturi in strainatate, de tipul cartelelor preplatite utilizate in telefonia mobila) nu se mai gasesc in Romania. Distribuitorul acestora, Gamebookers Divertisment SRL, a anuntat ca producatorul austriac asteapta ca Romania sa intre in UE inainte de a semna un contract de distributie.

Procesatorii tranzactiilor virtuale

Procesor.ro este site-ul comercial al primului payment gateway (serviciu de procesare a cartilor de credit/debit) deschis in Romania, in februarie 2004. Ulterior, GeCAD a lansat celalalt payment gateway romanesc operational: epayment. Targetul gateway-urilor sunt magazinele virtuale, carora le ofera solutii integrate pentru procesarea vanzarilor. In cazul Procesor.ro, operatiunile comerciale se desfasoara pe serverul clientului, care are propriul shopping cart, doar procesarea post-tranzactie facandu-se de catre gateway. Prin comparatie, in cazul epayment, toate etapele tranzactiei se desfasoara pe serverele acestuia, nu ale comerciantilor. Insa in ambele variante vanzarile se vor face automat, 24 ore pe zi, 365 de zile pe an, iar cumparatorii vor putea fi din orice colt al lumii.

Clientii Procesor.ro pot sa fie si societati comerciale, si persoane care au sau doresc sa-si deschida un magazin virtual cu plati online. In cazul persoanelor fizice, DotCommerce solicita un scurt "plan de afaceri", pentru a se asigura ca facilitatile pe care le pune la dispozitie cu titlu gratuit isi vor proba eficienta.

DotCommerce sustine ca solutiile pe care le propune nu necesita investitii in echipamente sau programe sofisticate - un calculator cu acces la Internet este suficient. Solutiile sunt implementate astfel incat vanzarile virtuale sa poata incepein 48 de ore de la contractarea serviciului, fara a fi nevoie de cunostinte de cod, programare sau web-design. Procesor.ro ofera si un sistem automatizat, gratuit, de management al vanzarilor si al calcularii comisioanelor, precum si solutii (contra cost, prin partenerii sai) pentru transportul produselor, ambalare, asigurare.

Catalogul si toate prezentarile de produse sunt gazduite gratuit pentru clientii Procesor.ro pe serverele acestuia, dar DotCommerce ofera si hosting pe servere de mare viteza (europene sau americane) contra sumei de 5 USD/luna. Magazinele virtuale sunt create cu titlu gratuit, iar clientii beneficiaza, in acelasi regim, de asistenta tehnica si comerciala. DotCommerce se angajeaza sa transfere gratuit banii clientilor sai in conturi deschise in SUA sau Canada si pretinde ca ofera singurul sistem din lume integrator MLM (MultiLayer Marketing). Aceasta da posibilitatea clientilor sa isi oferteze produsele si/sau serviciile prin sute de magazine participante, iar distribuitorii au acces la sute de cataloage de produse.