Turismul reprezinta pentru Romania sectorul economic care dispune de un valoros potential de dezvoltare, neexploatat inca suficient si care poate deveni o sursa de atractie atat a investitorilor cat si a turistilor straini, insa acest lucru este ingreunat de concurenta puternica din partea tarilor vecine si de amploarea problemelor legate de competitivitate.Astfel, promovarea turistica Romaniei trebuie sa se alinieze tendintei internationale de crestere a rolului institutiei nationale de promovare a turismului in activitatea intensiva de promovare, aceasta activitate fiind in prezent subdimensionata, cantitatea de materiale promotionale editate este insuficienta si nu acopera cererea.

Situatia este determinata de lipsa unei retele nationale de centre judetene si birouri locale de promovare si informare turistica, a unor brand-uri pe zone si regiuni turistice, de deficientele in acoperirea cu fonduri de la buget a activitatii de promovare interna si internationala, de lipsa asigurarii continuitatii institutionale in domeniul promovarii.O problema de importanta majora a economiei romanesti este reprezentata de gradul diferit de valorificare a potentialului turistic, avand in vedere rolul care trebuie acordat respectarii capacitatii de suport, dar si eliminarii diferentelor economice regionale.

Spre exemplu, in timp ce zone precum Valea Prahovei, Brasov, Constanta si litoralul Marii Negre exista un turism de masa la limita superioara si peste capacitatea de suport in sezonul de varf, in restul zonelor turistice circulatia turistilor este la jumatatea capacitatii de suport si chiar mai mica, principalul motiv constituind-ul complexul de conditii de exploatare neadecvate, dar si accesibilitatea dificila, serviciile turistice si utilitatile generale de slaba calitate, programe de agrement insuficiente, retele de structuri turistice de cazare, alimentatie si agrement neacoperitoare sau forta de munca in structura ocupationala turistica neadecvata cererii pietei si insuficienta cantitativ.

Citeste si:

In raport cu potentialul turistic, dar si comparativ cu statele vecine, ponderea turismului romanesc in PIB este mica, la fel si profitul obtinut de intreprinzatorii din turism, aceasta problema datorandu-se in principal lipsei produselor turistice complexe, existentei capacitatilor turistice vechi si nemodernizate, privatizate in anii 2001-2002, si lipsei facilitatilor pentru realizarea de capacitati turistice complexe, modern echipate si dotate, la acestea adaugandu-se si lipsa capacitatilor de cazare in zonele turistice care ofera oportunitati deosebite pentru practicarea turismului de nisa si a ecoturismului.

De asemenea, lipsesc total sau sunt insuficiente capacitatile turistice in vecinatatea parcurilor naturale, nationale sau ale altor arii protejate care sunt legiferate, fara o dezvoltare cantitativa si calitativa optima a structurilor turistice de cazare, de alimentatie si de agrement, resursele turistice naturale nu pot fi valorificate.