In opinia sa, aceasta renegociere este impusa de faptul ca, in urma renegocierii din 2005, Bechtel poate "zburda in voie pe campii", santajand Guvernul cu tot felul de clauze si penalitati, care pot dubla sau chiar tripla pretul initial al autostrazii.

Efectul Bechtel

Fuzes Oszkar, ambasadorul Ungariei in Romania, a declara, la Cluj, ca este nemultumit de ritmul de lucru la Autostrada Transilvania, dar ca spera, totusi, ca cele doua culoare, roman si maghiar, sa se uneasca pana la aderarea la spatiul Schengen, anuntata de ministrul Internelor, Cristian David, pentru 2011.

Sorin Bota sustine ca efectele lucrarilor la Autostrada se simt si in Ungaria unde mai multi constructori care turnau tronsonul maghiar din apropierea granitei cu Romania au intrat in faliment pentru ca tara vecina a sistat lucrarile pana ce partea romana va ajunge cu propriul culoar mai aproape de frontiera, in vederea jonctiunii.

Vinovatul pentru intarzieri

Citeste si:

Bota sustine ca singurul vinovat pentru intarzierile lucrarilor si cresterea costurilor de constructie a autostrazii este democratul Gheorghe Dobre, care era ministru al Transporturilor in vremea negocierii (care au blocat lucrarile la autostrada timp de un an), si care a renegociat catastrofal contractul, se arata in Informatia de Cluj. "Conform graficului initial, in 2009 ar fi trebuit sa mergem pe autostrada de la Cluj la Budapesta", a spus Bota.

Solutia

Fostul secretar de stat in Ministerul Transporturilor, Sorin Bota a declarat ca singura solutie pentru aceasta problema ar fi o renegociere a contractului cu Bechtel.

"Singura solutie este ca Guvernul sa se puna, din nou, la masa cu Bechtel, dar fara amenintari de reziliere si fara santaj cu penalitati, pentru a readuce contractul in termeni normali, cu sume fixe si termene fixe", a afirmat Bota.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a cerut deja Guvernului sa rezilieze "partial" contractul cu constructorul american, astfel incat Bechtel sa construiasca doar 30% din proiect cu 2,2 miliarde de euro (pretul initial al intregii autostrazi, ajuns acum la peste cinci miliarde – conform Ziua de Cluj), restul tronsoanelor urmand sa fie scoase la licitatie. Oficiali ai CNADNR avertizasera ca, in caz contrar, autostrada ar putea ajunge sa coste statul roman 20 de miliarde de euro.