Sub umbrela legislatiei si a contractelor de privatizare prost realizate de autoritatile romane, unii investitori isi fac de cap in societatile romanesti. Un exemplu concludent este cel al investitorului american John Perez, proprietarul Cross Lander, care a gasit solutia ideala, dar si legala in acelasi timp, sa-si mareasca participatia la ARO Campulung. Aceasta, in conditiile in care, la aproape un an de la semnarea contractului de privatizare, noul proprietar nu a investit un leu in societatea ARO, care merge prost, salariile angajatilor nefiind platite din luna august.

Proprietarul ARO Campulung, firma americana Cross Lander, poate insa sa faca ce vrea cu fabrica. Contractul de privatizare, care are o singura clauza de reziliere (neplata pretului de doar 150.000 de dolari cu care fostul sef al APAPS, Ovidiu Musetescu, a vandut ARO), ii permite investitorului sa vanda o serie de active din societate si sa faca majorare de capital dupa bunul sau plac.

Perez nu trebuie sa dea socoteala nimanui pentru actiunile sale, ci doar sa informeze AVAS dupa realizarea operatiunilor. Iar daca s-a comis o ilegalitate, va fi sesizata instanta, care va decide daca investitorul va fi penalizat sau nu. Pana una-alta, la ARO se fac pregatiri intense pentru Adunarea Generala a Actionarilor (AGA), care va avea loc pe 9 decembrie, ocazie cu care John Perez si conducerea societatii si-au propus sa rezolve "probleme stringente". Astfel, ARO isi va majora capitalul social cu 3,6 milioane dolari prin aport in numerar al actionarului majoritar, firma Cross Lander, si conversia in actiuni a unor creante ale acesteia asupra uzinei, se arata intr-un anunt al ARO publicat in Monitorul Oficial.

Citeste si:

Concret, este vorba despre compensarea unei creante in suma de 148.101,3 dolari a Cross Lander asupra ARO in actiuni. "In urma cu o luna, dl. Perez a imprumutat ARO cu aceasta suma pentru plata unor furnizori", ne-a explicat Iustin Preoteasa, director general adjunct al ARO. Indiscutabil, operatiunea este in beneficiul lui John Perez, care isi mareste astfel participatia la ARO, in detrimentul celorlalti actionari. In prezent, Cross Lander detine 56,7% din actiunile societatii, participatia sa urmand sa creasca la peste 70%. Poate proprietarul ARO sa faca majorare de capital prin emiterea unui nou pachet de actiuni? "Operatiunea este corecta.

Majorarea de capital este clauza inclusa in contractul de privatizare. Daca se inregistreaza o creanta, proprietarul poate sa recurga la conversia in actiuni", ne-a declarat Mircea Ursache, presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). Desi suma de 3,6 milioane dolari este destinata majorarii de capital, la ultima AGA care a avut loc in urma cu 3 saptamani la Campulung, Perez a promis sindicatelor ca va folosi acesti bani pentru plata restantelor salariale.

"Intr-adevar, pana la Craciun se vor plati salariile restante, furnizorii, obligatiile bugetare curente si va fi finantat pogramul ARO24 cu motorizare FORD pentru America", precizeaza directorul Preoteasa. Potrivit anuntului ARO, AGA din 9 decembrie va decide si vanzarea, respectiv inchirierea unor active ale societatii. "Proprietarul ARO poate vinde active, altele decat cele prevazute in anexa contractului de privatizare", afirma presedintele AVAS. De la liderul de sindicat, Gheorghe Apostu, am aflat ca se doreste inchirierea unor hale de productie, unde nu mai este activitate de mult timp si vanzarea unor terenuri aflate in afara societatii.