Ti-ai cumparat un teren, esti vesel, abia astepti sa ridici o viluta pe el. Pana in clipa fericita cand vor veni muncitorii sa sape fundatia, va mai trece multa vreme. In aceasta perioada vei alerga pe la mai multe institutii, pentru a scoate avizele necesare. Mai in gluma, mai in serios, Emil Giurgiu, presedintele Camerei de Comert Imobiliar din Romania, spune ca in unele situatii este nevoie de 80 de aprobari inainte de faza efectiva a constructiei.

Intr-un fel, aceste eforturi au rostul lor. O casa amplasata deasupra unei conducte de gaz risca sa cada prada unei explozii. Asa ca nu strica sa ai acceptul companiei de profil (Distrigaz). Specialistii afirma, totusi, ca avem de-a face cu o birocratie destul de stufoasa in acest domeniu. Si ca mai bine ar fi sa se porneasca de la prezumtia de nevinovatie.

Adica, sa li se acorde credit arhitectilor si inginerilor, care stiu foarte bine cum si unde sa actioneze. Iar acolo unde apar probleme sa se aplice sanctiuni drastice. Cu alte cuvinte, "sa-i tai capul" vinovatului, dar sa-i scutesti pe cei care nu gresesc de un consum inutil de nervi si de timp. Deocamdata, reglementarile in vigoare impun o gramada de aprobari. Si unde-i lege, nu-i tocmeala.

Documentele care trebuie obtinute

- In momentul cand pornesc lucrarile de executie pentru construirea imobilului, viitorul proprietar trebuie sa detina un act de proprietate, prin care sa demonstreze ca terenul ii apartine. Acesta poate fi, dupa caz, contract de vanzare-cumparare, contract de donatie, contract de schimb, act de partaj, certificat de mostenitor, titlu de proprietate, hotarare judecatoreasca etc. Documentul, in copie legalizata, va fi prezentat la Primarie, pentru obtinerea certificatului de urbanism. Se va merge la primaria de sector sau a orasului in care va fi casa.

- Planul de situatie al locuintei, eliberat de la Autoritatea Cadastrala, va indica pozitionarea locuintei si vecinatatile. Acest document trebuie emis in doua exemplare, unul la scara 1:500, celalalt la 1:2000.

- Acum poate fi obtinut certificatul de urbanism. Acest document ne spune care sunt avizele ce trebuie obtinute in vederea eliberarii autorizatiei de constructie.De asemenea, suntem informati in legatura cu distantele fata de vecini.

- Un alt document important este autorizatia de construire, care se procura pe baza mai multor avize si proiecte. Cateva dintre ele sunt prezentate mai jos.

- Compania Electrica avizeaza construirea casei din punctul de vedere al functionarii instalatiei de energie electrica (deci, trebuie prezentat proiectul respectiv).

- Cetateanul va solicita aprobare si de la societatea Apa Nova, pentru functionarea instalatiei de apa.

- Apoi: aviz de la Distrigaz pentru conectarea la reteaua de alimentare cu gaz natural.

- Se va obtine aprobare de la unitatea de Pompieri pe raza careia se afla locuinta, pentru a fi luata in evidenta in vederea pazei impotriva incendiilor.

- Trebuie aviz si de la autoritatile sanitare - responsabile cu igiena publica.

- Autoritatea care se ocupa cu conservarea patrimoniului national va certifica faptul ca prin ridicarea imobilului nu se deterioreaza aspectul zonei, daca aceasta face parte din patrimoniul national.

- In unele cazuri, sunt necesare avize si de la alte institutii, cum ar fi Institutul de Protectia Mediului, Autoritatea Aeronautica, Ministerul Apararii Nationale etc.

- Se va incheia contract cu o societate care presteaza servicii de salubritate.

Citeste si:

- Obligatoriu, beneficiarul trebuie sa aiba proiect de arhitectura, realizat obligatoriu de un arhitect de profesie, care descrie cum va arata cladirea.

- Este nevoie si de proiectul de rezistenta, intocmit de un inginer de specialitate, demonstreaza ca imobilul va sta pe picioare.

- Se recomanda sa existe si un proiect pentru instalatiile electrice, conceput de un inginer de profil, care dovedeste ca locuinta este viabila din acest punct de vedere.

- Proiectul pentru instalatiile sanitare va arata ca imobilul corespunde cerintelor de igiena fara pericolul iminent al unor inundatii.

- Un specialist va efectua un studiu geotehnic din care sa reiasa ca solul este apt sa sustina cladirea.

- De la Administratia Financiara va fi adus un certificat fiscal, care sa ateste ca viitorul proprietar nu are obligatii neonorate fata de stat.

- Se va intocmi o declaratie notariala pe proprie raspundere, din care sa rezulte ca terenul nu face obiectul nici unui litigiu aflat pe rolul unei instante si nu este ipotecat, deci se poate construi pe el, fara teama ca ulterior vor veni alte persoane care sa il revendice, solicitand eventual demolarea locuintei.

- Cand cladirea e gata, se intocmeste un proces-verbal de receptie, document cu ajutorul caruia se face intabularea.

Pierderea de timp poate fi evitata

"Problema timpului pierdut cu eliberarea avizelor de constructie se poate rezolva foarte simplu. Solutia ar fi sa se porneasca de la ideea ca tot ce nu este interzis este permis. Sa li se acorde arhitectilor, urbanistilor si inginerilor constructori toata increderea, pentru ca ei au trecut foarte multe examene pana cand si-au dobandit diplomele. De altfel, regulile sunt facute chiar de ei, cum ar putea sa le incalce? Acesti oameni nu au vreme sa colinde pe la ghisee, ei trebuie sa-si foloseasca toata priceperea si fantezia pentru a ridica imobile functionale si durabile.

Investitorul, de asemenea, stie ca datoria lui este sa aduca banii necesari lucrarilor de executie, nu sa umble de la o usa la alta. Daca se constata ca un proiect nu corespunde conditiilor legale, sa se aplice sanctiuni aspre. Dar sa pui oamenii pe drumuri mi se pare cel putin ineficient. In anumite situatii, se cer pana la 80 de aprobari pentru a construi o cladire".
Emil Giurgiu, presedintele Camerei de Comert Imobiliar din Romania

Clientul plateste ca sa scape de alergatura

"Numarul solicitarilor de autorizatii de constructie a crescut foarte mult in ultimul timp. Avem foarte mult de lucru in aceasta primavara. Beneficiarii prefera in special Capitala si Valea Prahovei. Perioada de obtinere a documentelor s-a prelungit, comparativ cu anul trecut. Cred ca persoanele interesate ar trebui ar trebui sa-si programeze un interval de trei luni pentru aceste operatiuni. Agentia noastra colaboreaza cu arhitecti, ingineri, notari. Clientii nu mai au nevoie sa alerge pe la zeci de ghisee. Aceste servicii sunt preluate de specialisti, si se plateste un tarif care nu intra in comisionul de tranzactie (acesta fiind de maximum 3% din valoarea totala). Nu va pot spune la cat se cifreaza tariful, deoarece el difera de la caz la caz".

Ioana Prodan, manager general la agentia imobiliara Domus Network