Pentru ca au datorii istorice si concurenta puternica berarii independenti din Romania sustin ca sint in pericol de a da faliment. In consecinta doresc stergerea restantelor.

Micii producatori de bere independeti au solicitat guvernului stergerea datoriilor istorice care, potrivit acestora, i-a impiedicat in ultimii ani sa isi retehnologizeze fabricile.

De asemenea, micii berari sustin ca au fost afectati si de faptul ca, pina anul acesta, in Romania nu s-a practicat o tarifare diferentiata la accize, ceea ce le-a creat probleme legate de datoria fata de stat. Conform actualului Cod fiscal, acciza pe hectrolitrul de bere este de 0,43 de euro pentru unitatile mai mici de 200.000 de hectrolitri si de 0,74% pentru cele cu capacitate mai mare. Berarii spun ca nerezolvarea problemei datoriilor va duce la disparitia sectorului. "Daca nu reusim sa scapam de datorii, o sa disparem", sustine Vasile Joanta, vicepresedintele Patronatului Societatilor Independente Producatoare de Bere din Romania (PSIPBR).

Consiliul Concurentei este inca indecis

Citeste si:

Consiliul Concurentei, institutia abilitata sa dea unda verde acestei stergeri de datorii are inca semne de intrebare fata de corectitudinea acordarii unui ajutor de stat care sa compenseze aceste datorii. "Problema in acest caz nu este simpla deloc. Este vorba de tot felul de datorii la stat, la asigurarile sociale. Fiecare caz trebuie judecat in parte", ne-a spus Joszef Nemenyi, consilier in cadrul Consiliului Concurentei. Potrivit acestuia, discutiile dintre institutia pe care o reprezinta si micii producatori de bere au inceput in luna februarie, situatia fiind adusa la cunostinta si vicepremierului George Copos. Din datele Patronatului Societatilor Independente Producatoare de Bere din Romania, datoriile istorice pe care le au micii producatori independenti din industria berii se cifreaza la aproximativ 200 de miliarde de lei, fara dobinzile si penalitatile aferente.

Marci romanesti in magazinele americanilor

In Romania, numarul micilor producatori de bere independenti s-a redus treptat, astfel ca la ora actuala pe piata mai activeaza doar 21 de astfel de fabricanti, din cei 125 care existau in urma cu 10 ani. Acestia produc in total in jur de 2,8 milioane de hectolitri pe an, mare parte din productie fiind comercializata pe piata autohtona. Sint insa si marci care sint exportate. Spre exemplu, in Statele Unite ale Americii se vinde bere romaneasca marca Atvis, o bere cu o concentratie de alcool de 6,3%. Tot americanii si in curind si bulgarii pot achizitiona din propriile magazine berea alba MaDonna, un produs special, tulbure, cu o concentratie de alcool de 5,3%. Anual, micii producatori de bere exporta in jur de 400 de hectrolitri de bere.

In Romania, berarii independenti detinind o cota de piata estimata la 25%, restul fiind ocupata de multinationale. Profitul mediu inregistrat de micii producatori se ridica la aproximativ 2-2,5 euro pe hectolitru, adica de aproximativ 8-10 ori mai putin decit profitul inregistrat la aceeasi cantitate de internationalele care activeaza pe piata romaneasca. Aceasta mai ales pe seama tehnologiei invechite, ceea ce presupune un numar mai mare de angajati. In acest sector lucreaza in jur de 2.000 de persoane.