Numarul mesajelor trimise de romani in perioada sarbatorilor de Pasti si de Craciun creste exponential de la un an la altul. Pe de-o parte, fenomenul e generat de cresterea numarului de clienti ai companiilor de telefonie mobila. Pe de alta parte, SMS-urile tind sa se transforme intr-o moda sau intr-o manie. Ceva de genul - esti obligat sa trimiti SMS-uri de Pasti pentru ca toti ceilalti trimit SMS-uri de Pasti.

MAI COMOD

Ce-i drept, e mai comod si mai ieftin sa trimiti un SMS decat sa-ti suni rudele, prietenii sau sefii si sa le faci urari. Cel mai scump mesaj costa 7 centi. E simplu: scriem un singur mesaj si-l trimitem catre intreaga agenda telefonica sau catre cateva zeci de destinatari. In perioada 30 aprilie-3 mai 2005, cele 5,3 milioane de clienti Orange au trimis 19 milioane de mesaje scrise si aproape 100.000 de mesaje multimedia. Cel mai mare trafic s-a inregistrat de 1 Mai, cand s-au trimis 8 milioane de SMS-uri, de peste doua ori mai multe mesaje fata de media inregistrata cu o saptamana inaintea Pastilor (in perioada 21-28 aprilie 2005). Numarul mesajelor multimedia (MMS) a crescut cu 30% peste media unei zile obisnuite.

CRESTERE

In zilele de 30 aprilie si 1 Mai, din reteaua Connex s-au transmis aproximativ 12,8 milioane de SMS-uri, ceea ce reprezinta o crestere de 60% fata de traficul inregistrat in aceeasi perioada a anului trecut. Clientii companiei de telefonie mobila au trimis atunci 8 milioane de SMS-uri. In 2003, utilizatorii Connex trimisesera 4 milioane de SMS-uri in perioada Pastilor. Numarul clientilor Connex depaseste in prezent 5,23 milioane. In reteaua Zapp, numarul de mesaje trimise Pasti a crescut cu 50%. Potrivit datelor anuntate de operatorul de telefonie mobila la sfarsitul anului trecut, in baza sa de date figurau peste 300.000 de clienti.

Ei au trimis zilele trecute cu 50% mai multe SMS-uri decat in urma cu 12 luni. In 2004, de Pasti, cresterea a fost spectaculoasa: de 7 ori mai multe mesaje trimise decat in perioada similara a anului 2003. Daca si abonatii Zapp au trimis in medie 3 SMS-uri pe zi de sarbatori - precum clientii Connex si Orange -, inseamna ca si din aceasta retea au plecat in jur de un milion de mesaje. Anul trecut, de Pasti, companiile de telefonie mobila aveau putin peste 7,4 milioane de clienti. In prezent, exista aproximativ 11 milioane de utilizatori romani de celulare.

VOCE

In retelele de telefonie fixa se vorbesc peste 100 de milioane de minute in perioada acestor sarbatori. Anul trecut, RomTelecom a inregistrat aproximativ 40 milioane de minute in prima zi de Pasti si cate 30 milioane de minute in urmatoarele doua zile.

Chiar si vanzarile de computere au crescut in Saptamana Mare. Reprezentantii unui mare lant de magazine IT ne-au declarat ca au vandut cu 8,33% mai multe PC-uri in perioada 23-30 aprilie decat cu o saptamana inainte. La monitoare, cresterea a fost de 2,83%, la placile de baza de 17,42% si la placile video de 8,85%. Cel mai mare succes l-au avut boxele - vanzarile pe aceasta categorie au fost mai mari cu 37,88%.

Citeste si:

MANIE

Editorialistul Lucian Mandruta spune ca mesajele trimise de sarbatori devin un obicei sacaitor: "A ajuns o manie si o obligatie sa dai un SMS. Oamenii care dau astfel de SMS-uri nu mai vor de mult sa comunice nimic, vor doar sa se bifeze in casuta postala a cunoscutilor, a rudelor si a sefilor sau a partenerilor de afaceri. SMS-urile de Pasti si de Craciun nu mai au nici o functie de comunicare. Au mai degraba o functie de statut social, de relationare, dar nu mai comunica nimic.

De fapt, nimeni nu le mai citeste si daca le citesti te ingrozesti. Toate incep cu: "Fie ca spiritul Craciunului, spiritul Pastilor…". Cele mai ingrozitoare sunt cele complicate cu lumanari, ingerasi, fluturasi si alti "asi".

Sunt convins ca Orange, Connex si Zapp sunt foarte fericiti ca noi am prins mania asta, dar eu nu mai suport. Pe aceasta cale as vrea sa-i rog pe colegi, prieteni, cei care se gandesc sa-mi trimita un astfel de mesaj sa nu o mai faca, pentru ca ma simt foarte bine si fara ele de sarbatori.

De la Craciunul viitor, eu voi clasifica toate mesajele astea drept spam si ii voi raporta pe cei care mi le trimit la Oficiul de Combatere a Criminalitatii Informatice. Fiti gata pentru dosare persoane toti cei care imi trimiteti astfel de mesaje, ca eu nu mai suport!".

MULTIMEDIA

Pentru 2005, operatorii de telefonie mobila se asteapta ca utilizarea posibilitatilor oferite de MMS sa creasca spectaculos. Desi optiunea SMS este "vedeta" in ceea ce priveste modalitatea de a transmite diverse urari, abonatii incep sa foloseasca tot mai mult si mesajele multimedia (MMS). Astfel, in reteaua Orange s-au trimis 100.000 de mesaje multimedia in perioada 30 aprilie-3 mai, "apogeul" reprezentandu-l ziua de Pasti, cand s-au trimis cu 30% mai mult decat intr-o zi obisnuita. Pentru a face o comparatie, in perioada Revelionului 2005, clientii Orange au trimis 47.099 de MMS-uri.

In ceea ce priveste continutul MMS-urilor, au predominat cele cu pui, oua si iepurasi. Pretul obisnuit al unui MMS (fara sa luam in calcul pachetele cu optiuni din abonamente) atat la Connex, cat si la Orange este de 0,19 dolari.