La aproape o saptamina dupa ce comandantul roman Liviu Iliescu, de 48 de ani, a disparut de la bordul navei sub pavilion liberian “Morning Cloud”, in timp ce vasul se afla in apele internationale ale Oceanului Atlantic, autoritatile judiciare americane au anuntat ca au descoperit in cabina ofiterului “pete de culoare rosie care pareau a fi de singe”, fiind ridicate probe pentru expertizare. De asemenea, anchetatorii americani au constatat ca ultima consemnare facuta de comandant in registrul de bord al navei dateaza din 23 mai, relateaza Jurnalul National.

Materialul informativ i-a determinat pe procurorii Parchetului de pe linga Inalta Curte de Casatie si Justitie (PICCJ) sa se implice in solutionarea cazului. Ei s-au autosesizat din oficiu “cu privire la comiterea infrac­tiunii de omor asupra cetateanului roman Iliescu Liviu Iulian”, potrivit comunicatului de presa remis redactiei Jurnalul. S-a intocmit un dosar penal inregistrat cu nr. 651, ancheta fiind in instrumentarea a doi procurori, unul fiind chiar Marius Iacob, seful Sectiei de Urmarire Penala si Criminalistica din PICCJ. Vineri, Ministerul Justitiei a transmis catre Departamentul de Justitie al SUA cererea de asistenta judiciara internationala formulata de Parchet. Astfel ca, saptamina viitoare un procuror roman se va deplasa in SUA pentru a proceda la efectuarea actelor de cercetare penala specifice.

Disparitia lui Liviu Iliescu a fost sesizata de echipaj in dimineata de 24 mai, moment in care autoritatile americane au inceput cautarile. S-a suspectat, pentru inceput, ca romanul a cazut peste bord si s-a aplicat procedura standard de cercetare pe o raza de 20 km in jurul navei. Timp de 25 de ore, doua elicoptere coordonat e de un avion special de cautare, o fregata si mai multe nave ale Garzii de Coasta Americane au „periat“ zona in care s-a presupus ca s-a produs disparitia, dar fara nici un rezultat. Dupa acest interval, echipele de cautare s-au retras, urmand ca ancheta sa debuteze imediat dupa ce nava ancora in portul de destinatie, New Orleans.

Desi atat reprezentantii agentiei prin care se ambarcase Liviu Iliescu, Zodiac Maritime Agencies, cat si inspectorul roman al Federatiei Internationale a Transportatorilor, Adrian Mihalcioiu, au mizat pe posibilitatea producerii unui accident, fiind posibil ca din neatentie, comandantul sa fi cazut peste bord sau in vreunul din tancurile de marfa, familia a lansat ipoteza crimei. Iuliana Iliescu, sotia lui Liviu, a fost cea care a declarat inca din primele zile ca exclude varianta sinuciderii si ca ii banuieste pe marinarii de pe nava - majoritatea de nationalitate rusa - de implicare in disparitia comandantului.

Sotia lui Iliescu a explicat pentru Adevarul ca, inainte de plecarea din Grecia, sotul ei a cerut sa fie debarcat. El a solicitat companiei Zodiac Maritime Agencies sa fie schimbat inainte de plecarea spre Statele Unite. Cererea i-a fost insa refuzata, pentru ca in contract era prevazut un voiaj de 6 luni iar el nu efectuase decat 5.

Citeste si:

Liviu Iliescu i-a povestit sotiei ca este cel mai greu voiaj pe care l-a facut in cei 25 de ani de cariera, ca are mari probleme cu echipajul, majoritar de origine rusa. El se plangea ca la bord se consuma bauturi alcoolice, fapt interzis de legislatia maritima, ca marinarii nu vorbesc aproape deloc limba engleza si cu mare greutate se poate impune in fata lor.

Familia a exclus din start varianta sinuciderii. Liviu Iliescu era un om vesel, avea o casnicie perfecta, iar la revenirea in tara urma sa sarbatoreasca 25 de ani de mariaj. Iuliana pregatise deja o petrecere mare, pentru nunta de argint, la care urma sa fie invitati toti prietenii si toate rudele.

Sorin Mihalcea, directorul filialei din Constanta a companiei Zodiac Maritime Company, prin care s-a imbarcat Liviu Iliescu, a declarat ieri pentru Gardianul ca la cateva minute dupa ce Parchetul postase pe site comunicatul referitor la inceperea anchetei in cazul de omor, ca nu are stiinta despre nici un fel de investigatie.

„Autoritatile americane nu au dat inca publicitatii nici un fel de informatii. Si astazi erau asteptati cei de la Coast Guard la nava, iar ancheta este departe de a fi finalizata. Pe 27 mai, seara, nava abia a ajuns in port, dar a ramas in rada si, de la filiala din Londra a companiei, mi s-a spus ca pe nava nu s-a gasit nici un indiciu. Din ultimele mele informatii, toti marinarii de pe nava au fost intervievati“, ne-a declarat Mihalcea.

Reprezentantul agentiei si-a mai exprimat indoiala cu privire faptul ca anchetatorii puteau stabili fara analize amanuntite daca petele rosii gasite in cabina comandantului roman sunt intr-adevar de sange.