Anuntul vine dupa ce transportatorii rutieri din Romania au solicitat din nou scaderea taxelor la combustibili, al caror pret ridicat le-ar afecta foarte mult activitatea.

Replica Ministerului Economiei vine si ca un raspuns la cererea presedintelui Frantei de scadere a taxei pe valoare adaugata la combustibili la nivelul intregii Uniunii Europene.

Ministrul Economiei, Varujan Vosganian, a declarat - printr-un comunicat de presa - ca pretul carburantilor din Romania tine mai mult de comportamentul pe piata al companiilor petroliere din Romania, decat de taxele si accizele pe care statul le impune in pretul carburantilor.

Statistica pusa la dispozitie de Ministerul Economiei arata ca, in Uniunea Europeana, doar Cipru practica o acciza mai mica decat Romania pe litrul de carburanti: 25 de eurocenti pe litru in Cipru, fata de 27 de eurocenti in Romania.

In comparatie, Franta percepe o acciza de 43 de eurocenti la litrul de carburant, Italia - 42 de eurocenti, iar Marea Britanie nu mai putin de 72 de eurocenti.

Cat despre taxa pe valoare adaugata aplicata combustibililor, Romania - cu un procent de 19 la suta - se afla la mijlocul clasamentului.

Adica este sub Suedia - care practica un TVA de 25 la suta, cel mai mare din Uniunea Europeana - dar peste Marea Britanie, care percepe doar 17,5 la suta.

Plecand de la aceste statistici, deputatul PNL Dan Radu Rusanu, membru al Comsiei de buget finante, spune la randul sau ca nu reducerea taxelor este solutia.

"Nu este de bun simt o solicitare a transportatorilor de diminuare a impozitelor si taxelor din pretul benzinei. Ar insemna ca o parte din cetatenii acestei tari sa suporte cheltuielile transportatorilor", spune Dan Radu Rusanu.

Dan Radu Rusanu precizeaza ca, in acest moment, pretul benzinei din Romania se regaseste in proportie de doar 5-8 la suta in pretul marfurilor.

Reactiile autoritatilor de la Bucuresti vin pe fondul propunerilor unor lideri europeni ce raspund unei ingrijorari publice legate de pretul combustibililor.

Citeste si:

Presedintele Frantei, Nicolas Sarkozy, a cerut ca TVA-ul aplicat combustibililor sa se reduca la nivelul intregii Uniuni Europene.

Aceasta masura ar fi necesara pentru a limita efectele cotatiilor record ale petrolului pe piata internationala.

Aceasta situatie a fost descrisa de premierul britanic Gordon Brown ca cel de-al treilea mare soc petrolier din ultimele decenii.

In acest sens, Gordon Brown a propus o hotarare la nivel global, care sa duca in cele din urma la stabilizarea pretului la petrol.

Dar ideea nu este una realista, spune analistul Andrei Postelnicu. El aminteste ca si pretul titeiului respecta principiul cererii si ofertei.

"In general preturile materiilor prime in piata globala fluctueaza liber. Ele cresc si scad in functie de fortele cererii si ale ofertei", spune Andrei Postelnicu.

"Desigur, unii critici pot spune ca aceste preturi fluctueaza si in functie de toanele unor speculatori."
"Dar in mare parte pretul aurului, petrolului, graului, al tuturor materiilor prime fluctueaza in functie de cerere si oferta", spune Andrei Postelnicu.

Cotatiile au ajuns la 135 de dolari pentru un baril de petrol

Preturile carburantilor - determinate de majorarea pretului petrolului, care acum zece ani se vindea cu 10 dolari barilul - au atras proteste peste tot in Europa.

La Londra, sute de soferi de camioane au blocat saptamana aceasta una dintre marile artere ale capitalei britanice.

Si in Franta au avut loc proteste ale soferilor de camioane, carora li s-au alaturat si fermierii.
De asemenea, si pescarii din unele regiuni ale Spaniei au protestat fata de preturile combustibilior.