Achizitionarea fregatelor "Regele Ferdinand" si "Regina Maria" este una dintre cele mai paguboase mega-afaceri facute de statul roman. Pentru a face fata cerintelor NATO, in 2003, tara noastra a fost nevoita sa cumpere doua nave second-hand, in varsta de 16, respectiv 15 ani, scoase din uz de Royal Navy, platind 144 de milioane de euro.

Exportatorul BAE System, care le-a cumparat la pret de fier vechi, s-a angajat ca timp de cinci ani sa le modernizeze si sa le utileze complet, dar contra unei sume apropiate de cea platita pentru achizitionarea lor. Acest lucru nu s-a intamplat insa, motiv pentru care Guvernul Tariceanu a decis de curand rezilierea contractului. Modernizarea celor doua nave si utilarea lor urmeaza sa fie incredintate printr-o licitatie, sanse pentru obtinerea contractului avand chiar si BAE Systems.

Numai ca, potrivit surselor noastre, pentru acest lucru vor fi cheltuite inca 500 de milioane de euro.
Pentru fregatele "Regele Ferdinand" (fosta HMS COVENTRY) si "Regina Maria (fosta HMS LONDON) s-au platit in prima faza 144 de milioane de euro (116 milioane de lire sterline), iar pentru modernizarea si utilarea lor completa, timp de cinci ani, ar fi trebuit sa se mai cheltuiasca inca pe atat. In aceste conditii, pretul celor doua nave s-ar fi ridicat, conform intelegerii, la nu mai putin de 288 de milioane de euro. Exportatorul BAE Systems nu si-a tinut promisiunea de a moderniza navele, operatiune pentru care avea o exclusivitate acordata de Cabinetul Adrian Nastase. In aceasta situatie, in sedinta din 15 aprilie anul curent, Cabinetul Tariceanu a abrogat hotararea nr. 1883/2004 din timpul guvernarii PSD, privind achizitia de servicii si produse "Suport logistic pe termen lung pentru fregatele T22 R, <<Regele Ferdinand>> si <<Regina Maria>>, deoarece cadrul legal n-ar mai fi corespuns realitatii. Grav este ca, potrivit surselor noastre, pentru modernizarea celor doua nave, suma alocata se va majora de la 144 de milioane la 500 de milioane de euro, urmand sa se organizeze o licitatie. Ceea ce inseamna ca pretul fregatelor a ajuns, dintr-un foc, de la 288 de milioane de euro, la 644 de milioane de euro. Deci 322 de milioane de euro pentru fiecare fregata ce va fi complet utilata peste cinci ani, pe care o vom folosi doar 15, fiind reconditionata.

Interesant este ca statul roman a avut o alternativa mult mai ieftina. Potrivit Curtii de Conturi, o nava noua, careia ar fi trebuit sa i se aduca doar imbunatatiri de ultima ora, ar fi costat 315 milioane de euro bucata si ar fi putut fi utilizata 30 de ani.

Fregata "Regele Ferdinand" avea la momentul achizitiei indeplinite cerintele operationale maximale in proportie de 80%, iar "Regina Maria", in proportie de 60%. Furnizorul BAE Systems s-a angajat ca pentru alte 144 de milioane de euro, in termen de cinci ani (redus de la zece, la interventia Guvernului britanic), sa efectueze modernizari tehnice care sa faca navele compatibile cu cele ale NATO. Inclusiv dotarea cu sisteme de rachete si unele instalatii de artilerie. Din acel moment, negocierile cu BAE Systems au intrat in impas timp de trei ani, iar de modernizarile promise s-a ales praful. Mai clar, partea britanica, inflexibila in a se adapta cerintelor legislatiei romane in privinta achizitiilor, a cerut in mod exagerat mai multi bani si, in ciuda incercarilor statului roman de a obtine cat mai multe livrari de piese de schimb si echipamente, n-a fost capabila sa le asigure. Sau n-a vrut. Astfel ca nu s-a incheiat nici un contract ulterior cumpararii propriu-zise a fregatelor. In aceste conditii, in momentul de fata Guvernul Romaniei trebuie sa cheltuiasca alte 500 de milioane de euro pentru modernizarea si utilarea completa a celor doua fregate. Iminenta cheltuire a unor noi sume de bani este confirmata chiar de Statul Major al Fortelor Navale Romane: "Absenta primului astfel de contract a dus la neexecutarea la timp a unor lucrari de mentenanta preventiva, rezultatul fiind uzura echipamentelor si aparitia, in consecinta, a unor costuri suplimentare. Totodata, participarea navelor la misiuni a fost ingreunata de lipsa unor piese de schimb. Achizitia acestora s-a executat prin Agentia de mentenanta si furnizare NATO, solutia nefiind eficienta in toate situatiile, datorita timpului indelungat de livrare si a dificultatilor de identificare a unor repere".

Citeste si:

Trei variante, cea mai proasta aleasa

Initial, au fost luate in calcul trei variante pentru utilarea flotei noastre cu fregate, chipurile moderne. Proiectarea si construirea acestora in tara a fost abandonata rapid, datorita diverselor dificultati, dar si a faptului ca pe producatorii autohtoni nu i-a intrebat nimeni nimic.

La fel s-a intamplat cu varianta cumpararii de nave noi, desi Curtea de Conturi a Romaniei a aratat ca, pentru 315 milioane de euro, ne puteam dota cu fregate din clasa "La Fayette" din Franta, "Meko" din Germania, "F - 10" din Spania si altele, urmand a mai investi ceva pentru a le dota cu ultimele noutati ale tehnicii militare.

Inainte de tranzactie, situatia navelor mari de suprafata purtatoare de rachete in Marea Neagra se prezenta astfel: Romania - o singura fregata, la fel ca si Bulgaria, Federatia Rusa - 7-8 distrugatoare si 18-20 de fregate, Turcia - 9 distrugatoare si 14 fregate, Ucraina - 2 distrugatoare si 2 fregate, iar Georgia nici una. Acum, tara noastra are trei fregate, numai ca "Regele Ferdinand" si "Regina Maria" inca nu au instalate sisteme de lansare a rachetelor, acestea urmand a fi montate in cadrul modernizarii de 500 de milioane de euro suplimentare.