Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a deschis traficului anul trecut doar 46 de kilometri modernizati, dintr-un total planificat de peste 300. Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, nu a putut scapa evenimentul si a participat personal la inaugurarea singurului tronson de drum modernizat in 2007.

Deschiderea soselei nu a fost scutita insa de neplaceri. Mai precis, drumul national care traversa localitatea Tureac (judetul Bistrita-Nasaud) a ramas fara trotuare in urma largirii soselei si la fel si celelalte comune traversate de DN17. „Dumneavostra vi se pare normal? Deci pe noi ne-a interesat drumul national si sa ne doara in papuci de oamenii care locuiesc aici?“, i-a criticat Orban pe constructori, potrivit presei locale.

Proiectul tehnic, chiar daca nu prevedea solutii pentru trotuare, a primit acceptul CNADNR, care l-a aprobat in Comitetul sau Tehnico-Economic. Situatia nu este unica in Romania si denota lipsa de viziune a oficialilor CNADNR si a celorlalte institutii implicate.

Citeste si:

In alte cazuri, CNADNR a reziliat contractele avute cu unii constructori, ca urmare a intarzierilor majore inregistrate de acestia, insa a uitat sa gaseasca alti constructori. Este cazul DN6, tronsonul Filiasi-Cochiuta, care trebuia realizat de firma elena Proodeftiki, insa, in cele zece luni scurse de la rezilierea contractului, CNADNR nu a selectat alt constructor.

In urma cu zece ani, Ministerul Transporturilor a demarat un program de reabilitare a 10.000 de kilometri de drumuri nationale, respectiv 66% din totalul drumurilor nationale. Lucrarile prevad cresterea capacitatii portante a drumurilor la o incarcare de 11 tone pe osie, prevazuta de acordurile europene, cu trei tone mai mult decat normele autohtone anterioare aderarii la UE.

In plus, pe aceste drumuri trebuie realizata o banda suplimentara in zonele in care panta este mai mare de 4%, pentru ca autoturismele mai rapide sa poata depasi autocamioanele lente. Programul nu include modernizarea tuturor drumurilor nationale, sosele importante precum DN7C (Transfagarasanul) nefiind incluse in planuri chiar daca sunt in stare deplorabila.