Dupa aproape trei ani de negocieri cu oficialitati din Ministerul britanic al Apararii si cu reprezentantii BAE Systems Ltd., romanii au constatat ca au luat o mare teapa in urma achizitionarii celor doua fregate care au intrat in dotarea fortelor navale. Aceste fregate pentru care am platit de trei ori mai mult decat era normal, au fost pretul pe care Romania l-a acceptat pentru ca Marea Britanie sa sustina integrarea tarii noastre in NATO.

Guvernul a decis in al 12-lea ceas sa anuleze intelegerile cu firma britanica, lasand practic flota de fregate fara servicii de intretinere si modernizare. Cumparate de firma BAE cu 100.000 de lire sterline bucata de la marina britanica, fregatele T 22 R, ce urmau a fi casate de englezi, au fost vandute ulterior Romaniei cu peste 116 milioane de lire sterline dupa un proces de modernizare care nu este complet si necesita in urmatorii ani o investitie de alte 500 de milioane de euro. Prezent la bilantul activitatii Ministerului Apararii din 8 aprilie, presedintele Traian Basescu a declarat ca este nevoie de decizii rapide in legatura cu cele doua fregate achizitionate din Marea Britanie, pentru ca acestea sa intre in programele de intretinere si modernizare.

"Atat serviciile de informatii, cat si fortele navale trebuie sa fie pregatite sa participe la actiuni care transforma in realitate cele stabilite la nivel politic la Summitul NATO si, printre altele, as face remarca legata de cele doua fregate, ale caror programe de modernizare si de intretinere au devenit un soi de Fata Morgana: ti se pare ca le ai in fata, se aloca resursa in fiecare an, dar nu se intampla nimic. Atentionez in mod deosebit asupra nevoii unor decizii rapide in ceea ce priveste cele doua fregate, care trebuie sa intre rapid si in program de intretinere, dar si in programul de continuare a modernizarii si a cresterii capabilitatilor lor de riposta, daca este nevoie", a spus seful statului.

"As vrea sa fiu foarte bine inteles, nu ne pregatim sa ripostam la nu stiu ce atacuri cu cele doua fregate. Vizam capacitatea noastra de riposta ca o forma de descurajare a oricui gandeste ca liniile maritime de interes pentru Romania ar putea fi obiectul unor atacuri teroriste sau al unor disfunctionalitati", a adaugat Traian Basescu.


La numai cateva zile dupa ce seful statului isi manifesta nemultumirea in legatura cu situatia fregatelor, premierul Tariceanu a abrogat Hotararea Guvernului nr. 1883/2004 privind achizitia de servicii si produse "Suport logistic pe termen lung pentru fregatele T 22 R, Regele Ferdinand si Regina Maria". Acest lucru s-a facut dupa ce in sedinta din 25 martie a.c. Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a aprobat anularea procedurii de achizitie pentru pachetul de produse si servicii de suport logistic necesar asigurarii operativitatii fregatelor T 22 R (Through Life Support - TLS) intr-un termen limita de 20 de zile de la notificarea partii britanice.

Citeste si:

Fregate pe butuci

Premierul Tariceanu, chiar daca a taiat drastic bugetul Apararii, nu este nici el multumit de situatia in care s-a ajuns cu cele doua nave de razboi. Avand in vedere ca la orizont e posibil sa se declanseze un nou scandal pe tema achizitiei avionului multirol, premierul declara in urma cu cateva zile ca, "Romania nu trebuie sa fie tratata ca o tara care are doar obligatia sa achizitioneze... Noi avem dreptul sa ne uitam la consecintele economice, nu vrem sa fim simpli cumparatori, ci sa integram produsul sau o parte din produs in economia romanesca, pentru ca o parte din bani sa aiba efect de antrenare in economie, ceea ce practica si alte tari".

"Dupa experienta fregatelor achizitionate din Marea Britanie, cu care presa a fost critica, sunt reticent in a face astfel de achizitii. Sigur ca MIG-urile sunt din anii 60 si sunt depasite si trebuie achizitionate aparate moderne, dar sa nu cumparam nici aparate second hand...E o vorba romaneasca: Sunt prea sarac ca sa cumpar lucruri ieftine", a adaugat Tariceanu. Se anunta, asadar, o runda noua de negocieri cu comisioane pentru clientela politica a partilor implicate, atat pentru avioane cat si pentru elicoptere, necesare desfasurarii misiunilor NATO.

In momentul de fata, cele mai importante nave de razboi ale Romaniei nu beneficiaza de servicii de mentenanta din partea unei firme specializate, deoarece reprezentantii firmei BAE Systems nu au vrut sa accepte cerintele statului roman privind asigurarea suportului logistic pentru cele doua fregate. Dupa mai multe runde de negocieri si dupa ce membrii CSAT au hotarat ca semnarea contractului de mentenanta este vital pentru fortele navale romane s-a ajuns in situatia ca Guvernul Romaniei sa fie obligat sa rezilieze intelegerea cu britanicii. Acum, suntem in situatia de a avea o gaura imensa in bugetul Armatei care a dat o groaza de bani pe cele doua fregate, dar care nu dispun inca de un sistem de armament si radare pentru a putea indeplini misiuni speciale impotriva submarinelor si nici nu are cine sa le repare daca se strica cumva. Pe langa toate astea, englezii nu au respectat nici contractul de offset. Chiar daca s-au angajat ca vor face investitii de peste 100 milioane de euro, englezii nu si-au indeplinit promisiunile decat in proportie de cateva procente.nisterului Comertului si Industriei din Marea Britanie au declarat ca BAE Systems a recunoscut ca s-a platit un comision, dar a refuzat sa spuna cine a primit aceasta suma.