25 de directori ai Companiei de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR), precum și ai Direcțiilor regionale subordonate au fost sponsorizați, la începutul acestei luni, de către firma Plastidrum cu o deplasare la lucrările expoziției Intertraffic, destinată siguranței rutiere și desfășurată la Amsterdam în perioada 1-4 aprilie.

Plastidrum deține de opt ani monopolul marcajelor rutiere, fiind la al doilea contract succesiv, pe cinci ani, pentru realizarea acestora. Ultimul a fost semnat în 2006 și are o valoare estimativă de 87 de milioane de euro. Contractul nu prevede un volum fix de marcaje care să fie realizat anual de către Plastidrum și spune doar că CNADNR va preciza anual firmei cuantumul de lucrări în anul respectiv și pe ce drumuri.

Plastidrum s-a aflat în pericol de a pierde o bună parte din contract, deoarece în perioada martie-aprilie cele șapte direcții regionale din subordinea Companiei de Autostrăzi derulează licitații pentru lucrările de întreținere multianuală a drumurilor pentru perioada 2008-2012.

Aplicarea marcajelor rutiere pe suprafețele de șosea reparate a fost inițial una dintre lucrările supuse licitației planificate pentru 21 aprilie, însă între timp această cerință a dispărut din caietele de sarcini: avusese loc sejurul celor 25 de directori la Amsterdam.

Pentru licitațiile de întreținere multianuală, CNADNR a realizat un caiet de sarcini-cadru, acesta urmînd să fie particularizat de către fiecare direcție regională în parte.

Problema marcajelor a fost lăsată în suspensie de către conducerea centrală a companiei, iar direcțiile regionale nu s-au înghesuit, prin documentația de licitație, să ceară viitorilor participanți și efectuarea acestei lucrări. Aceasta deși contractul cu Plastidrum are anumite prevederi dezavantajoase pentru companie, potrivit unor relatări anterioare din presă.

Printre acestea se numără prevederea potrivit căreia spălarea cu apă a unui metru pătrat de marcaj costă 10,18 euro, adică o sumă egală, dacă nu mai mare, decît cea pentru aplicarea marcajului. Adrian Teodorescu, director general Plastidrum, spune că tariful se aplică doar în cazuri excepționale și că nu a facturat pînă acum nici o lucrare la acest preț.

Oficiali ai firmelor concurente Plastidrum afirmă că, dacă ar fi fost realizată acum o licitație corectă, CNADNR ar fi plătit la jumătate servicii similare cu cele ale Plastidrum.

Motivele invocate de directori pentru a renunța la licitarea și la lucrările de marcare sînt din cele mai diverse. Argumentația oficială este că dacă s-ar da marcajele altor firme, fiecare ar folosi propriile sale modele sau culori, iar marcajele ar diferi între ele, în funcție de firma care le-a realizat.

Marcajele rutiere sînt totuși standardizate în cele mai mici amănunte, iar temerea directorilor este puțin probabilă. „Fiecare firmă se pricepe bine la ceva anume. Nu poți face bine și reparații, și întreținere, și marcaje“, pledează un alt director pentru excluderea firmelor de întreținere de la aplicarea marcajelor.

Conducerea Plastidrum spune că șefii CNADNR au cerut prin caietele de sarcini ca viitorii cîștigători ai licitațiilor să facă și marcajele rutiere, ceea ce demonstrează că Plastidrum nu e favorizată, ba dimpotrivă. „Nu este corect ca alte firme să facă marcajele deoarece avem un contract în vigoare pentru aceasta. Vom contesta caietul de sarcini“, spune Adrian Teodorescu.

Într-adevăr, Plastidrum a contestat licitațiile, dar nicidecum pe motivul invocat de Teodorescu, ci pentru că termenul de pregătire a ofertelor pentru întreținere, cerut de direcții, e prea scurt, iar Plastidrum vrea să participe și la aceste licitații. Nici o direcție regională nu a inclus în caietele de sarcini trasarea marcajelor cu începere din acest an.