"Nu neglijez faptul ca o astfel de taxa costa electoral. Ne costa pe noi, Guvernul sau partidul, dar va declar foarte sincer ca nu pot sa ii mint pe cetateni numai pentru a face declaratii populiste", le-a spus premierul membrilor Cabinetului.

"Intre o atitudine populista si o atitudine sincera si responsabila pe termen lung - chiar daca este astazi nepopulara, chiar daca este foarte costisitoare politic - prefer, fara ezitare, o atitudine care sa tina cont de necesitatea protectiei mediului, a sanatatii oamenilor, a industriei din domeniu si a protejarii locurilor de munca", a adaugat Tariceanu.

Guvernul si Academia de Advocacy au organizat saptamana trecuta in Parlament o dezbatere publica despre taxa auto, la care oficiali guvernamentali, politicieni, reprezentanti ai ONG-urilor si oameni simpli au prezentat argumente in favoarea sau impotriva acesteia.

Ministrul Economiei, Varujan Vosganian, a explicat ca taxa de poluare exista in majoritatea statelor UE si ca, in cateva dintre ele, depaseste chiar valoarea de achizitie a masinii.

Citeste si:

Ministrul Mediului, Attila Korodi, a incercat si el sa-i convinga pe ascultatori ca din aceasta taxa vor fi amenajate, in orase, parcuri si piste de biciclete, se vor face impaduriri, se vor finanta proiecte de cercetare in domeniul energiei curate, iar oamenii vor putea accesa fonduri chiar pentru a-si introduce sisteme de climatizare, bazate pe energii alternative.

Pe de alta parte, reprezentantii opozitiei au sustinut ca nici in forma actuala taxa nu este buna. Deputatul PD-L Gratiela Iordache a declarat ca "taxa nu contribuie la innoirea parcului auto si nici la reducerea poluarii", pentru ca exact masinile non-euro, care polueaza cel mai mult, nu sunt incluse in noul proiect al taxei auto. In plus, deputatul PD-L a afirmat ca noul proiect nu tine seama de motiunea simpla adoptata de Parlament pe aceasta tema, care impunea restituirea integrala a banilor pana la sfarsitul anului 2008.

Senatorul PC Marius Marinescu a declarat ca partidul pe care-l reprezinta sustine eliminarea acestei taxe si propune, in schimb, acordarea unor prerogative Registrului Auto, prin care sa se interzica circulatia masinilor poluante.

Vorbitorii din partea organizatiilor neguvernamentale, specializate in protectia mediului, s-au aratat de acord cu aceasta taxa, dar au propus si alte masuri, precum incurajarea innoirii parcului de transport public in defavoarea celui privat, interdictia circularii camioanelor sau autoutilitarelor prin marile orase, chiar si pentru cateva ore pe zi, acordarea unor bonusuri la cumpararea autovehiculelor pe carburanti ecologici.