Pacuraru are excelente relatii de afaceri cu Camera Deputatilor cind e la putere. Locul lui Ion Diaconescu, presedinte in 1998, a fost luat de Bogdan Olteanu
Reprezentantii Camerei Deputatilor care s-au ocupat de incheierea acestui contract ne-au declarat ca au ales sa upgradeze copiatoarele vechi de 10 ani in loc sa cumpere altele noi prin licitatie, pentru a iesi mai ieftin. Comparind pretul platit de Camera Deputatilor pentru upgradarea copiatoarelor cu pretul unor copiatoare noi, cu aceeasi configuratie tehnica, a reiesit ca aparatele noi sint la jumatate din pret.

De ce a preferat totusi Camera Deputatilor sa upgradeze niste copiatoare vechi de 10 ani, in loc sa cumpere altele noi, mai ieftine? O posibila explicatie ar fi ca unul dintre actionarii firmei care a primit contractul, SC Eurocom SA, este ministrul Muncii, Paul Pacuraru.
Publicitate

El detine 25% din actiuni si este membru fondator al firmei si fost director general al acesteia.

Singura firma din Romania care putea face upgradarea acelor copiatoare este firma ministrului Pacuraru, deoarece aceasta este unic importator si distribuitor al copiatoarelor respective si al componentelor pentru acestea. In acest context, nu a mai fost nevoie de organizarea unei licitatii, deoarece firma ministrului Pacuraru era singurul ofertant.

Conducerea Serviciului de Achizitii Publice de la Camera Deputatilor a decis, la inceputul acestui an, ca trebuie sa schimbe copiatoarele care deservesc comisiile si grupurile parlamentare. Cele cinci copiatoare existente, OCE model 3165, au fost cumparate in 1998, prin licitatie, de la firma SC Eurocom SA, pentru 955 de milioane de lei vechi, fara TVA. La cursul dolarului de atunci, copiatoarele au fost achizitionate cu 107.605 dolari, ceea ce inseamna ca pentru un copiator s-au achitat 21.521 dolari.

In loc sa organizeze licitatie publica, Alexandru Tanase, directorul Directiei Tehnice, a cerut colegilor de la departamentul Audiovizual sa faca un studiu de fezabilitate, pentru a vedea daca nu ar fi mai ieftin sa upgradeze acele copiatoare, in loc sa cumpere altele noi. Din punct de vedere tehnic, un copiator vechi de 10 ani este depasit, si moral, si fizic.

Cu toate acestea, studiul de fezabilitate al Camerei Deputatilor a scos in evidenta faptul ca ar fi mult mai avantajos pentru bugetul institutiei ca respectivele copiatoare sa fie upgradate. Prin urmare, s-a renuntat la licitatia de achizitie si s-a decis upgradarea copiatoarelor existente. Pentru ca totul sa para legal, producatorul echipamentelor OCE a primit o scrisoare de la Camera Deputatilor in care a fost intrebat ce firma de pe teritoriul Romaniei e autorizata sa upgradeze copiatoarele OCE.

Citeste si:

Raspunsul a fost ca singura firma din Romania care putea face acest serviciu este firma SC Eurocom SA. Cu acest raspuns in mapa, reprezentantilor Camerei Deputatilor nu le-a mai ramas decit sa atribuie direct firmei SC Eurocom SA contractul. Motivatia: „Lucrarile/produsele/serviciile pot fi furnizate numai de un anumit ofertant, din motive tehnice“. Valoarea contractului e de aproape 3,9 miliarde de lei vechi. Transformind in dolari americani la cursul zilei, reiese ca un copiator upgradat a costat 32.256 de dolari fara TVA.

Intrebind la Camera Deputatilor in ce a constat upgradarea, ni s-a raspuns ca respectivelor 5 copiatoare li s-au pus scanner, li s-au marit viteza de copiere, li s-au marit volumul de printare si memoria si li s-au adaugat diverse softuri. Pe specificatia tehnica primita de la Camera Deputatilor am cerut firmei Xerox, filiala din Romania, sa ne configureze un copiator si sa ne ofere un pret estimativ.

Firma Document, concesionar Xerox, ne-a transmis prin directorul de vinzari ca un copiator Xerox nou, cu configuratia ceruta de noi, il putem obtine pentru 16.232 de dolari fara TVA, la jumatate din pretul oferit de Camera Deputatilor firmei Eurocom pentru upgradarea copiatoarelor vechi de 10 ani.

Firma RomTeamSolutions, concesionar Xerox, ne-a declarat prin directorul de vinzari ca ne vinde un calculator Xerox nou cu configuratia ceruta de noi cu 20.693 dolari, dar cu TVA inclusa. Scazind TVA-ul, rezulta ca si oferta firmei RomTeamSolutions este la jumatatea pretului platit de Camera Deputatilor.

In legatura cu decizia de a upgrada cele 5 copiatoare si cu pretul platit pentru acest proces, Alexandru Tanase, directorul Directiei Tehnice de la Camera Deputatilor, ne-a explicat: „Nu exista nici o reglementare care sa spuna ca dupa o anumita perioada trebuie sa cumperi copiatoare noi.

Decizia a fost luata in baza unui studiu de fezabilitate cerut de mine. Parerea mea e ca aceste copiatoare sint mult mai economice decit cele noi. La un copiator OCE, pretul pe copie e de 0,03 lei, pe cind la un copiator Xerox, pretul pe copie e de 0,05 lei.

In mare, upgradarea pe copiator a costat vreo 20.000 de euro, pe cind un copiator nou costa 25.000 de euro. Deci am iesit mai ieftin“. Dupa ce i s-a precizat ca un copiator nou cu performantele celui upgradat costa la jumatate, Tanase a adaugat: „Ma indoiesc. Nu cred. Totusi, sa stiti ca upgradarea inseamna ca respectivele copiatoare sint ca si noi. Adica a fost schimbat tot in interiorul lor, raminind doar carcasa“.