Guvernul Tariceanu a sarbatorit cu mare pompa privatizarea uzinei Daewoo din Craiova. De fapt, Daewoo Automobile Romania si-a cumparat propriile actiuni, detinute de coreeni, iar apoi le-a vandut lui Ford. A fost o tranzactie intre doua firme private. Statul a vandut doar actiunile de la Automobile Craiova SA, actionar minoritar la Daewoo Automobile.

Afacerea Daewoo a fost un capitol urat in istoria economiei nationale. Statul a pierdut 800 milioane euro reprezentand facilitati fiscale pe care Daewoo le-a primit de la Guvernul Vacaroiu. Agentia Nationala de Administrare Fiscala a imputat suma lui Daewoo Automobile Romania pentru ca societatea nu a reusit sa integreze in proportie de 60% furnituri provenite din industria romaneasca.

Fostul ministru al Finantelor, Sebastian Vladescu, a dat un ordin privind calculul gradului de integrare prin care a ajutat Daewoo sa nu plateasca. AVAS ar mai putea plati 330 milioane dolari unor creditori. Acestia scot datoare fabrica din Craiova pentru ca grupul Daewoo a inregistrat investitiile din 1994 de la Craiova ca un imprumut.

"Privatizarea" electorala

General Motors a vrut inca din 2004 sa cumpere uzina craioveana Daewoo Automobile Romania. Fabrica din Craiova este construita cu tehnologie GM, ceea ce ar fi usurat adaptarea la noile modele. La Craiova se mai produc motoare care se exporta la fabricile GM. In schimb, Guvernul Tariceanu a incheiat cu Ford in 2008 exact afacerea propusa de General Motors in 2004 si 2005. Daewoo Automobile si-a rascumparat actiunile cu 60 milioane dolari, iar apoi le-a vandut lui Ford cu 57 milioane euro. Pentru a bifa o "mare privatizare" in an electoral, Guvernul Tariceanu a avut ideea sa-i vanda suplimentar lui Ford cota sa de 72% din actiunile detinute la Automobile Craiova SA, care, la randul sau, este actionar minoritar la Daewoo Automobile Romania cu 49%. Astfel, o afacere intre doua firme cu capital strain majoritar privat a devenit o "privatizare de succes" facuta de Guvern. Fiind deja implicat statul, afacerea a intrat in atentia comisarului european pentru libera concurenta. Acuzatia de ajutor ilegal a Comisiei Europene la adresa Romaniei s-a produs din cauza guvernantilor, care nu au fost in stare sa notifice la Bruxelles vanzarea in timp util. S-au mai pierdut asadar inca vreo cateva luni.

Citeste si:

Vladescu si-a furat singur caciula

In 1994, coreeni se obligasera sa asigure un grad de integrare orizontala de cel putin 60%, in caz contrar urmand sa restituie facilitatile fiscale, conform "Legii Daewoo", 71/1994. Pe romaneste, cerinta era ca cel putin 60% din furniturile necesare fabricarii autoturismelor sa fie produse in Romania. Directia Vamilor Craiova a sesizat ANAF privind neindeplinirea gradului valoric de integrare, iar acesta la randul sau a imputat 800 de milioane de euro lui Daewoo Automobile Romania. Daewoo Automobile a contestat procesul-verbal al ANAF.

Sebastian Vladescu, in calitate de ministru al Finantelor, a emis un Ordin de Ministru (OM) referitor la perioada de calcul si de prescriptie extintiva a penalitatilor, in vederea interpretarii prevederilor Legii 71/1994, adica a "Legii Daewoo".

Ordinul lui Vladescu a ajutat la stabilirea modului de calcul al gradului de integrare conform interesului Daewoo. In consecinta, celor 800 milioane euro li s-a pus cruce. Vladescu s-a aflat in conflict de interese in acest caz, prin calitatea sa de ministru al Finantelor si de presedinte al Comisiei de privatizare a Daewoo Automobile.

In 2004, General Motors s-a oferit sa preia fabrica din Craiova. Partea romana trebuia sa cumpere cu 70 milioane dolari actiunile lui Daewoo Motors de la Craiova, iar apoi GM urma sa cumpere fabrica cu un pret intre 70 si 120 milioane dolari. Grobianismul lui Ovidiu Musetescu, pe atunci presedinte AVAS si incompetenta subalternilor sai i-au iritat pe americani. Pentru a rezolva problema, Guvernul Nastase a transferat actiunile ACSA de la AVAS la Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) din subordinea Ministerului Economiei. Americanii au cazut din lac in put. Directorul de atunci al OPSPI nu stia o boaba de engleza. In plus, Adrian Nastase a abandonat orice preocupare privind guvernarea, pentru a se ocupa de campania electorala din 2004.