"Primele teste privind localizarea apelantului din retele mobile au fost efectuate in urma cu o luna. Dupa semnarea acordului intre operatori si aprobarea ordonantei de urgenta care va reglementa localizarea apelurilor, programata pentru saptamana viitoare, sunt asigurate conditiile ca localizarea sa fie functionala la mijlocul anului", a spus Borbely. Potrivit acestuia, in cadrul discutiilor purtate cu Viviane Reding, comisarul european pentru Societatea Informationala si Media, s-a abordat si tema numarului de urgenta 112. "In Romania, 112 functioneaza bine. Au fost insa intampinate mici probleme privind localizarea, dar acestea pot fi rezolvate. Am depasit putin termenul impus de Uniunea Europeana, adica luna februarie", a mai spus ministrul, precizand ca nici in Uniunea Europeana serviciul de urgenta nu functioneaza perfect peste tot.

Tot ieri, a fost semnat si Memorandumul in vederea asigurarii serviciului de localizare intre toti operatorii care folosesc 112, adica Serviciul de Telecomunicatii Speciale - STS (care este administratorul serviciului 112), Vodafone, Orange si Cosmote.

CE a deschis procedura de infringement

Comisia Europeana a deschis la sfarsitul lunii noiembrie 2007 procedura de infringement privind functionarea serviciului de urgenta romanesc. "Informatiile privind localizarea apelantului sunt deja disponibile in majoritatea statelor membre. Este imperios necesar sa ne asiguram ca acestea functioneaza corect in toate statele membre. Masurile luate astazi (28 noiembrie - n.n.) demonstreaza importanta pe care Comisia o acorda bunei functionari a numarului 112", sustinea intr-un comunicat comisarul UE pentru telecomunicatii, doamna Viviane Reding.

Legislatia comunitara in materie de telecomunicatii impune statelor membre sa se asigure ca serviciile de urgenta sunt accesibile gratuit, formand numarul de urgenta unic european 112. Statele membre trebuie sa garanteze, de asemenea, ca operatorii de telecomunicatii furnizeaza serviciilor de urgenta informatiile privind localizarea apelantului pentru apelurile catre numarul 112, efectuate de pe telefoane fixe sau mobile.

MCTI ceruse 38 mil. lei/an de la bugetul de stat

A doua zi, directorul general al STS, Marcel Opris, sustinea ca activitatea institutiei ar putea fi intrerupta din luna februarie daca nu se va rezolva problema finantarii. Resursele financiare provin de la Autoritatea Nationala pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI), care asigura o suma fixa anuala de finantare in euro, virata in lei catre operatorul sistemului, Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS).

Citeste si:

Recunoscand in parte faptul ca sumele sunt insuficiente, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei a prezentat, in luna septembrie, un proiect de act normativ prin care finantarea activitatii STS urma sa fie asigurata, in 2008, de la bugetul de stat. Suma solicitata de la bugetul de stat pentru functionarea serviciului 112 se ridica la 38 milioane de lei/anual in intervalul 2008-2012, in timp ce cheltuielile se vor situa intre 36,6 milioane de lei, in anul 2008, si 37,9 milioane de lei, peste cinci ani.

Afectat de evolutia nefavorabila euro/leu

Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta (SNUAU) se confrunta cu un deficit intre veniturile proprii si cheltuielile pentru functionare, datorita evolutiei nefavorabile a raportului euro/leu, majorarii dobanzii LIBOR (dobanda medie pe piata interbancara londoneza - n.r.), pentru creditul extern contractat de operatorul SNUAU, si cresterii salariilor personalului de operare si cheltuielilor de functionare (utilitati, servicii intretinere si functionare).

"Aceste fenomene financiare au afectat deja bugetul de venituri proprii al operatorului sistemului 112, astfel ca, la aceasta data, estimam ca bugetul de cheltuieli ramas va ajunge efectiv, pana la finele lunii ianuarie 2008, numai pentru plata drepturilor salariale ale personalului", se mai arata in nota de fundamentare.

Invocand caracterul de urgenta al actului normativ si adoptarea acestuia inainte de aprobarea Legii bugetului de stat pe anul 2008, MCTI sustine ca, in caz contrar, se va "periclita furnizarea incepand cu anul 2008 a serviciului 112, o componenta de baza a securitatii cetatenilor".

Pana acum, numai Romtelecom localiza apelantul

Desi toate companiile de telefonie fixa si mobila din Romania ar fi trebuit sa se conformeze, potrivit unor surse din piata, singurul operator care furnizeaza date privind localizarea reala a apelantului 112 este Romtelecom. Astfel, in ciuda faptului ca detin informatiile privind locul de unde se solicita serviciile de urgenta, pana in prezent Vodafone si Orange nu au informat STS unde locuieste abonatul.
In ceea ce priveste Cosmote, desi reprezentantii companiei au anuntat, imediat dupa deschiderea procedurii de infringement in privinta numarului unic 112, ca detine posibilitatile tehnice si furnizeaza permanent toate informatiile solicitate in privinta apelurilor catre 112, surse din piata ne-au declarat ca acest lucru n-a fost realizat. "Singurul care face cu adevarat localizarea apelului catre 112 este Romtelecom, informand cu exactitate STS asupra locului de unde s-a apelat 112, chiar daca persoana nu se afla la domiciliul sau, mentionat in abonament", ne-au declarat aceleasi surse.