Proiectul autostrazii Transilvania, derulat de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) impreuna cu firma americana Bechtel, face obiectul unor cercetari preliminare derulate de DNA, au declarat vineri, pentru Cotidianul, atit surse oficiale din cadrul CNADNR, cit si surse judiciare.
"Cercetarile sint in faza preliminara si au demarat la sfirsitul anului trecut. Se analizeaza o eventuala marire nejustificata a preturilor pe tronsonul Gilau-Cimpia Turzii si, daca aceasta se va confirma, incadrarea ar putea fi abuz in serviciu", au declarat surse judiciare, sub protectia anonimatului. Acestea au preferat sa nu precizeze daca DNA s-a autosesizat sau daca institutia a fost sesizata. Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu a declarat recent ca va sesiza atit DNA, cit si Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) asupra unor incalcari ale contractului si legislatiei in derularea acestui contract, insa sesizarea nu a fost inca depusa.


Oficialii companiei Bechtel spun ca nu au aflat de inceperea cercetarilor de catre DNA. In opinia lor, cercetarile ar fi fara obiect, pe motiv ca firma americana a respectat intru totul contractul. "Nu stiu de asa ceva, ma gindesc ca ar fi trebuit sa aflam. Nu am fost contactati. Din punctul nostru de vedere, Bechtel a respectat contractul", a declarat pentru Cotidianul Bogdan Sgircitu, director de comunicare al Bechtel.

Orice cercetari facute de autoritati la CNADNR sint considerate neproductive de catre seful acestei companii, Mihai Grecu. Fara a face referire direct la demersul DNA, acesta a declarat vineri, la o emisiune de la Antena 3, ca "in permanenta sint 3-4 controale la companie". "Hai sa ne luam de controale si de aceea nu sint autostrazi in Romania", a spus Grecu.

Din 2006, de la inceperea lucrarilor la autostrada Transilvania, presa a relatat numeroase neregularitati ale contractului dintre stat si Bechtel, precum si referitoare la modul in care acesta este derulat. Spre exemplu, raportul intocmit in octombrie 2007 de catre firma franceza Scetauroute, consultantul angajat de statul roman pentru acest proiect, este foarte critic. Sint incriminate calitatea scazuta a unor lucrari, un ritm lent de derulare a proiectului si nerespectarea obligatiilor care revin antreprenorului american in sensul tinerii costurilor sub control.